Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga något annorlunda för fåglar?  (läst 224 gånger)

ensamhet

• Lappland
Bygga något annorlunda för fåglar?
« skrivet: 09 jul-21 kl 13:52 »
Har fått lite idéer som jag tänkte vädra här.
Har en massa svalor på loftet i ladugården, som jag vill bli av med för de skitar ner så fruktansvärt, men samtidigt vill jag ha dom kvar för de är duktiga på att ta flygande kusar.

Jag tänkte bygga ett förråd för trädgårdsprylar, typ ett garage 6x6 meter med brutet plåttak med minimal lutning och göra en vind uppe på det med normal taklutning och drygt 2 meter upp till nock.
Lämna lite öppning någonstans så svalorna tar sig in, samt en dörr på gaveln, så jag kan fara upp på vinden och tvätta av plåttaket med högtryckstvätten ibland.

Sen har pappa en fruktansvärd massa andra fåglar som bygger bon under tegelpannorna och verkar trivas där.
Han ska byta tak och jag tänkte ta reda på tegelpannorna och lägga dom på mitt förråd lika dåligt så fåglarna kommer åt att ta sig under.

Vad tror ni om mina knasiga planer, kommer fåglarna gilla det och komma överens?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bygga något annorlunda för fåglar?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-21 kl 15:59 »
du kan bygga för svalorna under takutsticket så slipper du ha dem inne.. Några holkar på väggen för övriga fåglar kan vara bra med.
Fjäderfän och kaniner

ensamhet

• Lappland
SV: Bygga något annorlunda för fåglar?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-21 kl 17:25 »
Mina svalor gillar inte att bygga under takutstick, av nån anledning vill de vara uppe på loftet och då tänkte jag att det var bäst att bygga nå liknande.
Holkar kan man nog komplettera med också, men de gillar att vara under tegelpannor, så det får de nog fortsätta med, om jag ser till att ha dåliga vindskivor som pappa så de kommer dit de vill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser