Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken UVB-lampa är mest lik solen?  (läst 2339 gånger)

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« skrivet: 22 feb-22 kl 11:56 »
Jag behöver en UVB-lampa, inte för djur utan för att jag behöver använda en på min japanska bäddmadrass. Egentligen ska man hänga ut madrassen i solen varje kvartal, men eftersom det här är Sverige går det inte under vintern. Solens strålar förnyar sängen och tar bort mögel och smuts. Så vilken typ av UVB-lampa är bra för ändamålet? En sådan för reptiler eller för foderdjur?

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-22 kl 12:10 »
Här i Östergötland skiner solen från en klar himmel i dag och tvätten har torkat utomhus på förmiddagen, varför kan du inte vädra din bäddmadrass utomhus som vi alltid vädrat kläder och sängkläder?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-22 kl 12:11 »

Du skulle kunna använde en UV-lampa till fåglar (liknar vanligt dagsljus)?
En reptillampa är avsett för reptiler som levar i stark öken sol!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-22 kl 12:14 »
Här i Östergötland skiner solen från en klar himmel i dag och tvätten har torkat utomhus på förmiddagen, varför kan du inte vädra din bäddmadrass utomhus som vi alltid vädrat kläder och sängkläder?

För att jag bor i en lägenhet utan balkong. Och solen är inte tillräckligt stark under vintern.

Du skulle kunna använde en UV-lampa till fåglar (liknar vanligt dagsljus)?
En reptillampa är avsett för reptiler som levar i stark öken sol!

Ska undersöka UV-lampa för fåglar.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-22 kl 12:35 »
Och solen är inte tillräckligt stark under vintern.
UV 3 kan nås sånna här klara dagar och det brukar ju betyda att de med känslig hy kan behöva skydda den och sina ögon om de är ute i snötäckta trakter då snön reflekterar ljuset.

Hur mycket strålning behöver du?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #5 skrivet: 22 feb-22 kl 12:50 »
UV 3 kan nås sånna här klara dagar och det brukar ju betyda att de med känslig hy kan behöva skydda den och sina ögon om de är ute i snötäckta trakter då snön reflekterar ljuset.

Hur mycket strålning behöver du?

Enligt väderappen är UV-index 0. Jag vet inte hur mycket strålning jag behöver för att sängen ska vara fräsch. Om det behövs mer UVB än UVA eller om det kanske fungerar med infrarött ljus utan UVA och UVB.

von tratt

  • Inlägg: 1758
    • Skåne
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #6 skrivet: 24 feb-22 kl 03:47 »
Jag tror att det viktigaste är att de får torka ut ordentligt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #7 skrivet: 24 feb-22 kl 07:52 »
Enligt väderappen är UV-index 0. Jag vet inte hur mycket strålning jag behöver för att sängen ska vara fräsch. Om det behövs mer UVB än UVA eller om det kanske fungerar med infrarött ljus utan UVA och UVB.

Men måste du verkligen vädra madrassen precis nu? Om det nu ska göras t ex 4 gånger om året, så behöver det ju inte ske på exakta datum utan du kan gott och väl passa på ett lämpligt tillfälle under loppet av några månader.
Lita inte på väderappar, ta hellre ditt väderdata direkt från seriösa källor (t ex SMHI eller, när det gäller solinstrålning, Ångströminstitutet vid Uppsala universitet)

Det där med att solljuset skulle ta bort smuts är nog bara marknadsföringsdravel. Möjligen kan solljuset bleka smutsen så den inte syns så tydligt, men den försvinner inte.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #8 skrivet: 24 feb-22 kl 09:58 »
För att jag bor i en lägenhet utan balkong.
Då får du väl bära ut det som ska vädras en lämplig nederbördsfri dag? Vädra har folk gjort i hundratals (kanske tusentals?) år utan att ha balkong eller behöva köpa speciella lampor så det föreslår jag att du provar oxå
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #9 skrivet: 24 feb-22 kl 10:02 »
Men måste du verkligen vädra madrassen precis nu? Om det nu ska göras t ex 4 gånger om året, så behöver det ju inte ske på exakta datum utan du kan gott och väl passa på ett lämpligt tillfälle under loppet av några månader.
Lita inte på väderappar, ta hellre ditt väderdata direkt från seriösa källor (t ex SMHI eller, när det gäller solinstrålning, Ångströminstitutet vid Uppsala universitet)

Det där med att solljuset skulle ta bort smuts är nog bara marknadsföringsdravel. IMöjligen kan solljuset bleka smutsen så den inte syns så tydligt, men den försvinner inte.

Man kan praktisera de gamla fina metoderna som gjort i alla tider tills teknikiska prylar gjorde intrånget i våra liv.

Det går att torka och bleka tvätt utomhus i minusgrader.
Faktiskt även i snöväder ( nåja lite beroende på typ av snö).
Även vintertid har vi solinstrålning men den blir större och större ju längre bort från vintersolståndet.
Så planerar man in sina behandlingar kan man få till det rätt bra 1,5 månad innan och efter. Vips har man tre månader.
Man får räkna med kanske dubbel tid ute i solen än när det är som bäst.

Fördelen med att släpa ut och göra det ute oavsett vädret är stor, jätte stor mot att behandla med en lampa.
För att bära ut i kallluften innebär att man dels kan vädra bort en massa dofter, man bankar och faller en massa bort och kvalster dör, dom fryser helt enkelt ihjäl.
Och till sist det luktar så jäkla gött med rejält luftade sängatiraljer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #10 skrivet: 24 feb-22 kl 10:10 »
Då får du väl bära ut det som ska vädras en lämplig nederbördsfri dag? Vädra har folk gjort i hundratals (kanske tusentals?) år utan att ha balkong eller behöva köpa speciella lampor så det föreslår jag att du provar oxå

Om nu det fungerar med en uv lampa varför skal Taxitrollet bära ut sin japanska bäddmadras
ner i gården i ett bostadshus med risk för att denna försvinner!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #11 skrivet: 24 feb-22 kl 11:00 »
Om nu det fungerar med en uv lampa varför skal Taxitrollet bära ut sin japanska bäddmadras
ner i gården i ett bostadshus med risk för att denna försvinner!

För att värdet av att få ut madrassen är betydligt större än att tjöpa sig något som man kan få helt naturligt utan miljöbelastning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #12 skrivet: 24 feb-22 kl 11:11 »

Tur att det är FRITT land vi lever i så Taxitrollet kan själv välja vilket han föredra
att få koldioxid från bilar på sin japanska bäddmadras eller ha en uv lampa som motsvarar
ute-luftning i staden!
Det är jo inte alla som bor landet!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #13 skrivet: 24 feb-22 kl 14:01 »
Tur att det är FRITT land vi lever i så Taxitrollet kan själv välja vilket han föredra
att få koldioxid från bilar på sin japanska bäddmadras eller ha en uv lampa som motsvarar
ute-luftning i staden!
Det är jo inte alla som bor landet!

Var kommer luften i lägenheten ifrån?  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #14 skrivet: 24 feb-22 kl 14:26 »
Det där med att solljuset skulle ta bort smuts är nog bara marknadsföringsdravel. Möjligen kan solljuset bleka smutsen så den inte syns så tydligt, men den försvinner inte.

Du menar att det är företags bullshit som du tidigare har skrivet om!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #15 skrivet: 24 feb-22 kl 17:09 »

Det där med att solljuset skulle ta bort smuts är nog bara marknadsföringsdravel. Möjligen kan solljuset bleka smutsen så den inte syns så tydligt, men den försvinner inte.


Instämmer.

Har än så länge inte läst ngt om att (sol)ljus kan användas till rengöring. Till blekning, ja. Jämför sk 'optiskt vitmedel" i konventionella tvättmedel vars huvudsakliga verkan i praktiken består i att maskera fläckar, inte att ta bort dem.

Om det hade varit ljud hade det varit en annan femma. Ultraljudstvätt + vanligt vatten, eller med specialrengöringsmedel, finns.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #16 skrivet: 25 feb-22 kl 10:52 »

Taxitrollet kan ha läst denna information om att lufta sin bäddmadrass
https://www.cleanipedia.com/se/tvatt/sa-gor-du-for-att-tvatta-baddmadrassen.html


A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #17 skrivet: 25 feb-22 kl 11:04 »
Taxitrollet kan ha läst denna information om att lufta sin bäddmadrass
https://www.cleanipedia.com/se/tvatt/sa-gor-du-for-att-tvatta-baddmadrassen.html
Kanske, har du gjort det själv?  Din länk ger ju det traditionella rådet att vädra madrassen utomhus ett par ggr om året och det var väl inte vad TS tänkt sig.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #18 skrivet: 25 feb-22 kl 11:16 »
Kanske, har du gjort det själv?  Din länk ger ju det traditionella rådet att vädra madrassen utomhus ett par ggr om året och det var väl inte vad TS tänkt sig.

Nej jag har en Futonmadrass!

Han frågade efter en uv lampa som motsvarar solljus!
Där står i länken att det är en bra ide att att ta en madrass ut och att solen dödar bakterier
där finns i madrassen och att du får en bakteriefri madrass efter ute luftningen (se länken)!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Vilken UVB-lampa är mest lik solen?
« Svar #19 skrivet: 25 feb-22 kl 12:19 »
Nej jag har en Futonmadrass!

Han frågade efter en uv lampa som motsvarar solljus!
Där står i länken att det är en bra ide att att ta en madrass ut och att solen dödar bakterier
där finns i madrassen och att du får en bakteriefri madrass efter ute luftningen (se länken)!

Men det är svårt att betrakta det som någon trovärdig information. Visst kanske solljuset dödar vissa bakterier, men är det sådana bakterier som förekommer i en madrass? Och är det bakterier som kan orsaka någon skada och är önskvärda att ta kål på?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser