Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsningefår som knaprar på väggar.  (läst 1311 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Hälsningefår som knaprar på väggar.
« skrivet: 21 dec-20 kl 19:56 »
Har tre hälsnignetackor som går i vinterhage. Vinterhagen ligger emot vedboden och ett gammalt grishus. Båda målade med faluröd. Fåren knaprar och äter på panelen på huset, även på ladan som också är målat med falurödfärg. Varför knaprar de på huset? Kan jag få dem att sluta med det? Kan det tyda på nått? Husen blir fula, all färg försvinner och jag kommer få panela om om några år om det fortsätter........drygt :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Hälsningefår som knaprar på väggar.
« Svar #1 skrivet: 21 dec-20 kl 20:48 »
Har de tillgång till grenar att gnaga på? Mineralbalja?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hälsningefår som knaprar på väggar.
« Svar #2 skrivet: 22 dec-20 kl 08:26 »
De har mineralbrist och saltbrist. Falurödfärg är salt och gott, men innehåller för mycket koppar för att vara nyttigt för får.

Ge först och främst saltsten, saltsten ska alltid finnas, och så en slickbalja med mineraler.

Betäcks tackorna, så behöver de extra tillskott med E-vitamin och selen, det räcker inte med "vanliga mineraler", får är mycket känsliga för brist.

 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hälsningefår som knaprar på väggar.
« Svar #3 skrivet: 22 dec-20 kl 09:28 »
Glömde skriva det men de har saltsten och mineralbalja och får hamlade grenar regelbundet. Ska gå ut och titta om de buffat ned den. Har hänt än gång tidigare.

Tack för input!
« Senast ändrad: 22 dec-20 kl 09:34 av MickeMård »
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser