Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  redskap till mjölkning av get  (läst 1904 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
redskap till mjölkning av get
« skrivet: 19 mar-20 kl 20:54 »
Jag såg för några år sedan att man kunde använda bröstpump till getter. Är det någon som använder det, eller kommer i håg det, så skulle jag vara tacksam för tips hur jag ordnar pumpen för att kunna mjölka getter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: redskap till mjölkning av get
« Svar #1 skrivet: 20 mar-20 kl 14:37 »
Men varför  ???

Antingen har du inte så många getter att mjölka, och då handmjölkar du, de flesta personer borde orka 4-5 getter även utan alltför mycket träning. Har du fler getter än så är det riktig maskinmjölkning som gäller.

Om du inte kan handmjölka får du efterlysa någon som har mjölkgetter i din närhet, som kan lära dig. (Funkar även att lära sig på kor eller mjölkfår, tekniken är densamma.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: redskap till mjölkning av get
« Svar #2 skrivet: 20 mar-20 kl 16:37 »
Jag har mjölkat förhand tidigare, men efter en stroke, så har jag inte den kraften i vä hand, därför undrade jag.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: redskap till mjölkning av get
« Svar #3 skrivet: 20 mar-20 kl 18:52 »
Då förstår jag!
Hur många getter gäller det? Är det bara en eller två borde det funka med enhandsmjölkning, så du mjölkar först den högra och sen den vänstra spenen. Eller har du nedsatt styrka i båda händerna?
Vad är det för pump det är fråga om? Går den att använda med en hand?
Jag skulle tro att en elektrisk pump är för dyr att komma på fråga, då är det lika bra att satsa på vanlig maskinmjölkning med vacuumpump å grejer. Brukar gå att hitta nästan gratis eftersom i princip alla mjölkbönder lagt ner. Går att ha samma grejer som till kor, förutom mjölkorganet (kor är konstiga som har så många spenar  ;) ).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: redskap till mjölkning av get
« Svar #4 skrivet: 21 mar-20 kl 07:32 »
Tack skräptanten!
Tanken är att ha 4 getter. Jag har bara nedsatt styrka i vänster hand, men det gör ju att höger arm och hand blir fort överbelastade. Jag får prova mig fram med mjölkningen, så får jag se hur det kommer att fungera
« Senast ändrad: 21 mar-20 kl 08:08 av Ekibackens fjäderfä »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: redskap till mjölkning av get
« Svar #5 skrivet: 21 mar-20 kl 11:46 »
Mjölka 4 getter med en hand låter övermäktigt 😥! Och riskerar att bli så även med en bröstpump.
Har du någon f d mjölkbonde i närheten som har en vakuumpump och annan mjölkutrustning kvar kanske? Jag har mjölkat mina getter med spannmjölkningsgrejer för kor, samt ett begagnat getmjölkorgan, och det har funkat fint. Sparar händerna oxå!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: redskap till mjölkning av get
« Svar #6 skrivet: 21 mar-20 kl 14:29 »
Tack skräptanten, skall luska lite runt om. Jag måste säga att vi är mycket tacksamma och glada att du finns, och kan vägleda oss. Tack för att du finns!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser