Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)  (läst 987 gånger)

Anz1

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)
« skrivet: 19 jan-22 kl 17:51 »
Hej!

Jag har fått tagit över en flock med höns, 15 hönor samt 1 tupp.
Vi hade tidigare två tuppar där en var den ”stora tuppen” som bestämde och den mindre höll sig undan för honom. Men nu har vi precis behövt tagit bort vår stora tupp vilket är så otroligt tråkigt då han var en sann gentleman till alla höns.

Nu till min fråga:
Den ”lilla” tuppen är ju kvar och nu har han hela flocken för sig själv och är inte jättetrevlig mot sina damer. Han pickar på dom, flyttar på dom när det gäller mat - han ska ha först! Det är mycket mer osämja mellan hönsen tycker jag det verkar som och harmonin som fanns när vi hade vår stora tupp verkar vara borta…

Bör jag skaffa mig en till tupp? I sånt fall en ung eller en äldre? Eller ska jag låta dom vara? Vad hade ni gjort?

Mvh

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)
« Svar #1 skrivet: 19 jan-22 kl 19:26 »
Han kan ju vara lite fel i huvudet (vi har en sådan också), men det kan fungera om du sätter honom i en bur utanför hönsen så han ser vad han missar om han inte sköter sig. Har fungerat här på några tuppar som inte skött sig, men då har i och för sig en annan tupp fått deras höns under tiden och de har fått titta på.

Men den vi har nu är nog obotligt dum...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)
« Svar #2 skrivet: 20 jan-22 kl 08:06 »
Skaffa en tupp till, det finns alltid att få tag på!
När det finns flera tuppar i en flock har de olika roller; leta mat åt hönsen, vakta flocken osv. Er kvarvarande tupp funkade nog i sin tidigare roll, men kan nu inte fylla den store tuppens skor sas.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)
« Svar #3 skrivet: 20 jan-22 kl 10:37 »

Det kan vara så att den äldre tupp har moppat den "lilla" yngre tupp och därvid har han nu ett särskilt bekräftelse behov eller som (själv är bästa dräng) skriver är han en "tuppgalning"!


« Senast ändrad: 20 jan-22 kl 11:16 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Anz1

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)
« Svar #4 skrivet: 20 jan-22 kl 16:58 »
Skaffa en tupp till, det finns alltid att få tag på!
När det finns flera tuppar i en flock har de olika roller; leta mat åt hönsen, vakta flocken osv. Er kvarvarande tupp funkade nog i sin tidigare roll, men kan nu inte fylla den store tuppens skor sas.

Tack snälla för era svar och för att ni delar med er! Får jag fråga hur jag hittar en ”bra” tupp? Är det något speciellt man ska leta/gå efter eller är det en ren chansning? 😅

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)
« Svar #5 skrivet: 20 jan-22 kl 17:11 »
Tack snälla för era svar och för att ni delar med er! Får jag fråga hur jag hittar en ”bra” tupp? Är det något speciellt man ska leta/gå efter eller är det en ren chansning? 😅
Be att få se tupparna i flocken, eller be ägaren om råd, hen känner nog sina tuppar!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)
« Svar #6 skrivet: 20 jan-22 kl 17:55 »
Tack snälla för era svar och för att ni delar med er! Får jag fråga hur jag hittar en ”bra” tupp? Är det något speciellt man ska leta/gå efter eller är det en ren chansning? 😅

Går den i en flock med hönor så ta tag i en höna olämpligt så hon klagar. Tuppen ska då komma springandes och breda ut vingarna. Då har du en bra beskyddande tupp. Alla andra ska till grytan.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hur ska jag tänka ang vår tupp? (Nybörjare)
« Svar #7 skrivet: 20 jan-22 kl 22:07 »
Om det inte reder sig på ett tag hade jag skaffat en ny tupp. Tuppar som är små för sin ras brukar inte hönorna gilla. Tuppen ska vara stor och ståtlig och vara bra med flocken. Lita på din magkännsla för den verkar ju säga byt tupp :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser