Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra yxa att kvista med?  (läst 7545 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Bra yxa att kvista med?
« skrivet: 02 mar-19 kl 19:46 »
Jag vill kvista med yxa istället för med såg.
Vad ska man ha för yxa att kvista med och var köper man en sån i Sverige?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Bra yxa att kvista med?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-19 kl 20:15 »
https://goo.gl/images/ahbwBR

Grenkniv är för klent? Vad ska kvistas?

Jag har en liknande modell, stämplad av Televerket. Finns nya av Fiskars.
Det är aldrig för sent att ge upp.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #2 skrivet: 02 mar-19 kl 20:20 »
Jag använder nåt som kallas för röjkniv/röjyxa. Finns olika modeller. Den jag använder har långt blad så man klarar av grövre grenar, 10-15cm grenar är 2-3 hugg. 5cm grenar ett hugg.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #3 skrivet: 02 mar-19 kl 20:27 »
Röjkniv/grenkniv, kärt barn har många namn...

Röjyxa är ju också bra https://goo.gl/images/ATb4bY
Det är aldrig för sent att ge upp.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #4 skrivet: 02 mar-19 kl 21:13 »
 ;D  Nänä.... Kvista vid fällning, istället för att kvista med motorsågen. 70+ år gran, 100+ år tall, stora träd med grova grenar.


Innan motorsågen fanns kvistade man med yxa. De yxorna var mycket större och tyngre än en röjyxa/röjkniv. Gissar att huvudet vägde över kilot och handtaget var nog närmare metern än halvmetern. Finns såna, var hittar man dem? Jo, det finns massor av fina större yxor gjorda för att klyva ved eller hugga stockar för att timra hus och allehanda syften men just en kvistningsyxa, var hittar man det och hur är en sån skapt?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #5 skrivet: 02 mar-19 kl 21:38 »
Kolla med gränsfors bruk. Förutom att de smider/tillverkar yxor så har jag för mig att de har ett museum med bla olika yxor. Så de kanske har koll och ev till och med en lämplig yxa.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-19 kl 21:53 »
https://www.gransforsbruk.com/product/gransfors-stor-skogsyxa/

Nu fattar jag ju vad du menar...
Har en numera trasig sådan men aldrig använt den på rätt sätt uppenbarligen...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-19 kl 22:10 »
Här ä'r en annan modell av skos yxa som det är lite bättre pris på dessutom .https://www.batteridrivet.se/product/stihl-skogsyxa-ax-12-t

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #8 skrivet: 02 mar-19 kl 22:12 »

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #9 skrivet: 03 mar-19 kl 08:20 »
Yxskaftet ska vara ungefär samma längd som på de större klyvyxorna, alltså långt. Bladet ska vara ganska brett ca 1dm. Längden är bra så du inte behöver kröka rygg i nödan. Bredden för att du lätt kan ta en kvist med ett hugg. Man tar först de kvistar som sticker uppåt i luften. Man ställer sig framför stocken hugger i sidled nerifrån upp. När man har tagit dem så ställer man sig över stocken eller med ett ben på stocken och ett bredvid en bit ifrån och hugger igen nerifrån upp. Ställningen ör egentligen ganska logisk, man ska stå så att yxan när den huggit av grenen hamnar MELLAN ens ben. Sedan kapar man stocken och rullar runt den för komma åt andra sidan.....Man kan också kapar innan man kvistar, beror på hur trädet har fallit.  Så gjorde jag i alla fall back in the days....

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #10 skrivet: 03 mar-19 kl 09:34 »
Jag håller med Bösahusarn.
Gränsfors stora skogsyxa är rätt modell och rätt storlek. Verkar närmast idealisk.

Jag som ännu har litet svag rygg kvistar med en Hults Bruk yxa av 1970-talsmodell. Vikten är 0,9 kilo och skaftlängden 64 cm. Ryggen tål inte att jag kvistar med motorsåg men med litet träning går det ganska snabbt med yxa. Inte fullt lika snabbt men om jag räknar med vad jag vinner på färre pauser och längre arbetspass så är yxan effektivare än motorsågen för mig.
På sista tiden har ryggen blivit så pass bra att det snart börjar bli dags att byta till en 1,2 kilos yxa att kvista med.


Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #11 skrivet: 03 mar-19 kl 12:16 »
Tack för alla tips! Eftersom Stihls yxor var rätt trevligt prissatta tänker jag mig en sån.
Jag är ungefär 175 cm lång och inte speciellt stark men inte heller jätteklen.
Vilken yxa är bäst för mig tro, av dessa två?
https://www.batteridrivet.se/product/stihl-skogsyxa-ax-10 60 cm skaft och 1 kg som jag gissar gäller huvudet.
https://www.batteridrivet.se/product/stihl-skogsyxa-ax-12-t 70 cm skaft och 1,2 kg som jag gissar gäller huvudet.
Huvudets form ser också lite olika ut, tycker jag mig se. Nån skillnad i användarvänlighet där?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #12 skrivet: 03 mar-19 kl 14:03 »
Tack för alla tips! Eftersom Stihls yxor var rätt trevligt prissatta tänker jag mig en sån.
Jag är ungefär 175 cm lång och inte speciellt stark men inte heller jätteklen.
Vilken yxa är bäst för mig tro, av dessa två?
https://www.batteridrivet.se/product/stihl-skogsyxa-ax-10 60 cm skaft och 1 kg som jag gissar gäller huvudet.
https://www.batteridrivet.se/product/stihl-skogsyxa-ax-12-t 70 cm skaft och 1,2 kg som jag gissar gäller huvudet.
Huvudets form ser också lite olika ut, tycker jag mig se. Nån skillnad i användarvänlighet där?
Ja hade föredragit då den har något längre skaft och tyngden något mer så man inte behöver använda så mycket kraft i slagen utan yxan får arbeta mer skälv . STIHL SKOGSYXA AX 12 T
Stihl Skogsyxa AX 12 T för 850 kr

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
Bra yxa att kvista med?
« Svar #13 skrivet: 03 mar-19 kl 14:10 »
Kan genuint rekommendera Gränsfors skogsyxa! Verkar vara vad du söker. Har representerat Gränsfors under flera år, då dom endast ville ha yrkesmän för det. Yxan i sig är högkvalitativ med 20års garanti och smedjan besitter något så unikt som yrkesstolthet så minsta fel, åtgärdas det direkt.
« Senast ändrad: 03 mar-19 kl 14:28 av docswood »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #14 skrivet: 03 mar-19 kl 15:04 »
Sedan beror det ju en del på vad för träd man hålls med. När jag hade yxan som backup till sågen så var jag sugen på att testa en lite tyngre, bredbladigare yxa, men det blev inte av.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #15 skrivet: 03 mar-19 kl 16:51 »
Den här finner jag effektivare än en vanlig yxa. Håller man den bara vass så är grova grenar inget problem.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #16 skrivet: 03 mar-19 kl 19:49 »
Har ett par andra Gränsfors och gillar dem. Hittade ett ställe https://skogma.se/gransfors-skogsyxa-180225001001/ som sålde Gränsfors stora skogsyxa för knappt 1200 så det får bli en sån. Åter tack för tips och tankar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #17 skrivet: 03 mar-19 kl 22:55 »
Den här finner jag effektivare än en vanlig yxa. Håller man den bara vass så är grova grenar inget problem.

Men den där är det väl ingen tyngd i? Snärtar du av grova grangrenar med ett hugg? Och hur går det med tallgrenarna där en vanlig yxa inte fixar det med ett hugg?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #18 skrivet: 03 mar-19 kl 23:11 »
Den här finner jag effektivare än en vanlig yxa. Håller man den bara vass så är grova grenar inget problem.

Jag har den korta modellen, använder den till slyröjning och att rensa kvist. Riktigt bra men en aning lätt. 
Din långa torde få bättre schwung och klippa av kräver grenar lättare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bra yxa att kvista med?
« Svar #19 skrivet: 04 mar-19 kl 06:37 »
Men den där är det väl ingen tyngd i? Snärtar du av grova grangrenar med ett hugg? Och hur går det med tallgrenarna där en vanlig yxa inte fixar det med ett hugg?

Plockar av 2 grenar med ett hugg med den där. Det krävs ju att den är vass och sen till skillnad från en yxa som mest arbetar av sin egen tyngd så är den där mer muskelkraft. Som en vedklipp.
Sen har man ju träff säkerheten. Den där har ett blad på över en halv meter. En yxa som bäst 10cm. Man kan ta i från tårna.
Sökte ju på google men hittade ingen bild på just den där. Därför tog jag en bild för att visa. Dom där moderna skulle jag aldrig testa att kvista med, kanske kvista kvistarna med.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser