Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hembränning för nykterist....?  (läst 19884 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #20 skrivet: 22 jul-08 kl 00:47 »
----
Vedpannan värmer upp mäsken till de goa 78 graderna som tarvas och destillerar bort etanolen som rinner direkt och blandas med

bensin så ingen ens tänker på att dricka skiten.

Håll i er, nu kommer det fina: Tanken med den nu urkokta mäsken är ju fortfarande varm, med hjälp av en slinga till mitt värmesystem tar man tillvara denna värme och värmer upp huset!
-----



Du borde läsa på lite om destillationsprocessen innan du kör igång detta bygge !  :D

Vid 78 grader i mäsken kommer du att få ut ca 0 liter 0 % sprit ... ren etanol kokar vid drygt 78 grader men en blandning av vatten och etanol kokar vid högre temperatur.

Plastbrännaren som talats om tidigare fungerar genom avdunstning, och ganska ineffektivt men enkelt och med bra resultat, medan en vanlig destillator kräver ett flöde av ånga genom destillationskolonnen, dvs. det måste koka i mäsken för att det ska komma ut nåt ur apparaten.

Här finns mer information.

SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #21 skrivet: 25 jul-08 kl 09:27 »
Ett system jag "hört" fungerar är 2" kopparrör med såna där rostfria grytrengörningsbollar i, ca 1.5 meter med packning.

Kylare göres lätt med bromsrör som lindas kring ett mindre rör så att det passar i en 2" bit som sedan är öppen mot atmosfären, minskar risk för otrevliga övertryck också. Man får dock överdimensionera kylaren kraftigt för att inte få ut etanol i lokalen.

Resten är egentligen lite rör, varmlödning och en och annan kulventil. Ingen avancerat.

Men läs på, finns mycket matnyttigt på nätet. Bland annat länken nämnd ovan.
Det är dock olagligt redan vid innehav av delar av hembrännare, så var försiktig.

Vargerik

  • Gäst
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #22 skrivet: 29 jul-08 kl 13:05 »
Tack för all trevlig input! Jodå, jag ska studera mer om destillation. Och stolleprojekt? Det är JUST vad det är, jag ÄLSKAR stolleprojekt!

Digger

  • Inlägg: 178
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #23 skrivet: 29 aug-08 kl 18:10 »
jästen ser jag inte som problemet, det behövs rätt lite för typ 100 liter mäsk, men som sagt sockret är väl det som måste ner i pris. Potatis funkar ju också, och det kan man odla själv dessutom. Sen ligger nog koktempen på runt 90 och lite till, från början, och ska du ha ut att alkohol så räkna med 100 gradet på slutet. Vill du ha så varmt i ack-tanken?
« Senast ändrad: 29 aug-08 kl 18:15 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #24 skrivet: 13 sep-08 kl 02:31 »
Det här är ett jättehärligt projekt som jag, liksom de flesta med liknande intressen, fundrat många timmar på. Men till att börja med; att som privatperson lyckas få det billigare än de stora etanoltillverkarna på marknaden är nog mycket svårt.
Det man kan spara är ju skatten, både på bränslet och i vissa fall på råvarorna (potatis etc)

Citat från: Skytten
link=topic=36040.msg363357#msg363357 date=1216672060

Du kommer att få använda mycket kylvatten, och den blir knappast varm nog att värma huset med.
Den heta återstodens värme kan användas, men då behövs värmeväxling.

Troligtvis går det bättre om du eldar i en ångmaskin, tar ut den mekaniska kraften och kokar sprit på spillångan, säkert ett lättare stolleprojekt att realisera.


Om han har en ackumulatortank så är ju det en VVX ? Vissa vedpannesystem är ju uppbyggda just så, man pumpar in vattnet från ack. tanken till pannan och tappvarmvatten tas ut via pannan. Och med ett vanligt övertryckssystem är 100 grader i tanken inget problem, har provat några gånger.

Och vad ska man (i verkligheten) med mekanisk kraft till i hemmet. Driva en generator? Det är ett mycket svårare projekt än brännaren tror jag.

Kylvatten är inget problem, ha en liten(200l) ack tank med kylslinga i. Led ångan genom slingan. Tanken är seriekopplad med varmvattenberedaren i pannan så den är full med brunnskallt vatten när man startar och värms upp en del under avkoket. Denna värme utnyttjas genom att pannan matas med lite varmare vatten än vanligt. Om den blir för varm får man skicka in ungarna att ta en dusch eller sätta in en större tank.

En kul tanke angående värmebesparing och energins lagar är: min fru öppnar alltid ugnsluckan när hon har bakat "för att ta till vara värmen!" Min fråga lyder: var tar värmen vägen om man inte öppnar ugnsluckan? Kanske ett svart hål slukar den, vad vet jag....

Det är ju samma sak med detta. Om man tillverkar etanolen inomhus (under uppvärmningssäsongen) så värmer ju spillvärmen huset förutsatt att man inte häller ut en massa varmvatten genom avloppet eller öppnar massa fönster.

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #25 skrivet: 13 sep-08 kl 02:37 »
Missförstår jag dig rätt när jag läser att du tänker destillera i ett steg och sen ner i bensin?

Om så är fallet så kommer du hälla ca 35% (ur minnet) etanol och 65% vatten i din dyra bensin, vilket förmodligen kommer ställa till det lite i det fordon du tänker köra. Vet faktiskt inte hur mycket vatteninblandning ett fordon klarar, men det kan säkert någon annan bättre.


Vadå 35% Det blir väl 65% om man har en tom kolonn. Om man fyller den får man ju multipel destillering = 90-96.5%

SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #26 skrivet: 13 sep-08 kl 10:37 »
Efter att ha studerat ett kokpunktsdiagram så får jag backa lite.
60-65% verkar mer troligt med en mäskstyrka på 15-18%. (väldigt otydligt diagram, hittat via google)

Men varför har du kört utan packning?  ;)



Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #27 skrivet: 16 sep-08 kl 04:02 »
Jag reser alltid utan packning, det går fortare då, topplockspackningen då eller? :P

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #28 skrivet: 16 sep-08 kl 12:56 »
Men varför har du kört utan packning?  ;)

Halaj!

”Jag reser alltid lätt packad.”
Björn Eriksson, fd rikspolismästare

//T

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #29 skrivet: 09 dec-08 kl 00:13 »
.....Och stolleprojekt? Det är JUST vad det är, jag ÄLSKAR stolleprojekt!
¨
 
  Hurra!!    En Man i Min Smak!!  ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #30 skrivet: 15 apr-19 kl 05:53 »
Intressant läsning långt efteråt. Vad som förundrat mig är att det under årens lopp skrivits så liiitet i detta ämne och på detta forum !
Hälsningar!
G S
« Senast ändrad: 15 apr-19 kl 08:13 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #31 skrivet: 15 apr-19 kl 07:21 »
Är projektet till för att skapa billigt bränsle så kommer det aldrig bli ekonomiskt. Kolla då på elbil och solceller.

Iannat fall så titta på att värma mäsk med solenergi. Då har du nästan värmen gratis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #32 skrivet: 15 apr-19 kl 08:26 »
Visst skulle det gå att få ekonomiskt, men inte lagligt. Det finns så mycket som kastas eller bara ruttnar bort av sockerhaltig råvara i Sverige, och destillerar man med hjälp av solen så är den delen gratis också.

Jag skulle inte ha något problem vare sig moraliskt eller tekniskt att bygga en fin anläggning, men då det är olagligt kan det bli tråkiga konsekvenser av ett kul projekt.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #33 skrivet: 15 apr-19 kl 08:55 »
Sååå tråkigt att man inte får destillera! Citerar gamle stenhuggaren Rickard Hallgren i Påskallavik (detta var för mycket länge sedan) som klagade, när polisen tagit hans brännvinsapparat: "Att di ska få skövvle ett hem sååå!"

Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #34 skrivet: 15 apr-19 kl 10:36 »
Visst skulle det gå att få ekonomiskt, men inte lagligt. Det finns så mycket som kastas eller bara ruttnar bort av sockerhaltig råvara i Sverige, och destillerar man med hjälp av solen så är den delen gratis också.

Jag skulle inte ha något problem vare sig moraliskt eller tekniskt att bygga en fin anläggning, men då det är olagligt kan det bli tråkiga konsekvenser av ett kul projekt.

Hur man än vrider och vänder på det så går det åt mer energi än det som kommer ut  så hade man istället tagit tillvara på de olika energierna på annat sätt så hade man fått ur mer.

Rötar man avfallet och bränner för värme så slipper man omvandling och  solceller som tar energi ur solen så har man däremot större verkningsgrad totalt sett.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #35 skrivet: 15 apr-19 kl 11:14 »
Jojo, visst får du mer energi ur äpplen om du bränner dem än om du gör sprit av dem och bränner spriten, men nu var det ju frågan om att tillverka sprit som motorbränsle hemma. Och det kan man göra lågteknologiskt till en låg kostnad om man använder solen som energikälla till destillationen och "avfall" som innehåller mycket jäsbart som råvara. Och den solenergi man använder med hjälp av solfångare blir ju inte automatiskt solcellsel för att man inte tar den. Och inte heller byts bilen man har ut till en elbil...


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #36 skrivet: 15 apr-19 kl 16:10 »
Det går utmärkt att få tex äpplen att jäsa utan någon tillsats. Med en någorlunda bra apparat är det inga problem att destillera fram ren sprit. Som du sen kan köra en etanolbil med. I E 85 finns 15% bensin så det ska du kanske blanda i. Problemet är egentligen bara att det är olagligt att göra sprit.
kretslopp

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #37 skrivet: 15 apr-19 kl 22:49 »
Är det inte lugnare att köra på gengas än på hembränt  :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #38 skrivet: 15 apr-19 kl 23:32 »
Sprit är ju ett fint bränsle till motorer, bara det lilla problemet att vi som vill köra vår egen bil på det drabbas av att samhället drar alla över en kam. Fast egentligen är vi ju skattesmitare om vi kör på egenproducerad sprit, liksom de som kör på frityrolja.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #39 skrivet: 03 maj-19 kl 20:21 »
Känns som att jag kan begrava min gamla längtan om att bränna sprit för att få ett billigare fordonsbränsle. -Skönt! Det vore onekligen kul att göra det som ett rent rebelliskt projekt, och jag skulle nog våga göra det trots att det är olagligt, och förmodligen omöjligt att konstruera processen på ett sådant sätt att det inför lagen blir uppenbart att slutprodukten inte är avsedd att nyttjas som "människobränsle".

Ju fler energikrävande steg en omvandlingsprocess har, desto större skala måste den utföras i för att bli lönsam. -Jag tror jag vågar påstå att det är en generell naturlag. Vill man framställa sitt eget fordonsbränsle gäller det alltså att välja ett bränsle vars process på egen gård är så enkel som möjligt. Jag ser här bara två alternativ, ved och vegetabilisk olja. Oljan pressas fram och omvandlas antingen till biodiesel (energikrävande) eller driver motorn direkt (mindre bra för motorn). Ved kan antingen användas för alstring av gengas eller ånga, verkningsgraden i en gengasmotor och en bättre ångmaskin är vad jag förstått ungefär densamma. Tanken att köra på hembränt är dock mycket roligare!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser