Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur böja grövre virke?  (läst 2039 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Hur böja grövre virke?
« skrivet: 27 maj-21 kl 04:43 »
Ska göra en relingslist. För stabilisera båten och skruva fast saker i.
Så det vanliga att böja tunn plywood och limma ihop vill jag inte.
Böjen är också för stor för att jag ska hitta en planka att såga av. Eller det finns nog. Men kostar nog därefter.
Jag tänkte mig ca en 2" x 2"

Förslag?

Antar det bör gå om jag eldar fart i murarpannan och öser hett vatten där böjen ska vara och lägger den i spänn i några grader extra.
Eller ska det endast vara ånga?

Vilket trädslag ska man helst använda?

Nåt att tänka på så det inte slår sig?

Det ska bli 2 bitar på ca 3 meter styck.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Hur böja grövre virke?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-21 kl 07:59 »
Ek basar bra.
Ånga är att föredra, värmen penetrerar bättre så.
En knapp timme är nog lagom.
Har man ingen baslåda kan man lösa det med en långsmal "plastpåse" stor nog att svälja stycket, en del har använt den metoden och basat på plats.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur böja grövre virke?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-21 kl 05:45 »
Växer ingen ek härikring. Valde asp istället. Var ju just asp dom första kanoterna gjordes av.

Har nu lagt dom i spänn. Men det blev 1 tum 2 ungefär.

Hur länge ska det ligga i spänn? Tills det känns torrt?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Hur böja grövre virke?
« Svar #3 skrivet: 30 maj-21 kl 07:32 »
I princip tills de svalnat.
Lite beroende på så kan de räta ut sig mer eller mindre när man tar loss dem, så bäst är att montera dem direkt.
Behöver de bearbetas innan permanent montering kan man sätta dit dem med tvingar el dyl när man inte arbetar med dem.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur böja grövre virke?
« Svar #4 skrivet: 31 maj-21 kl 04:27 »
Tänker på träd i skogen som böjs av snön. Även om jag ser dom på vintern och lossar dom från snöns grepp så står dom kvar som en hästsko.

Montering blir om en vecka då båten ska test flyta så jag ser vart vatten linjen kommer. Enda efter arbetet som ska ske är att såga ena änden i 45 grader och den andra rak.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Hur böja grövre virke?
« Svar #5 skrivet: 04 jun-21 kl 21:35 »
Om vi backar lite så undrade du om basning.
Generellt behöver man inte basa så klent virke som du använder, och i sån liten böj. Det kan ändå vara vettigt iom att basningen torkar ut virket och hjälper till med inpassningen. (Inga oväntade rörelser och behöver inte spännas fast på plats.)
När man värmer upp virket så mjuknar bindemedlet i träet, ligninet tror jag att det kallas, när det sedan svalnar så stelnar det och håller virket i den böj det böjts till, i princip.
Man kan åstadkomma samma sak utan uppvärmning, men då krävs längre tid i böjt tillstånd och inte lika tvära böjar kan åstadkommas.
Anledningen till att man ibland blöter ned virket innan basning är inte att blött virke är lättare att böja utan att blött virke snabbare värms upp.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser