Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla Dyvelsträck från frö  (läst 3161 gånger)

Trädgårdskocken

  • Inlägg: 1
Odla Dyvelsträck från frö
« skrivet: 08 feb-22 kl 17:51 »
Jag kan inte titulera mig odlare och har därför ingen stor erfarenhet av odling, men jag har ett stort matintresse och intresse i ätbara växter.

Dyvelsträck, eller den torkade och malda rotsaften av dyvelsträck, ska visst smaka som lök och vitlök, efter uppvärmning

Detta pulver används flitigt i indisk matlagning men inte så mycket på våra breddgrader, därför är det svårt att hitta och dyrt att köpa.

Så jag tänkte att jag skulle odla växten.

Men var hittar jag frön?
Nån som vet?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Odla Dyvelsträck från frö
« Svar #1 skrivet: 08 feb-22 kl 22:55 »
Om inte annat så finns frön att köpa i England. Som inte längre är med i EU vilket ev kan försvåra beställningar hit.

(Har ännu inte haft anledning att beställa något från Storbritannien efter Brexit)


www.jekkas.com/products/pf16#

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla Dyvelsträck från frö
« Svar #2 skrivet: 09 feb-22 kl 11:03 »


Det kanske är enklare att hitta fänkål frö som ersättning för Dyvelsträck också kallad Hin eller Hing
som ger en fin smak till exempelvis indiska rätter!
Hin används som alternativ krydda istället för lök/vitlök som är förbjudna för vissa religiösa grupper i Indien!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

 

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Odla Dyvelsträck från frö
« Svar #3 skrivet: 10 apr-22 kl 19:15 »
Vill bara säga att det är en oersättlig ingrediens i chili pickles. Sån där grön sörja på indiska restauranger.

[emoji106]

mörklan

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Odla Dyvelsträck från frö
« Svar #4 skrivet: 28 jan-23 kl 20:39 »
Sen replik.
Men kul att höra någon som är intresserad av att odla Dyvelsträck! Jag köpte frön från usa och fick uppe n planta som överlevde två säsonger i min trädgård. Jag bor nära kusten i Bohuslän så det är milda vintrar men min plasering var nog inte optimal. Vandrande skugga och inte varmaste platsen. Men jag har läst att den har odlats i dessa breddgrader så det borde gå. Sen är det en annan sak om hur det går med att skörda saften. Men roligt projekt! Hur har det gått?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser