Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gasol (LPG) som fordons bränsle  (läst 6365 gånger)

Patrik Arlid

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
Gasol (LPG) som fordons bränsle
« skrivet: 13 apr-04 kl 20:03 »
Skulle vilja höra synpunkter från perssoner som använder gasol (LPG) som bränsle i bilar.

Hur ni konverterade er bil till gasoldrift, och hur och var ni tankar.
Patrik Arlid

Henric Plebsen

  • Gäst
Re:Gasol (LPG) som fordons bränsle
« Svar #1 skrivet: 04 mar-06 kl 21:07 »
God afton!  Jag använder icke gasol som fordonsbränsle, men har ett minne att det förekom en hel del gasoldrivna vagnar på 1970-1980-talet  Emellertid höjde dåvarande finansministern Gunnar Sträng skatten på gasol med motiveringen att han inte ville prioritera något bränsle! Genomskinligt; han ville ha in mera skattepengar! Jag ger härmed framlidna Gunnar Sträng en postum reprimand. ( För att delvis kompensera honom för den vill jag nämna att han ville ha de enarmade banditerna kvar när dessa förbjöds!  Han tyckte:"Några kronor kan ju folk få ta hand om själva!")  Uppgifter i pressen om att taxichaufförer i Malmö tog sig över Öresund och tankade i Köpenhamn därför att det lönade sig att göra så är förmodligen sanna!   Av sakkunniga inom förbränningsteknik har jag senare fått höra att gasolmotorerna hade problem med att de gick för varma och att hettan gick illa åt toppar och ventiler. (Rätta mig gärna om jag har fel!)  De flesta människor som numera använder gasol som bränsle i andra avseenden än för fordonsdrift brukar påpeka att gasolen har stigit kraftigt i pris sedan "den gamla goda tiden!" Hälsningar!   Henric Plebsen

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Gasol (LPG) som fordons bränsle
« Svar #2 skrivet: 05 mar-06 kl 02:10 »
Gasol är nog det dyraste bränsle jag känner till. Använder några kilo per sommar till spisen. Kostar c:a 100:-per kg. 10 ggr dyrare än bensin som även har vägskatt på sig.

Gasen i sig själv kostar väl som bensin och diesel ungefär - c:a 4:-/kilo. Sen skatter upp till tian sen förtjänster upp till 100-ingen.

På dom 10 %-en klarar sig bensinbolaget bra som det verkar. Jag skulle tänka mig att klarar mig på bara 5 %. Dvs en 50:- per kilo.



SvenS

  • Gäst
Re:Gasol (LPG) som fordons bränsle
« Svar #3 skrivet: 29 jul-06 kl 12:07 »
Att byta sin 11 kg. gasolflaska kostar 219.-  i Sollebrunns campingcenter.

Kilopris på ca. 20 kr. alltså.  Nu har jag räknat bort tomflaskan, som kostar några hundringar som engångskostnad.

Om du använder en liten 2,5 kilos campingflaska så kan du däremot få betala uppemot 100 .:- kilot om du byter dem på en bensinmack ( som gör groteska påslag)

Men det blir ju klart bra ekonomi med en 11kg. flaska.
« Senast ändrad: 29 jul-06 kl 12:11 av SvenS »

aryan

  • Gäst
Re:Gasol (LPG) som fordons bränsle
« Svar #4 skrivet: 07 sep-06 kl 17:23 »
Nypå forumet, verkar mkt kul att läsa här.

Jag har en hanomag-henschel husbil som jag byggde o i somras i Holland till LPG. Där är det ganska vanligt och kanman köpa ombyggnadskitt för de flesta motoer. Enklast är det med en äldre förgasarmotor.  

Man behöver en tank (förståss) med armatur, fyllning och fylllningsslang, plastskyddad kopparledning till motorn, förångare som värms/kopplas till kylvattnet, elavslutare till bensin och gasol, omkopplare för gas/bensin lite slad osv, och en luftgasblandare som skruvas ovanför förgasaren en reglerskruv och lite slang osv.

Här i Sverige finns inte många tankställen (ca 10 tror jag) men här får den gå på etanol som är miljövänligare, utomlands där det knappt finns etanol finns det gott om LPG tankställen.

LPG är också en bra komplent till E85 eftersom man då automatisk inbyggd (kall)startgas för vintern, fast jag kör inte med den ändå.

/Aryan



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
DaisyMalone, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser