Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mustäta gammal jordkällare?  (läst 1178 gånger)

karen

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
Mustäta gammal jordkällare?
« skrivet: 26 dec-22 kl 05:30 »
Jag undra hur man får sin jordkällare mustät.
Det har gjorts för länge sen men kommer inte ihåg med vilket material, murbruk eller?
Han som gjorde det då lever inte längre, tyvärr!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mustäta gammal jordkällare?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-22 kl 14:11 »
Det bör väl gå att se vad det finns kvar rester av för material på de ställen där det är tätat sedan tidigare?
Och man kan nog inte dra alla matkällare över en kam utan börja med att se över vad det är för byggmaterial omkring de ställen där mössen tar sig in (jord, tegel, murbruk, betong, trä etc etc?) och välj sedan något att täppa till med utifrån sunt förnuft och praxis.
Tänk också på att dörrspringor, ventiler mm måste mussäkras.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Mustäta gammal jordkällare?
« Svar #2 skrivet: 27 dec-22 kl 10:40 »
 Här var det hål i muren till källaren under huset. Fick tips om att ha glassplitter i bruket, leran eller gipsetsom användes till att fylla hålet.
 För tiden säljs det en väldigt grov stålull som är till för att täta gångar för möss o råttor. Men undrar vad som sker med tiden då ju en källare bör ska o är en rätt fuktig miljö?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Mustäta gammal jordkällare?
« Svar #3 skrivet: 27 dec-22 kl 11:10 »
Jag brukar bjuda de små raringarna på en dos karbid när de börjar dyka upp. Fällor står också alltid redo.
Tror det är näst intill omöjligt att få en källare så tät att de små skogsmössen inte lyckas ta sig in.
Väl inne är de otroligt duktiga på att hoppa.
Min morbror osade ut sorkar med slang från motorsågen och ibland från grannens tvåtakts Saab.
Det var innan avgasrening och miljöbränsle fanns på marknaden.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Mustäta gammal jordkällare?
« Svar #4 skrivet: 27 dec-22 kl 12:54 »
Vi hade en sådan musrik jordkällare för rätt länge sedan när vi hyrde en bostad. I övrigt var denna källare torr och fin.
Jag kontrade med att snickra ett antal trälådor i olika storlekar (kom över ett lass emballagevirke). I varje låda satte jag en liten ventilation: ett hål på nagra centimeter och en bit nät över. Potatisen klarade sig fint. Rotfrukterna lade jag i sand inuti lådorna. På våren åkte hela rasket ut i solen för rengöring och torkning. Det fungerade i alla fall.

Jag trodde att jag kunde göra likadant i vår nuvarande källare. Men icke: den är alltför fuktig och allt ruttnar - även träet.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mustäta gammal jordkällare?
« Svar #5 skrivet: 28 dec-22 kl 13:18 »
Har du råtthål som du ska täta? Betong eller murbruk har fungerat för mej. På trä har det varit plåt. Just möss går gärna genom dörren, det är min erfarenhet. Så en bra tröskel med en innerkant en bit upp på dörren, det försvårar för dom. Att det inte finns någon rak springa, för dom behöver inte mycket för att ta sig in. Städa och torka golvet regelbundet så du får bort alla luktspår. Speciellt viktigt är det utmed väggarna.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser