Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Husbåt Göteborg(hjälp mot låg hyra)  (läst 398 gånger)

bluealabama

• Uppland
Västergötland Husbåt Göteborg(hjälp mot låg hyra)
« skrivet: 06 jul-21 kl 09:46 »
Jamen ibland rullar livet bara på!

Jag har en nyrenoverad Villa Voyager(husbåt)på ca 40 m2 som ligger utanför Operan i Göteborgs hamn och jag behöver någon som har mer tid än mig. I utbyte mot 2500/månadshyra (plus el)kan du bo centralt i Göteborg i 6 månader.

Men läs nedan noga noga 🌝

Båten är helrenoverad(ner till skrovet, lagad efter konstens alla regler, isolerad etc)och det går att bo i den.

Det finns säng och skönt häng i köket. Dusch/toa/tvättmaskin på kajen. Vattnet dras över vintern(nov-april ungefär)och då har jag kört dunk i båten. Vi är ca 20 överliggare i Lilla Bommens Kaj.

MEN det finns saker kvar att göra.  Elen fungerar såtillvida att du har ljus och värme. Du kan köra en platta och laga mat och vattenkokaren om du inte kör fläkten 😀 Kylbox fixas. Lite provisoriskt men det funkar.

Båten ska flyttas till en annan del av hamnen, närmre operan och DÅ  får jag en trefas i stället för min enfas och kylskåpet och den stora spisen ska fungera då.

Flyttar du in snart är du med i den processen.

Ok, min hyresgäst behöver göra två saker. Är du kreativ och snabb tar inte detta så lång tid. Och jag pytsar, du jobbar inte fysiskt. Om du inte är plattsättare eller elektriker för då har du både ett betalt jobb och ett billigt centralt boende.

Gör det första behöver du lokaliserar en plattsättare/kaklare och en elektriker. Kaklare som kaklar upp mitt lilla badrum.  Jag vet vilket kakel jag vill ha.

Toa, dusch och handfat finns. Alla rör är dragna.  Blandare saknas. Förhoppningen är att förbränningstoan sedan ska fungera men var beredd på att du ev fortfarande får använda kajens toa, 2000 W i en liten hamn verkar vara svårlöst. Du jobbar med min arkitekt/byggare som sedan bygger upp badrummet.

En elektriker behöver göra några småjobb: sätta in spottar, vända på en fas och sätta in ett uttag i badrummet till förbränningstoan.

Mail är bättre än att svara här och du är självklart mer än välkommen att kolla på båten.

mariavesterlund@protonmail.com

Maria

Gillet

• Uppland
SV: Husbåt Göteborg(hjälp mot låg hyra)
« Svar #1 skrivet: 16 jul-21 kl 17:59 »
Oh så coolt!

Alltså jag hade nästan hoppat på detta trots att jag har en bostadsrätt i Göteborg bara för att lära mig mer. Tyvärr ska jag upp till Uppsala för att studera. Sitter och tittar på den här husbåten just nu själv: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/husbat/96492613
Önskar att jag hade lite mer kunnigt folk i min bekantskapskrets eller en lite mer supportive familj när det gäller sånt här.

Är på gränsen att ändå köra bara själv men det svåraste är ju att hitta en kajplats. Ofta spelar inte pengarna roll utan det är just kö...LÅNG kööööööö.

Hur fick du din? Planerade du långt i förväg? O tänkte "jag ska banne mig ha en husbåt X antal år i framtiden" o ställde dig i kö?

Jag skulle verkligen vilja följa den här resan...som inte går någonstans iofs men som metaforiskt rör sig mot nya horisonter.
Håller själv på och ska kakla och renovera lägenheten så om du hittar en prisvärd platsättare med tid att lösa det inom någon månad så får du gärna skicka vidare honom eller henne till mig när ni är klara :D

Hur tänker du inför vintern förresten? Nu i Sommar är det ju som ett paradis att ha en husbåt men under vintern så är det säkert lite bökigare. Har du haft någon erfarenhet sen förr med att bo på en eller har du en massa mod och vilja och kör ändå? :D

Önskar dig hursomhelst all lycka i världen.

Hade vart superkul att ta en titt nångång också :P

Hare fint!
Gillet

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser