Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagom aktiv mindre ras!?  (läst 27288 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #40 skrivet: 17 feb-09 kl 13:04 »
De är säkert en bra arbetshund. Skälliga, javisst, som alla lapphundar och islänningar. Men det går att lära dem att inte okynnesskälla.
Vår lapphund (svensk) var nästan heltyst. Har en ny ilänning nu en tik på 6 mån. Hur tyst som helst, om det inte inträffar nåt störande då, men då ska de ge skall.
Vet inte hur lapsk vallhund är, men kan tänka mig att de fäller liknande som sv.lapphund eller islänning? De tappar mycket under kort period annars i stort sett inget.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Lagom aktiv mindre ras!?
« Svar #41 skrivet: 23 feb-09 kl 08:25 »
man kan läsa lite om lappsk vallhund på www.norrdal.se

själv har vi 3 islänningar... ;D
glada o trevliga...
visst har lätt att skälla när de vill hjälpa till... o jobba...
men har en tydlig avstängnings knapp... ligger mycket gärna o sover o slöar i soffan eller vid mina fötter...
när vi inte gör nåt speciellt... tex surfar på nätet... eller när jag mjölkar korna så sover hundarna på gången...
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser