Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bäddar i växthus  (läst 2916 gånger)

Harriet S

  • Inlägg: 118
Bäddar i växthus
« skrivet: 11 maj-19 kl 06:11 »
Behöver tips. Vi ska snart sätta upp nya växthuset. Framförallt blir det tomater,  men även gurka, paprika, chili och en del för övrig odling.  Hur ska jag enklast göra odlibgsbäddar för tomaterna?  I mitt andra växthus har jag odlingslådor där tomaterna stortrivs i djup jord och gödsel, men i nya vill jag inte bygga lådor då bäddarna ska vara långa, och då det är stort kanske man efterhand kommer på att man vill "möblera" om där inne. Utomhus har  jag förut gjort upphöjda bäddar med både bra och dåligt resultat. Kan jag göra lika i växthuset? Bottna med tidningar, ensilage, dynga, löv och överst jord? Kan jag gräva ner tomater i en sån bädd eller blir jag utan skörd då?? Har ni andra bra tips än upphöjda bäddar?  Ska jag ha bara odlingsbäddar och övrig plats gå och trampa ner ogräser eftersom därinne, eller kan jag täcka hela underlaget med t.ex gammalt ensilage?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bäddar i växthus
« Svar #1 skrivet: 17 maj-19 kl 18:16 »
....Gör du bäddar i växthuset måste du hindra sorken från att komma åt dom goda rötterna från dina växter. Gurkrötter är extra gott och dom tål inte gnag från suktande underjordiska djur¨...Nät eller dyl måste till...Obs att tomatplantor tål en hel del gnag men gurka är no no.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, Garaban

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser