Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Apistan  (läst 1192 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Apistan
« skrivet: 15 maj-22 kl 00:29 »
Hur är tillvägagångssättet vid användning av Apistan och vilka för- respektive nackdelar har kvalsterbekämpningsmetoden?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Apistan
« Svar #1 skrivet: 15 maj-22 kl 12:19 »
Broder google leder till bipacksedeln. https://docetp.mpa.se/LMF/Apistan%20vet%20bee-hive%20strip%20PL_09001be68035e793.pdf

Fördelen är hög effektivitet på kvalster som ännu ej utvecklat resistens.

Nackdelarna är en lång och diger uppräkning, av vilka bör nämnas;

Varroa destructor utvecklar relativt snabbt resistens mot substansen tau-fluvalinat. Överdriven användning i Skåne för ungefär 20 år sedan ledde till nästintill en helt resistent population varroa i länet.
Apistan är en av de allra dyraste metoderna för att bekämpa varroa.
Restsubstanser lagras i åratal i vax från behandlade bisamhällen.
Med dagens vetenskap är Apistan en onödig produkt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Apistan
« Svar #2 skrivet: 16 maj-22 kl 17:05 »
Broder google leder till bipacksedeln. https://docetp.mpa.se/LMF/Apistan%20vet%20bee-hive%20strip%20PL_09001be68035e793.pdf

Fördelen är hög effektivitet på kvalster som ännu ej utvecklat resistens.

Nackdelarna är en lång och diger uppräkning, av vilka bör nämnas;

Varroa destructor utvecklar relativt snabbt resistens mot substansen tau-fluvalinat. Överdriven användning i Skåne för ungefär 20 år sedan ledde till nästintill en helt resistent population varroa i länet.
Apistan är en av de allra dyraste metoderna för att bekämpa varroa.
Restsubstanser lagras i åratal i vax från behandlade bisamhällen.
Med dagens vetenskap är Apistan en onödig produkt.
Och jag som tyckte att Varroakvalstret vag en onödig produkt...
Men ok, hur gör man då? Drönarutskärning, thymol eller vad är effektivt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Apistan
« Svar #3 skrivet: 16 maj-22 kl 18:22 »
Gå in på bihälsorådgivare.se och ange rabattkoden BIRÅD22 när du bokar ett personligt rådgivningssamtal. Detta blir då utan kostnad, eftersom det är en kampanj igång under maj-juli.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

orginallinus

  • Inlägg: 12
SV: Apistan
« Svar #4 skrivet: 13 aug-22 kl 13:38 »
Och jag som tyckte att Varroakvalstret vag en onödig produkt...
Men ok, hur gör man då? Drönarutskärning, thymol eller vad är effektivt?

Thymol kan man använda, men det sätter smak/lukt i kupan och i honungen. Jag har bara använt det en gång, då  jag från början hade samhällen från LP:s som var sjuka med DWV. De samhällena är borta nu, och lika bra det kanske. De bin jag har nu och som jag köpt av en privatperson är verkar klara sig med behandling med oxalsyra på vintern, ser nästan inget eller inget alls nerfall av varroa vid kontroll med varroabotten. Så jag antar att det finns bin som  är mer resistenta mot varroa än andra, och skullle jag sikta på yrkesbiodling skulle jag antagligen försöka satsa på såna bin (t.ex. köpa Elgondrottningar). Ett starkt samhälle fixar nog lite varroa skulle jag tro, och det är från dem som man ska göra avläggare. Drönarutskärning har jag inte testat, men det är ju en bra metod annars - efter vad jag förstått för att minska varroatrycket utan att använda kemikalier - vilket jag tror är bra - för oavsett vilka kemikalier (vissa kanske är sämre än andra? - typ Apistan) så rubbar man mikrolivet i kupan, vilket inte är bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 3 användare
Hans Hultén, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser