Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okänd klättrare Vad kan det vara!  (läst 1721 gånger)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
Okänd klättrare Vad kan det vara!
« skrivet: 13 jul-14 kl 23:42 »
Vet någon vad bilden föreställer? Jag har fått den i växthuset och har ingen aning om vad det kan vara Den klättrar så det knakar och blommar inte utan dessa vingfrukter bildas direkt från bladvecken.
Tack på förhand Getarn
Livsglädje

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Okänd klättrare Vad kan det vara!
« Svar #1 skrivet: 15 jul-14 kl 23:21 »
Hej, det är en av mina favorit klängväxter, Cobaea eller Klockranka (ettårig). Den har väl frösått sig eller följt med någon annan planta. Du kan med fördel plantera den i en stor kruka och ha den utomhus. Hos oss klarar den de första frostnätterna och blir mörk grön-lila på hösten. Vi låter den klänga på en vägg eller fristående spaljé. Jag har genom alla år vi haft den aldrig sett den få lus eller annan ohyra.
/Annelie

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Okänd klättrare Vad kan det vara!
« Svar #2 skrivet: 17 jul-14 kl 22:15 »
Hejsan Anelli och jättetack för svaret
Nu vet jag att den slår ut innan frosten kommer så jag får frön till nästa år. Den är ju helt otroligt snabbvuxen
Jag fick upp den med en annan liknande växt som heter klöveralm så den måste ha smitit med fröpåsen. Har haft den ute också men det blev kallt så jag ställde in 10 l hinken i växthuset och då brakade den iväg med sidostänglar och täcker en hel gavel.
Det blir en favorit hos mig också då jag gillar klättrare här i zon 7.
Vänliga hälsningar och med hopp om att du har och får en fortsatt fin sommar, Getarn
Livsglädje


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Hamstern

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser