Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häck som stängsel  (läst 2310 gånger)

Liliac

  • Inlägg: 20
  • Grönt är skönt!
    • Västerbotten
    • http://ekohippie.wordpress.com
Häck som stängsel
« skrivet: 26 jun-21 kl 14:49 »
Hej! Någon som har erfarenhet av att stängsla in djur med någon form av häck istället för vanligt stängsel? Har något svagt minne av att jag sett något kring detta i ”100 % bonde” men hittar ingenting då jag googlar. En tät granhäck med 3 plantor per meter, ca 150 cm hög borde ju fungera jättebra som stängsel!? Och man slipper gå runt varje vår och slå ner stolpar och dra tråd.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Häck som stängsel
« Svar #1 skrivet: 26 jun-21 kl 16:08 »
Hej! Någon som har erfarenhet av att stängsla in djur med någon form av häck istället för vanligt stängsel? Har något svagt minne av att jag sett något kring detta i ”100 % bonde” men hittar ingenting då jag googlar. En tät granhäck med 3 plantor per meter, ca 150 cm hög borde ju fungera jättebra som stängsel!? Och man slipper gå runt varje vår och slå ner stolpar och dra tråd.

Fungerar inte något vidare med vare sig levande gran eller stängsel av slanor, eller för den delen gärdesgårdar, om man vill slippa underhåll, och det  tar dessutom lång tid (åratal) innan granarna vuxit upp och blivit täta. En del plantor dör dessutom, och så blir det luckor.

För pyttesmå hägnader, där man ständigt kan ha koll, och byta delar när träet bryts ner, så kan man ha träslanor av olika slag, men underhållsfritt, och säkert, är det inte.

Det finns väldigt rationella skäl, för varför man numera mest använder elstängsel och trästolpar, eller väl uppsatta fårnät/viltnät där sådana stängsel passar för djurslaget. För häst är taggtråd helt förbjudet, och nystängsling med taggtråd görs mycket sällan för nöt.

För i världen, så las det enorm tid på att vårda gärdesgårdar och andra hägnader i förgängliga material.

Har man djur på samma ställe, år efter år, så sätter man upp permanenta stängsel.

Trästolpar, ordentliga hörn med parallellogram ( https://www.google.se/search?newwindow=1&sxsrf=ALeKk03mB6IHsXwp1RmEJ99BoCVIQ8TBNw:1624715412853&source=univ&tbm=isch&q=st%C3%A4ngselh%C3%B6rn+parallellogram&sa=X&ved=2ahUKEwigv6zIuLXxAhXBl4sKHZbqAggQjJkEegQIBRAC) , bra tråd som leder ström ordentligt, och bra isolatorer på stolparna, ger stängsel som kräver mycket litet underhåll.

Jag har 7 km rovdjursavvisande elstängsel på gården, där mina får och hästar växelbetar i samma hagar. Vi har haft dessa stängsel i närmare tjugo år, och lägger max en arbetsdag på underhåll av stängslen på våren. Ibland har någon stolpe frusit upp när det varit tjäle och måste bankas ner, någon isolator har åkt ur stolpen, och tråden (High tensile järntråd) kan behöva spännas lite.
Tre gånger har älg eller annat klövvilt dragit ner stängsel på dessa tjugo år.

Hästar "ser" metalltråd, de enda som kan ha lite svårt de första veckorna, är nyfödda föl som ser dåligt. Ska man hålla häst, så kan man sätta ett elrep med lågt motstånd som översta tråd, om man är orolig för att hästarna inte ska se tråden.

Ska man stängsla för enbart häst eller nöt (med kalv och föl), så behövs det bara tre eltrådar, med  understa tråden 40-50 cm över marken, vilket innebär att man sällan behöver röja växtlighet under tråden.
För får och getter, så måste nedersta tråden sitta på 25-30 cm, så att de inte kan smita ut, och då behövs det mer underhåll.




Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Häck som stängsel
« Svar #2 skrivet: 26 jun-21 kl 16:39 »
Såg någonstans att man dragit eltråd genom planterade snabbväxande träd, borrat hål och satt i ett plaströr som isolerar, men jag tänker att träden växer så man får väl flytta ner tråden allteftersom tänker jag

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Häck som stängsel
« Svar #3 skrivet: 26 jun-21 kl 23:08 »
Ett träd växer på höjden med att lägga till uppåt, toppskott. Så hålet är alltid i samma höjd. Den som sågar virke vet.  Gräs växer däremot från roten och lyfter uppåt.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Häck som stängsel
« Svar #4 skrivet: 26 jun-21 kl 23:46 »
det är inte så lyckat med gran som "stängsel".
Nackdelarna är uppräknade.

Britterna har något som heter "hedge laying" det är en teknik där man sågar av levande träd  till 3/4 och lägger ner dom för att skapa en häck.
Det är en ganska långsam process, men jäkla snyggt.

Det jag tror att du tänkte på att Frank gjorde var att slå ner stolp så att han kunde samla ris och sly mellan dom och på så sätt bygga upp en mur av trä.
Nackdelen med detta är att man behöver enorma mängder ris och sly.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Häck som stängsel
« Svar #5 skrivet: 27 jun-21 kl 13:30 »
det är inte så lyckat med gran som "stängsel".
Sällan det är så lyckat med gran överhuvudtaget
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Liliac

  • Inlägg: 20
  • Grönt är skönt!
    • Västerbotten
    • http://ekohippie.wordpress.com
SV: Häck som stängsel
« Svar #6 skrivet: 27 jun-21 kl 16:06 »
Såg någonstans att man dragit eltråd genom planterade snabbväxande träd, borrat hål och satt i ett plaströr som isolerar, men jag tänker att träden växer så man får väl flytta ner tråden allteftersom tänker jag

Det lät intressant. Var kan jag läsa mer om detta?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Häck som stängsel
« Svar #7 skrivet: 27 jun-21 kl 18:32 »
Jag har för mig jag sett ett avsnitt av 100% bonde där han åkte till England och kollade in hur de hade sina häck-stängsel. Det var stängsel till fåren och de gjorde nåt speciellt med häckarna för att de ska bli täta.
Sen i klippet efter var han i Danmark och gjorde nån annan typ av stängsel. Han har ju även gjort stängsel med sly. Tror det var runt 2012 så det är gamla avsnitt.
Just de där häckarna de har i England tror jag inte ens växer i Sverige.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Häck som stängsel
« Svar #8 skrivet: 28 jun-21 kl 21:08 »
Det lät intressant. Var kan jag läsa mer om detta?

Jag lovar, det är enklare, snabbare, säkrare och mindre underhåll, att slå ner vanliga impregnerade trästolpar, och sätta upp lämplig sorts tråd, och ansluta ett elaggregat, än att plantera lövträd runt en hage, och vänta i flera år, på att dessa ska växa till sig tillräckligt för att bära upp stängseltråd.

Att försöka sätta snabbväxande träd, och dra en stängseltråd genom dessa, är inte så enkelt som det låter. Det blir också väldigt krångligt att dra om tråden, när ett träd faller eller dör. För sätter man många träd, och dessutom skadar trädet genom att borra flera hål igenom det, så kommer ett antal träd att dö.

Sedan, när stängslet ska avvecklas och tas bort, så kommer stängseltråden ha vuxit in i trädet (bäddats in), om man inte har ett väldigt långt rör, och det blir besvärligt att ta bort tråden, annat än som korta stumpar, och det blir svårt att ta tillvara träden ens som ved, eftersom det finns metall inbäddat.

Många djurslag gnager också gärna på barken av unga snabbväxande träd (asp och sälg är väl vad som finns av vilda, snabbväxande träd). Häst, får och get är de djurslag som gnager mest.

Vad är det för djur som ska hägnas in?

Varför inte stängselstolpar i trä? Vill man inte använda tryckimpregnerat, så kan man skaffa stolpar av t.ex. lärkträ istället, även om dessa är dyrare, och håller kortare tid.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Häck som stängsel
« Svar #9 skrivet: 28 jun-21 kl 21:20 »
det är inte så lyckat med gran som "stängsel".
Nackdelarna är uppräknade.

Britterna har något som heter "hedge laying" det är en teknik där man sågar av levande träd  till 3/4 och lägger ner dom för att skapa en häck.
Det är en ganska långsam process, men jäkla snyggt.

Det jag tror att du tänkte på att Frank gjorde var att slå ner stolp så att han kunde samla ris och sly mellan dom och på så sätt bygga upp en mur av trä.
Nackdelen med detta är att man behöver enorma mängder ris och sly.

Sådanan där sly/ris gärdesgårdar, har en nackdel till, förutom den du nämnde, det är att riset/slyet, som oftast är av lövträ, bryts ner, ruttnar ganska snart, så de behöver ständigt ses över och förnyas. Där riset ligger an mot marken och det är fuktig, torkar, och blir fuktigt igen, går det på bara något år, tills det är dags att göra om en sektion.

Jag har mest sett att den typen av hägnad, användes till små hägnader, t.ex. till gris, eller runt en ankdamm med icke-flygande (vingklippta) ankor och till gäss.

Då är olika lokala varianter av "svensk gärdesgård" med stående störar i eneträ, och med fyllnad av klyvna eller oklyvna, snedställda slanor av gran hållbarare i vårt klimat. Man kan räkna med att en nysatt gärdesgård, gjord av bra material Undertryckt gran och enestörar), och ordentligt uppsatt, kan hålla ävcen stora djur inne åtminstone 4-6 år, innan det blir dags att börja byta slanor och reparera. Å  andra sidan, så har jag sällan sett gärdsgårdshägnader, som inte kompletterats med eltråd också...

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Häck som stängsel
« Svar #10 skrivet: 29 jun-21 kl 00:01 »
Det stämmer att Frank i 100% bonde gjorde stängsel med hjälp av hedge laying. Väl skött så fungerar det bra att hålla inne boskap men mycket jobb att få till. Gran funkar inte, lind och avenbok verkar vara vanligaste trädslagen att använda. En stor fördel är att ett sådant ”stängsel” är fint tillhåll för fåglar, insekter och andra djur.
Läs mer här,

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hedgelaying
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Häck som stängsel
« Svar #11 skrivet: 02 jul-21 kl 09:21 »
Nu har du satt denna fråga under brukshästar så jag svarar bara utefter den frågan; att det är hästar vi pratar om.

Jag har för en herrans massa år sedan (30?) haft häst av intelligent och matglad sort i hage med plankstaket, mur och uppe på muren tjock granhäck med ca 20-30 år gammal långsamväxande gran med ett mellanrum på ca 0,75-1 meters mellanrum och det fungerade inte! Den häcken var ändå extremt tät!

Den hästen lärde sig i mycket unga år att sätta in huvud och ett ben mellan plankorna, lyfta huvudet, ha sönder plankan, kliva ut och upp på muren och sedan klämde sig mellan de glesaste granarna. Hon hade ofta rivsår i ansikte och sidor men sket fullständigt i det.
Mat fick de i den mängd de skulle ha men gräset var grönare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser