Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccination av kalkonkycklingar? (samt allmänna synpunkter från er)  (läst 4612 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Tjena grabbar/töser!

Vi funderar på att skaffa bronskalkoner hit och min tanke är att på grund av avstånden skicka efter avelsägg för kläckning här på plats när det blir litet varmare att skicka ägg.

Min fundering är om kalkonkycklingar också behöver vaccineras på samma vis som hönskycklingar och i så fall var man vänder sig?

Har haft höns tidigare, men inte kalkoner så jag håller på att läsa på om dem samt pratat med folk som har haft kalkoner för att försöka bilda mig en uppfattning kring skillnaderna.
Förutom tiden, är det någonting annat man borde tänka på vad gäller äggen jämfört med hönsägg om de skall maskinkläckas?
Kan man hålla de nykläckta kycklingarna som vanligt med värmelampa för hönskycklingar sedan när de torkat?

Det verkar ju annars som att kalkoner trivs med ungefär samma förutsättningar men vill ha litet mer vegetabilier i fodret.
Tanken är att de skall få gå utomhus i en rastgård på sommaren så att de kan komma åt färsk gröda ute samt hålla mitt trädgårdsland öppet från ogräs medan det vilar, tänkte göra det i sektioner så att det går att flytta buren ungefär som en hundgård när det börjar bli för kladdigt och äckligt.

Kan man ha dem vintertid i ett vanligt hönshus, eller behöver de mer värme på vintern?
(Detta är i södra Norrland, Zon V-VI)

« Senast ändrad: 20 apr-22 kl 10:41 av Vargtand »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Varför vill du vaccinera?

Slutklämmen, vill du ha en diskussion? Eller inte?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jag undrar bara om man behöver vaccinera dem eller inte.
Det går bra att diskutera i mina trådar om man vill, konstruktiv kritik är alltid välkommen.
Mina trådar är som regel menade som ett bollplank för idéer.

(Det var inte dig jag syftade på med den sista kommentaren. Jag anser att den som sig i leken ger får leken tåla, tänker jag fel är det ju bättre att jag får reda på det nu än att man begår tråkiga misstag sedan.  :) )
« Senast ändrad: 20 apr-22 kl 10:52 av Vargtand »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Okej...

Jag är nyfiken på varför du fått tanken att vaccinera fåglarna.

Min åsikt är att det inte finns någon som helst anledning.
De farliga sjukorna går det att skydda sig genom att hålla djuren inne.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Allright, frågan var därför att jag alltid fått höra vikten av att hönskycklingar måste vaccineras mot koccidios och de gånger vi beställt hem kycklingar på tiden det begav sig har de alltid varit vaccinerade.
Brukar inte släppa ut dem fören de är klara och redo för det och inte på "gammal" mark som inte är desinficerad med eld eller motsvarande starka kemikalier, men som sagt så brukar jag flytta hela rastgården i stället och ha en egen för kycklingar så slipper man krångla med desinficering av marken, det funkar ju om man inte föder upp fåglar i egentlig kommersiell skala, litet samma som med fåren, de behöver man ju också flytta runt för att undvika ackumulation av parasiter, jag tänker mig att det är likadant för fåglar men mer noga med att man håller efter bakterier då fåglar verkar känsligare för bekterieinfektioner i huvud/hals och matsmältnings system samt benen, men med omflyttnings systemet har det fungerat bra hitintills med höns, jag tror att mycket av detta är relaterat till att folk använder en stationär rastgård hela året där fåglarna går på samma yta år efter år, min teori är att man då får samma ackumulation av bakterier och andra parasiter över tid. Inne måste man naturligtvis sanera som vanligt, förr använde man kalkvatten (vilket är bra då det är ofarligt för fåglar och människor) , idag finns nog preparat som inte skitar ned lika mycket inne när man använder dem, men man minskar en massa skit även inne om man gör ströbäddar och annat rätt från början och ser till att inte vatten läcker från automater eller gammalt foder ansamlas, osv.
Det är i allafall min praktiska erfarenhet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det smittar inte mellan olika fågelarter utan det måste vara rätt stam för att smitta dina kalkoner.
Förebyggande kan du ge dom gott om utrymme och städa dagligen.

Det finns en dröse medikamenter som du kan ge i förebyggande syfte med vattnet. Dock kan jag inte namnge någon just nu då minnet är bra men lite för kort.

Ser finns en del att läsa på SVA om detta när det gäller höns.
Och söker du specifikt på coccidos kalkon så hittade jag ett dokument med förebyggande läkemedel.

Denna länken är hos mig maskinöversatt
https://burea-uinsurance.com/sv/hur-behandlar-man-koccidios-pa-kalkonstenar/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Tackar! Det underlättade ju en heldel om man inte behöver göra det.

Tänkte gå för bronzkalkoner då dessa skall vara litet mer härdiga och blir litet större än de vita, för oss är den större storleken bara ett plus då de har bättre chans att freda sig mot eventuella rovdjur om olyckan skulle vara framme (bor nära skogen) och jag inte har någon som helst behov av att de skall hålla sig inom försäljningsbar storlek för snabbköp, de skall som sagt mest hålla ytorna som inte går att slå öppna tänkte jag.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Snöfleboda

  • Inlägg: 5
    • Blekinge
Jag har kalkoner redan i många år, aldrigt haft sjukdommar. Jag tycker inte det behövs vacinering. Jag har också höns, också ovacinerad. Ibland går de tillsammans, kalkoner är jätte trevliga mot höns.
Vi har kalkon ungar innomhus  i 3 veckor, efter det med lampa ute. ( beror på vädret hur länge)
De är inte sa klok att de går in med regn, så håll koll på de med regn när de är små.
Ta in de om nätter, de är blinda i mjörkret, och lätt bytte för räv och lödjur. Och ungar kan blir tagit från rovfåglar. ( jag bor också i skogen)
Lycka till, kalkoner är jättte söt och trevliga djur 😃
To old to die young

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
Har också haft kalkoner och aldrig vaccinerat och inte haft sjukdom,  så lite sprutor och annat skräp som möjligt tycker jag.

Mina kalkoner levde ihop med hönsen , vissa tog sig upp på sittpinnarna och sov med hönsen också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Tackar!
Jo, har faktiskt funderat på att ha Plymoth rock kycklingar och kanske ljus Sussex ihop med dem om det går, då vet vi att det fungerar!
Hönsen brukar jag alltid ta in på kvällen då vi hade dem (Hade plymothar, sussex och australorpingtons förut vi födde upp från dagsgamla kycklingar, men jag var tvungen att sälja dem när jag började på ett jobb långt borta för länge sedan innan jag hade råd med eget hus med mark till). Har alltid gillat Plymoth höns då de är sällskapliga och intelligenta djur att hålla på med, nästan som hundar. På grund av storleken tänkte jag att de kanske kunde passa ihop med kalkoner, men tänkte höra med er först om det är som med får och getter att de kan överföra parasiter mellan olika raser, men då verkar så inte vara fallet.

När tror ni att man kan börja släppa ut dem om dagarna?

En fundering här kring sjukdomar är att jag vintertid måste hålla dem i ett och samma hönshus på grund av utetemperaturen (det kan bli över -35 grader här vintertid ute i Januari/Februari). Sommartid kan man nog ha dem i ett flyttbart.

Räcker det med värmelampa vintertid åt vuxna fåglar, eller behöver man starkare grejer?



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Snöfleboda

  • Inlägg: 5
    • Blekinge
Mina kalkoner går ihop med små silkes höns. Storlek har inge betydelse för kalkons 😁
Jag bor i syd Sverige och har det inte kalt om vinterna. Men de är gärna inne med snö och regn.
Vi eldar huset med ved, laga mat på vetspis, vi spara askan.
När vi städar kalkonens sov rum slänger vi en tunt lager askan på govet, och strö övanpå. Askan håller bort kryp.
Mina kalkons sover också på pinnar tillsammans med höns 😃
To old to die young

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Tackar!

Kan man använda samma typ av äggkläckningsmaskiner som till höns?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
Tackar!

Kan man använda samma typ av äggkläckningsmaskiner som till höns?

Javisst!!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Perfekt! Tackar alla för svar!
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 3 användare
JuliaM, Lynga, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser