Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på batteriaggregat  (läst 1870 gånger)

Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
Tips på batteriaggregat
« skrivet: 13 jun-20 kl 16:10 »
Hej. Har någon här erfarenhet av ett bra batteriaggregat. Skall Stängsla mindre hagar om cirka 200-400m. Tänkte använda mig av fårelnät då det verkar smidigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tips på batteriaggregat
« Svar #1 skrivet: 13 jun-20 kl 19:04 »
Har ingen bra koll på vad som finns på marknaden idag. Helt klart är i alla fall att det förekommer mycket "märkesmystik" eller "badge engineering", dvs att exakt samma apparat kan säljas under många olika märken, ofta har varje återförsäljarkedja sitt eget märke.

Men jag har för mig att om man ska sätta spänning på fårnät, vilket för övrigt var förbjudet fram till för 10-15 år sedan, så måste stängselapparaten vara av modern typ med en del säkerhetsfunktioner så att den stänger av om den känner en plötslig belastningsändring som kan bero på att ett djur eller människa har trasslat in sig i stängslet.

När det gäller att bedöma hur kraftig stängselapparat du behöver, så är det inte varje enskild hages storlek utan den totala längden stängsel som ska matas från apparaten, som är intressant.
Det spelar också stor roll om du räknar med att hålla efter så att stängslet alltid är väl isolerat från jord, eller om det kan förekomma mycket avledning pga frodig växtlighet, skadade isolatorer mm.

Man bör också skilja på å ena sidan torrbatteridrivna stängselapparater, vanligen mycket klena men gjorda för att kunna gå en hel sommar på ett specialbatteri av engångstyp, och dels s k våtbatteridrivna apparater som man matar från ett fritidsbatteri/bilbatteri, ev kompletterat med solcell. De våtbatteridrivna apparaterna kan vara betydligt kraftigare, men drar då också mer ström. Typiskt är att ett fritidsbatteri räcker 2-4 veckor om det inte får stödladdning från solcell.

Kom ihåg att det är förbjudet att koppla ihop en stängselapparat för batteridrift med någon slags utrustning som är kopplad till elnätet (t ex batteriladdare eller nätaggregat). Detta för att en batteridriven stängselapparat inte behöver uppfylla samma krav på isolation som en nätansluten, och det ger stor risk för åskskador om den är ansluten till elnätet - ett åsknedslag i stängslet kan slå över inne i stängselapparat och laddare, och sprida sig till gårdens elinstallationer och ställa till mycket skada.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tips på batteriaggregat
« Svar #2 skrivet: 13 jun-20 kl 23:36 »
Som torbjörn var inne på så är näten inte helt ofarliga för får, eller andra djur heller. Jag räddade en av våra katter som satt som en kassler i elnätet. Rena turen.

Elnäten ligger oftast emot gräset mer än van stängseltråd gör, så kör man med batteridrift så håller det inte lika länge.

Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
SV: Tips på batteriaggregat
« Svar #3 skrivet: 14 jun-20 kl 10:29 »
Jag är inställd på att man får hinderröjja rätt så ordentligt först och sen byta batteri runt 1ggr/ vecka.
Syftet är att kunna bli mera mobil och flexibel och låta fåren beta där det finns behov/ föda och sedan flytta dem.
Detta är alltså bara ett komplement under betessäsongen till de permanenta hagarna.
Drunknar bara i djungeln av alla aggregat och  nät som finns hos de olika grossisterna...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tips på batteriaggregat
« Svar #4 skrivet: 14 jun-20 kl 10:40 »
Ok. Jag skulle välja ett svagt och billigt aggregat till den användningen. Du har ju djur som är vana vid el, och behöver egentligen bara lite stickande känsla om de får för sig att äta genom nätet. Vi använder ofta våra nät utan el när vi har tillfälliga hagar, men ibland blir fåren lite väl modiga (och hornen fastnar lätt).

En kamrat kör med en 50W solpanel kopplat för att slippa bära hem batteriet för laddning. Oftast klarar panelen laddningen, men inte alltid.

Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
SV: Tips på batteriaggregat
« Svar #5 skrivet: 14 jun-20 kl 12:00 »
Som förtydligande så har jag inga elnät idag. De går i hagar med tornado titan nät. Så de måste skolas in i Ellära A.
Jag tolkar det som att de lite kraftigare batteri aggregatet har "ekonomi" lägen för att spara på kapaciteten också?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tips på batteriaggregat
« Svar #6 skrivet: 14 jun-20 kl 12:45 »
Jo, de dyrare har den funktionen, men jag har inte så bra koll på hur mycket man sparar. Det är ju svårt att ha så starka aggregat att man bränner gräset när man kör med batteri. Här där vi kör med nätdrivet till det mesta så är det mest priset som gör att vi har för klena aggregat ibland. De batteridrivna vi har räcker gott till djuren (1,5 J och 3,5 J), men inte till gräset. Tittade nu när jag läste din fråga och hittade vad jag tyckte ett bra https://www.lantkompaniet.se/elstaengselaggregat-helos-4-duo-power-12v-230v-voss-farming.html. Har ett nät från Voss Farming, och det är det bästa nätet i samlingen.

Inskolning behövs, speciellt med elnät. Det blir så tråkigt om de misslyckas och man inte är närvarande.

Den här funktionen som torbjörn nämner, att aggregatet stänger av om någon fastnar i nätet, hade jag ingen aning om att den fanns. Den verkar ju trevlig, men jag tror inte den fungerar så bra i praktiken.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tips på batteriaggregat
« Svar #7 skrivet: 14 jun-20 kl 12:58 »
Ekonomiläge hade Alfa Laval även på rätt billiga batteridrivna apparater redan för 25 år sedan. Det sparade grovt räknat ca 50 % av strömförbrukningen. På vissa modeller fungerade det så att pulsenergin halverades i ekonomiläget, spänningen påverkades dock inte särskilt mycket , på andra modeller sänktes spänningen till hälften och energin till en fjärdedel, men ungefär var femte-sjätte puls fick full spänning och full energi.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 5 användare (1 dolda)
Stengrim, ärt, Anders Flix, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser