Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skivval till timmervägg ?  (läst 20374 gånger)

sove

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
Skivval till timmervägg ?
« skrivet: 29 jan-13 kl 23:27 »
Hej alla - ny på detta intressanta forum.
Jag håller på att renovera ett timmerhus från ca 1850 - ingen vet ríktigt..
Vi blev tvugna att byta allt golv / balkar etc i nedre salen pga av fuktskador och då blev vi tvugna att förstöra väggarna för att få bort det gamla golvet.
Det senaste skiktet var uppreglat gips och innanför spänd papp m tapet i ett par lager och längst in klistrad papper på timret med stänkmålning och schablontryck. Endast rester kvar dock.
Nu tänkte vi sätta liggande panel upp till fönsterhöjd och sedan tapeter på något skivmatrial - frågan är vilket ?
Mot ytterväggen har jag spikat mjukfiberboard som isolering/dragskydd - den följer fint timmerväggens krökningar. Finns ingen lerklining - endast husmossa !
Alternativen är:
OSB, med lumppapp som utjämnare och sedan tapet ( eller otryckt tidningspapper )
Plywood av ngn variant, med lumppapp som utjämnare och sedan tapet
Spån

Vad finns för erfarenhet av detta val / varianter ?? Finns det andra varianter av skivor / utjämning ?
Väggarna kommer att bukta lite grann förstås. med det är OK.

Taket är spännpapp med limfärg - skall restaureras efter nedtagning av gipsskiktet.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-13 kl 23:36 »
Masonit är ett bra och miljövänligt alternativ. Eller att pappspänna igen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 09:38 »
Ja, masonit är ett bra material. Vi använde 6 mm renoveringsgips när vi gjorde om i vår ena hall nere. Det var vad som rekommenderades då. Idag hade jag valt masonit istället.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 10:09 »
Ny spännpapp?
Ät kött - må bra - lev länge.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 10:34 »
Alternativen är:
OSB, med lumppapp som utjämnare och sedan tapet ( eller otryckt tidningspapper )
Plywood av ngn variant, med lumppapp som utjämnare och sedan tapet
Spån

Alla dessa kommer att fungera, liksom förslagen masonit och ny spännpapp. :)

Edit: och gips.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 10:59 »
Alla dessa kommer att fungera, liksom förslagen masonit och ny spännpapp. :)

Edit: och gips.

förslagen masonit?

Är den slugare än vanlig masonit?  ;D

Själv har jag använt treetex även till innerväggar.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 11:25 »
förslagen masonit?

Är den slugare än vanlig masonit?  ;D

Själv har jag använt treetex även till innerväggar.

Ja, masoniten är minsann inte att lita på.

Treetex har jag haft i ett hus, men jag trodde inte någon använde det längre. En fördel med treetex är att man kan sätta upp tapeterna med häftstift.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #7 skrivet: 30 jan-13 kl 11:32 »
Eftersom väggarna var i treetex fortsatte jag att använda det när jag byggde om.
Och efter att ha sett byggen med gips i gamla skeva torp tycker jag treetexen med sin formbarhet passar bättre i gamla hus.

Broberg

  • Gäst
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 12:06 »
Masonit är ett bra och miljövänligt alternativ. Eller att pappspänna igen.

Hade med kört med något av detta på den väggen. Direkt mot timret.

sove

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #9 skrivet: 30 jan-13 kl 20:54 »
Tack för svaren. Jo jag har funderat på ny pappspänning men 2 av väggarna väldigt ojämna, har satt sig sig någon gång samt igensatt dörrhål med utstickande delar.
För att få väggarna skruvbara så övervägar jag skivor då det skall upp en del saker på väggarna.
Masonite - har ni använt tjockare variant el 3 mm ??

Slut på masoniten dock - från wikipedia - men man kan kanske åka till Thailand och handla!
"Masonit tillverkades i Rundvikfabriken i Västerbotten där boardfabriken sysselsatte ca 90 personer och omsatte ca 100 Mkr. Företaget begärde sig i konkurs den 5 april 2011. Masonite AB var den enda producenten i Europa som använde sig av den amerikanska masonmetoden. Masonite AB ingick sedan sommaren 2006 i den norska koncernen Byggma ASA. I maj 2012 packades fabriken ihop och skickades till Thailand."

Man hittar en del oväntade saker ibland - som att bakelit och plywood har samma innehåll - samma "lim" fenolharts,  dvs plast. Så plywood borde vara diffusionstätt. Lutar åt masoniten då.

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #10 skrivet: 31 jan-13 kl 14:15 »
Eldstad?

sove

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #11 skrivet: 31 jan-13 kl 17:42 »
En kakelugn !
I övrigt bergvärme & därtill kopplad spispanna i köket.

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #12 skrivet: 01 feb-13 kl 14:57 »
Om du eld i rumet, kan det vara smart att göra det till en brandcell.

Broberg

  • Gäst
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #13 skrivet: 01 feb-13 kl 20:53 »
Om du eld i rumet, kan det vara smart att göra det till en brandcell.

Elden ska vara i kakelugnen, inte i rummet.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #14 skrivet: 01 feb-13 kl 21:35 »
Först skulle jag driva timmerväggarna ordentligt och fylla alla springor med lindrev. Sedan skulle jag spika mjuk träfiberskiva (houkoleijona/treetex/insulit eller vad de nu råkar heta) direkt på timret och tapetsera på det. Gärna den tjockare sorten eller två lager för bättre isolering. Elektriciteten skulle jag dra i golv och tak och synligt på väggarna för att inte behöva göra åverkan på timret och inte behöva slösa en massa arbete på en uppregling som inte gör någon nytta rent teknisk och dessutom förstör den gamla fina inomhusmiljön. Om man skall regla och tilläggsisolera skall det göras på utsidan enligt min åsikt. Det blir både värmetekniskt och fukttekniskt bättre så.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #15 skrivet: 01 feb-13 kl 21:52 »
Uppreglingar blir dessutom lätt musbon och det finns många fördelar med synlig el och vattendragning.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #16 skrivet: 02 feb-13 kl 16:33 »
Det har du alldeles rätt i.

Som byggare har jag dessutom lärt mig att det aldra värsta man kan göra är att såga in rör och elinstallatioonerna i timmerväggarna. Installationerna har en planerad livstid på 30 år eller så medan stockväggarna står i minst 300 år om underhållet sköts. Redan efter andra renoveringen med insågade rör brukar timmerstommen vara så söndersågad att den börjar förlora stabiliteten och hållfastheten. Sådant är både dyrt och arbetsdrygt att reparera.

Väggar som har satt sig brukar ofta bero på slarvigt upptagna nyare fönsterhål eller dörrhål eller ruttna syllar eller svärd(gåtar) som har brutits av vid någon öppning. Jag tycker du skall undersöka vad det beror på och åtgärda orsaken en gång för alla.
Om sättningen beror på svärd(gåtar) som fattas eller har gått av brukar det gå att spänna väggen rak med en tillfällig följare av till exempel 5x5 eller 6x6 tums virke och 16 mm gängstång och stora brickor. Man spänner litet i gången under några veckors tid och då väggen är rät sätter man in nya svärd och tar loss följaren. På det viset har jag riktat upp några riktigt vedervärdiga väggar där någon dumskalle hade förstorat fönsterhålen utan att sätta in nya svärd. På ett ställe hade väggen bulnat nästan 10 cm men då jag var färdig far felet kring 2 cm efter vad jag minns.
Om det är riktigt illa sätter man dit följare som får bli kvar. Bulthålen i följarna måste vara avlånga för att tillåta rörelser i stockväggen.

Bara mina åsikter.......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #17 skrivet: 03 feb-13 kl 13:08 »
Ah, gåtar! Nu vet jag vad några av de konstiga bräderna jag hittat ute på logen är för något.  :)
Så om jag ska göra ett dörrhål större vid byte av dörr ska jag sätta dit sådana?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

  • Gäst
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #18 skrivet: 03 feb-13 kl 13:24 »
Så om jag ska göra ett dörrhål större vid byte av dörr ska jag sätta dit sådana?

Jo och i fönsterhål med.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skivval till timmervägg ?
« Svar #19 skrivet: 03 feb-13 kl 13:32 »
Jo och i fönsterhål med.

Perfekt att veta. Inte för att jag har några planer på att ändra fönsterna i timmerstommen men, ändå.  ;D
En sak till, gäller det både ytterväggar och innerväggar i timmerstommen? Jag antar att det gör det men, kollar för säkerhets skull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser