Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter som utegångsdjur?  (läst 1372 gånger)

Skaren

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
Getter som utegångsdjur?
« skrivet: 29 aug-20 kl 00:38 »
Hej, jag måste fråga om det är någon som har erfarenhet av att det går att ha getter som utegångsdjur under vinterperioden?
Vi har tre getter av typen svensk lantrasget sen i våras. Dom har gått på naturbete tillsammans med fem stycken får sedan dess. Men nu närmar sig vintern och jag funderar på hur vi bör göra.

Våra får går ute under vintern i en hage med endast vindskydd, och har hittills mått bra av det. (Vi har haft ganska milda vintrar i Sörmland dom senaste åren) Men hur är det med getterna? Klarar dom av detsamma?

-M

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Getter som utegångsdjur?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-20 kl 08:42 »
Hejsan och välkommen hit!

Getter av lantras trivs alldeles utmärkt med att gå ute året om. Skydd mot regn/snö och blåst som de oftast avskyr ska de ha och då duger ett bra vindskydd med tre väggar och ett tak. Halmbädd på golvet som getterna sedan bättrar på med höspill från foderhäcken.

Skaren

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
SV: Getter som utegångsdjur?
« Svar #2 skrivet: 29 aug-20 kl 09:04 »
Tack för det svaret :) då provar jag, så får vi se hur det går.
-M


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 2 användare
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser