Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara sättpotatis  (läst 1535 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Förvara sättpotatis
« skrivet: 12 mar-21 kl 20:07 »
I höstas tog jag undan en del potatis att ha till sättor i år.

Lade dom i mörkt emballage med liten öppning för luft. Placerade i kylskåpet där det är som kallast +0.5 - +3

Likväl börjar de nu i februari - mars att skicka långa groddar, några månader innan de skall i jorden.

Hade detta också hänt om potatisen legat i jord i kylskåp?

Hade en bättre  förvaring varit att gräva ner sättpotatisen på frostfritt djup, ungefär som i en sätta?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Förvara sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 15 mar-21 kl 20:46 »
Har min i perforerade hinkar i jordkällaren mellan 4-6 grader och bra luftfuktighet och de har inte börjat gro än. Jag groddar all sättpotatis 1 april och de brukar inte ha fått groddar då efter att ha varit i jordkällaren.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Förvara sättpotatis
« Svar #2 skrivet: 15 mar-21 kl 23:36 »
Tack för svar.  Kanske borde jag skriva till kommunen och be dem låna mig ett skyddsrum till jordkällare, förutom att skyddsrummen står oanvända så är de antagligen inte uppvärmda.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Förvara sättpotatis
« Svar #3 skrivet: 16 mar-21 kl 08:35 »
Nja, riktigt så enkelt är det inte med skyddsrum. De finns ju som regel i källarna till större byggnader, och används till andra ändamål då de inte behövs som skyddsrum, men fastighetsägaren är skyldig att röja ur och iordningsställa det som skyddsrum inom 48 timmar efter order.
Kommunen har inget att göra med några andra skyddsrum än de som finns i byggnader som kommunen äger. Det övergripande ansvaret ligger på MSB, och i detalj på respektive fastighetsägare.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara sättpotatis
« Svar #4 skrivet: 16 mar-21 kl 09:16 »
Jag brukar förvara mina sättpotatis svalt (+ 10) och ljust i ett källarfönster. Då blir dom gröna, får korta knubbiga groggar och blir inte dåliga. Matpotatisen förvarar jag mörkt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser