Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det möjligt att försörja sig på angora kaniner?  (läst 1173 gånger)

homesteading

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
Hej. Jag undrar ifall det finns någon här som har erfarenhet av uppfödning av angora kaniner, både för att sälja ull och kaniner.

Går det att få ihop tillräcklig lönsamhet för att kunna försörja sig på det? Jag behöver ingen massiv inkomst då jag bor billigt och mina hobbies och intressen är antingen billiga, gratis eller någon jag kan tjäna små summor pengar på. 

Jag har alltid älskat kaniner och har velat föda upp kaniner ända sedan jag fick min kanin i 10 års ålder. Jag älskar även garn, stickning och virkning så jag hoppas kunna kombinera två intressen.

Jag vet att det inte är samma sak att ha en angorakanin som en vädur som jag hade så jag kommer givetvis läsa på och se till att ta hand om dem på rätt sätt.

Tack på förhand

 

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Är det möjligt att försörja sig på angora kaniner?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-22 kl 22:47 »
En kanin verkar ge ca 1000 g per år vilket måhända skulle kunna säljas för 1000 kr. Får du bara 500 kr är det nog svårt, får du 2000 kanske det funkar bra. Om du får allt annat att funka :-) De verkar tex äta typ 50 kg kraftfoder utöver höet. Om du får ihop 500 kr per kanin och år när allt är betalt behöver du 120 kaniner för att få in motsvarande 5000 kr i månaden för ullen.

Med reservation för att jag bara googlade och räknade på fingrarna.
« Senast ändrad: 29 jun-22 kl 22:53 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser