Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisbladmögel på tomater i växthus  (läst 2699 gånger)

Kopparödlan

  • Inlägg: 2
Potatisbladmögel på tomater i växthus
« skrivet: 09 aug-21 kl 11:38 »
Hej.
Har i år fått potatisbladmögel på tomaterna i vårt växthus. :(
Vid upptäckten skördade vi alla tomater och la all blast i sopsäckar för transport till återvinning för att brännas.
Hur är det med jorden i krukorna? Ska den också till återvininngs stationen och behandlas separat ???

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Potatisbladmögel på tomater i växthus
« Svar #1 skrivet: 10 aug-21 kl 11:30 »
Vet inte säkert men misstänker att de små sporerna kan ha hamnat i jorden också. Skulle inte chansa utan satsa på en rejäl sanering av allt. Bladmöglet är värsta eländet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Potatisbladmögel på tomater i växthus
« Svar #2 skrivet: 10 aug-21 kl 13:55 »
En bra artikel om bladmögel/brunröta: https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/ekol/faktablad/faktablad-vaxtskydd/faktablad_om_vaxtskydd_39j.pdf

Bladmögelsvampen är lite komplicerad, har bl a flera olika sorters sporer.  Det verkar dock som om sporerna överlever högst 3-4 år i jord, och som om de är känsliga för frost.  Så om man kan lägga upp jorden i karantän på ett ställe där den blir säkert genomfrusen på vintrarna, bör den vara användbar efter några år. För andra slags odlingar som inte bladmöglet ger sig på, kan man nog använda den direkt.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Potatisbladmögel på tomater i växthus
« Svar #3 skrivet: 11 aug-21 kl 10:41 »
Jag skulle vända ned blasten i komposten. Vi får bladmögel på potatisblasten varje år och vi klipper bara av den och komposterar den. Den komposten använder vi till tomater nästa år. Funkat utmärkt i runt 10 år.

Slipper du hålla på att lägga all blast i sopsäckar och köra bil för att någon annan ska bränna det.

Sporerna är redan i luften på din gård så det spelar ingen roll om du har lite liggandes i komposten.

Tror att det kommer funka ypperligt att odla tomater i växthuset nästa år också. Kan vara värt att städa ur växthuset inför nästa säsong med lite såpa.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Kopparödlan

  • Inlägg: 2
SV: Potatisbladmögel på tomater i växthus
« Svar #4 skrivet: 11 aug-21 kl 22:54 »
Stort tack för alla svar och länken till artikeln.   :)
Jag ska nog låta jorden frysa ordentligt för sig själv ett år eller fler innan den får ingå i odlingen igen.
Vill inte riskera att bidra i onödan till fortsatt smittspridning. Första året med växthus blev lärorikt på många sätt.  :)
Har redan skurat växthuset med såpa och ska göra det igen innan det blir ny odling.
Uppskattar verkligen att kunna få ta del av andras tankar kring detta.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Potatisbladmögel på tomater i växthus
« Svar #5 skrivet: 13 aug-21 kl 08:17 »
Några tankar...en stor plantskola i Skåne har använt samma växthus utan att byta jord, till tomater. Trädgårdsmästarens lösning på smitta i jord är att använda ko eller hästgödsel varje vår. Det friskade upp jorden.
Att odla (gärna samodla) jättetagets och tomater rensar också jorden, i alla fall från nematoder. Nu vet jag inte om bladmögel/brunröta kommer från nematoder. Det kan ju inte skada att ge jorden "medicin" mot nematoder.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Potatisbladmögel på tomater i växthus
« Svar #6 skrivet: 13 aug-21 kl 15:36 »
Några tankar...en stor plantskola i Skåne har använt samma växthus utan att byta jord, till tomater. Trädgårdsmästarens lösning på smitta i jord är att använda ko eller hästgödsel varje vår. Det friskade upp jorden.
Att odla (gärna samodla) jättetagets och tomater rensar också jorden, i alla fall från nematoder. Nu vet jag inte om bladmögel/brunröta kommer från nematoder. Det kan ju inte skada att ge jorden "medicin" mot nematoder.

Som synes i artikeln jag länkade till, så orsakas bladmögel av en svamp, inte av nematoder.

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Potatisbladmögel på tomater i växthus
« Svar #7 skrivet: 20 okt-21 kl 18:43 »
Jag skulle vända ned blasten i komposten. Vi får bladmögel på potatisblasten varje år och vi klipper bara av den och komposterar den. Den komposten använder vi till tomater nästa år. Funkat utmärkt i runt 10 år.

Slipper du hålla på att lägga all blast i sopsäckar och köra bil för att någon annan ska bränna det.

Sporerna är redan i luften på din gård så det spelar ingen roll om du har lite liggandes i komposten.

Tror att det kommer funka ypperligt att odla tomater i växthuset nästa år också. Kan vara värt att städa ur växthuset inför nästa säsong med lite såpa.
Skönt att höra att det finns andra som inte överdriver och tramsar med att bränna, slänga bort plantor och jord etc som drabbats av potatisbladmögel. Som du sa dessa sporer finns ÖVERALLT i luften och i all jord, det går inte att undvika att potatisbladmögelsporer hamnar på ens plantor och i jorden hur man än gör med andra ord. Sporer kan till och med blåsa in över havet från andra halvan av kontinenten i Europa. Jag har märkt att så länge det finns gott om näring, vatten, sol och plats etc för tomaterna så brukar de växa och förnya ny blast snabbare än vad bladen hinner mögla. Det tråkigaste är väl att ibland så förstörs en del av frukten men vill man inte bespruta tomaterna så får man leva med den förlusten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Potatisbladmögel på tomater i växthus
« Svar #8 skrivet: 20 okt-21 kl 20:12 »
Skönt att höra att det finns andra som inte överdriver och tramsar med att bränna, slänga bort plantor och jord etc som drabbats av potatisbladmögel. Som du sa dessa sporer finns ÖVERALLT i luften och i all jord, det går inte att undvika att potatisbladmögelsporer hamnar på ens plantor och i jorden hur man än gör med andra ord. Sporer kan till och med blåsa in över havet från andra halvan av kontinenten i Europa. Jag har märkt att så länge det finns gott om näring, vatten, sol och plats etc för tomaterna så brukar de växa och förnya ny blast snabbare än vad bladen hinner mögla. Det tråkigaste är väl att ibland så förstörs en del av frukten men vill man inte bespruta tomaterna så får man leva med den förlusten.

Precis.
Men givetvis kan man agera på ett säker sätt för att minska riskerna.
Det jag främst gör är att städa ur och sedan lägger jag sådant som är smittat på delar av odlingen där jag inte kommer odla tomater och så täcker jag med gräsklipp. Den översta tomatjorden som ändå sk bort för att göra plats till ny gödsel hamnar på samma ställa under det nya täcket...
får jag säga att blommorna trivs där.

Det jag tror är viktigt är att tänka på mikroklimatet.
Potatsbladmögel trivs när det är varmt och rejält fuktigt.
Ta bort den ena eller andra komponenten så trivs den inte.
Även god luftväxling är viktig.

Mitt växthus är inte alls tätt itanndet kan blåsa in fritt mellan väggen och taket.
Jag vattnar med blumats system som ger vatten när det är torrt i lådan och så lägger jag på gräsklipp som täcke vilket gör att fukten stannar kvar i jorden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser