Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Faltak  (läst 2056 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Faltak
« skrivet: 17 okt-21 kl 18:16 »
Bifråga på föregående fråga med tjäran. Årsringarna i virket vill gärna räta ut sig om jag förstår det rätt. Då tänker jag att det bästa är att lägga undra raden med märgsidan ner och övre med märgsidan upp. På detta sätt kupar de om varandra och blir tätt. Tänker jag fel? Isf varför? Är märgsidan eller splintsidan mest tålig för vädret?

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Faltak
« Svar #1 skrivet: 17 okt-21 kl 18:42 »
Jag skulle spontant lägga brädorna som du, men TräGuiden har en avvikande uppfattning.

Hur gör du spåren?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Faltak
« Svar #2 skrivet: 17 okt-21 kl 21:55 »
Jag gör bara spår i undre falan. Ett spår på var sidan med överhandsfräs. Hur menar du avvikande?. Har kollat in deras beskrivning.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Faltak
« Svar #3 skrivet: 17 okt-21 kl 22:06 »
Såvitt jag förstått TräGuiden ska både under och överbräda monteras med kärnsidan upp
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Faltak
« Svar #4 skrivet: 18 okt-21 kl 18:02 »
Kollade in deras. Ska man montera med spåren mot varandra så blir det kärnsida ner enligt dem. Men vi kör på kärnsida upp på båda👍

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Faltak
« Svar #5 skrivet: 18 okt-21 kl 20:47 »
Kollade in deras. Ska man montera med spåren mot varandra så blir det kärnsida ner enligt dem. Men vi kör på kärnsida upp på båda👍
Så du har ändrat dej sen i går kväll? Då skulle du väl ha märgsidan upp på den ena och ner på den andra.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Faltak
« Svar #6 skrivet: 18 okt-21 kl 21:02 »
I mina papper från en byggkurs står det helt enkelt såhär:
Takbräder: Märg ut, "medhårs" ned.

Fast som jag tänkte, innan jag läste i mina papper och på träguiden, tyckte jag dom undre brädorna skulle ha märg ner (skål) och dom övre märg upp (bulle).
Det är väl bara att prova alla metoder på varsin del av taket och se vilket som blir bäst och håller längst  ;D

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Faltak
« Svar #7 skrivet: 18 okt-21 kl 21:31 »
I mina papper från en byggkurs står det helt enkelt såhär:
Takbräder: Märg ut, "medhårs" ned.

Fast som jag tänkte, innan jag läste i mina papper och på träguiden, tyckte jag dom undre brädorna skulle ha märg ner (skål) och dom övre märg upp (bulle).
Det är väl bara att prova alla metoder på varsin del av taket och se vilket som blir bäst och håller längst  ;D
Eller så tittar man på befintliga faltak och ser hur de är utförda och med vilken virkeskvalitet.

Själv skulle jag tex inte följa TräGuiden's rekommendation om 22mm tjocklek, jag skulle välja 1 eller 1 1/4" furubräder från mager mark, gärna impediment. Självklart skulle jag vända stocken med lilländen först in i sågverket och uppåt på taket.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Faltak
« Svar #8 skrivet: 04 nov-21 kl 19:40 »
Så du har ändrat dej sen i går kväll? Då skulle du väl ha märgsidan upp på den ena och ner på den andra.

Ändrat och ändrat. Jag hade inte bestämt mig. Bara min logik jag beskrev. Men eftersom jag inte hittat beskrivning någon annanstans så går jag på deras. Jag har brädor som är 28x155 så det blir robust och bra. 22 mm känns klent för ett tak.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Faltak
« Svar #9 skrivet: 10 nov-21 kl 23:21 »
Hur går det med taket?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Faltak
« Svar #10 skrivet: 11 nov-21 kl 18:42 »
Jag har brädor som är 28x155 så det blir robust och bra. 22 mm känns klent för ett tak.
Det beror på avståndet mellan takstolarna. Samt maximalt tillåten snölast.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Faltak
« Svar #11 skrivet: 10 dec-21 kl 22:33 »
Brädtak brukar man lägga med kärnsidan uppåt. Vanlig brädtjocklek är mellan 1 och 1 1/2 tum fast både farbror och farfar har lagt brädtak av 7/8 tums granbräder på enkla uthus där det inte gör någonting om det regnar in litet genom sprickor och kvisthål.
Vattenrännorna på övre bräderna är till för att leda vattnet ned längs samma bräda som regnet faller på. Annars vill mycket vatten rinna ned på de undre bräderna och då ökar vattenbelastningen där. Så säger de gamla.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Faltak
« Svar #12 skrivet: 11 dec-21 kl 00:49 »
Låter helt rätt, TW.

Idag när maskiner gör spårningen lätt så skulle man kunna ha fler spår.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser