Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Platta bröd, hur undvika?  (läst 21491 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1742
    • Skåne
SV: Platta bröd, hur undvika?
« Svar #20 skrivet: 12 nov-18 kl 18:48 »
Jag tror att om man ska få upp höjden måste man forma rätt, annars får man ta för mycket mjöl :-/

Ovan som jag är gjorde jag nyligen en limpa som blev riktigt god, rätt hållbar också, men platt. Nästa gång med samma recept blev den hög och fin, jag tillämpade något klipp om hur man formar - men det blev olidligt trist smak och konsistens. Tredje försöket svalnar just nu...

Platta bröd har ev fördelen att de lättare blir rätt inuti? Jag vet tex att min mormor gjorde ett bröd som jag verkligen älskade, det var inte alls högt och ståtligt, men farligt gott...

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Platta bröd, hur undvika?
« Svar #21 skrivet: 12 nov-18 kl 19:29 »
Hur høga brøden blir beror delvis på glutenhalten i mjølet, mycket gluten ger høgre brød. Vetemjøl special innehåller mer gluten æn vanligt. Jag långjæser alltid mitt matbrød, oavsett sort, før då blir det godare. Ett knep før att det inte ska bli torrt ær att skålla det grova mjølet - alltså blanda ihop det med kokande vatten och sen låta den svalna av innan man blandar i jæst, vetemjøl, och om man vill, något mer också. Jag har testat att ha i mosade bønor och det blir lite saftigare då.

Magnus Skog

  • Inlägg: 13
SV: Platta bröd, hur undvika?
« Svar #22 skrivet: 01 mar-19 kl 15:17 »
Hej!
Har du provat att baka surdegsbröd? Det här brukar jag göra, med gott resultat. Brukar ha i lite, lite jäst som extra hjälp. Saltet minskar jag några gram också.. lycka till!

 https://m.youtube.com/watch?v=QuZKHJUvK0k


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, isa, von tratt, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser