Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläckigt blad på squash  (läst 1222 gånger)

Simon-S

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Fläckigt blad på squash
« skrivet: 04 apr-22 kl 09:45 »
Hej
Hoppas jag kan få lite hjälp här eller iaf stilla min oro. Har 3 plantor av squshen Dunja F1 som nu står inomhus under växtljus. En av dom har liksom fått en ljus gul-grön flammighet på ena bladet och kanterna ser ut att ha börjat torka ut. Det ser inte ut som den vita färg som squash normalt får på sina blad. Är det någon som har en aning om vad som hänt?



Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Fläckigt blad på squash
« Svar #1 skrivet: 04 apr-22 kl 13:16 »
Spinn? Brukar gå på gurkväxter.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Fläckigt blad på squash
« Svar #2 skrivet: 04 apr-22 kl 13:26 »


Hej
Hoppas jag kan få lite hjälp här eller iaf stilla min oro. Har 3 plantor av squshen Dunja F1 som nu står inomhus under växtljus. En av dom har liksom fått en ljus gul-grön flammighet på ena bladet och kanterna ser ut att ha börjat torka ut. Det ser inte ut som den vita färg som squash normalt får på sina blad. Är det någon som har en aning om vad som hänt?




Det kanske är mjöldagg?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Fläckigt blad på squash
« Svar #3 skrivet: 04 apr-22 kl 14:35 »
Hur ser bladen ut på undersidan?

Simon-S

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Fläckigt blad på squash
« Svar #4 skrivet: 04 apr-22 kl 15:16 »
Jag kan inte se att där skulle finnas några skadedjur på plantan och ingen av dom andra växterna som står runt om (fler squash, tomater och gurkor) har påverkats. Bladet är grönt på undersidan iaf än så länge, men det verkar som det sakta vissnar. Så jag antar det kommer synas på baksidan inom några dagar.

Kan den ha fått för mycket vatten? Eller näringsbrist? Den är planterad i blandning av Rölunda trädgårdsjord och Rölunda naturgödsel men bara stått i sin nuvarande kruka i en vecka ungefär.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fläckigt blad på squash
« Svar #5 skrivet: 04 apr-22 kl 15:18 »
Det kan vara att det blivit för varmt.
Sol genom fönster kan bli rejält påfrestande i en del fall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Fläckigt blad på squash
« Svar #6 skrivet: 04 apr-22 kl 17:18 »
Är du säker på att den inte ska se ut så där? Dunja ska vara resistent mot mjöldagg (har jag hört någonstans).
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Simon-S

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Fläckigt blad på squash
« Svar #7 skrivet: 05 apr-22 kl 09:14 »
Ja Dunja ska vara resistent mot mjöldagg. Nåja, bladet har nästan vissnat helt nu men plantan har hunnit få ytterligare blad så jag klipper bara av det och så får jag se om de sprider sig. Förhoppningsvis är det som ni säger att den stått för varmt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tångräkan, Hans Hultén, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser