Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna 3026  (läst 1595 gånger)

Trolldeg

  • Inlägg: 5
    • -
Husqvarna 3026
« skrivet: 19 jan-22 kl 13:31 »
Jag blev med torp i höstas. Precis innan jag fick tillträde var sotaren där, inga anmärkningar på någonting.

Men när jag tittar in i facket där man lägger veden är någon del alldeles vriden och trasig. Kan inte förklara bättre än så dessvärre, så jag bifogar två bilder. Jag hade ju kunnat köpa av saker rostar sönder men här vet jag inte riktigt vad som hänt. Har försökt titta på en sprängskiss (https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/05/Cisternjarn_3026.gif) men blev egentligen inte mycket klokare.

Vad är det som är trasigt? Går det att laga?

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Husqvarna 3026
« Svar #1 skrivet: 19 jan-22 kl 13:40 »
Det är väl 'bakre järnet' som tagit slut? Laga går nog inte men det brukar finnas bytesdelar till alla vanliga järnspisar, säkert även till din.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Husqvarna 3026
« Svar #2 skrivet: 19 jan-22 kl 13:45 »
Det ser ut som om brännjärnet på höger sida (mot ugnen) också är borta?

Det ska vara tre lösa brännjärn i eldstaden. På höger och vänster långsida, samt ett sluttande längst in.

Den lösa förvridna delen skulle möjligen kunna vara järnet som sitter under det lösa stycket mellan plattorna i hällen.  Kan nog vara idé att lyfta alla plattor och andra lätt löstagbara delar, och avsyna spisen mer noga.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Husqvarna 3026
« Svar #3 skrivet: 19 jan-22 kl 15:36 »
Jag tror vi får be TS om flera bilder, jag ser inte att brännjärn eller cisternjärn saknas, möjligt att brännjärnet skulle vara lite skevt men ingen anledning att byta om det sitter på plats och fungerar som jag ser det.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Husqvarna 3026
« Svar #4 skrivet: 19 jan-22 kl 16:50 »
Om ni ljusnar upp bilden lite så ser ni att järnet i topp är skadat och hänger ner. Tror att järn på både höger och vänster sida i eldstaden saknas, ser ut som naken ugnsplåt till höger och kanske likadant på vänster sida. Länge sedan jag eldade i en sådan spis, men skall den hålla för rejäl eldning bör den nog ses över. I annat fall är det bara att bränna ur den och byta senare ;D

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Husqvarna 3026
« Svar #5 skrivet: 19 jan-22 kl 17:40 »
Om ni ljusnar upp bilden lite så ser ni att järnet i topp är skadat och hänger ner. Tror att järn på både höger och vänster sida i eldstaden saknas, ser ut som naken ugnsplåt till höger och kanske likadant på vänster sida. Länge sedan jag eldade i en sådan spis, men skall den hålla för rejäl eldning bör den nog ses över. I annat fall är det bara att bränna ur den och byta senare ;D
Att bakre järnet är uppbrännt kan man lätt se men att underlåta att montera brännjärn och cisternjärn om de saknas kan ju innebära att spisen tar helt slut och vem vet vad Boverket hittar på för nya stolliga regler om utbyte av järnspisar?
Reservdelar till en vanlig Husqvarna kanske kostar 2000kr och en ny liten svensk vedspis börjar väl på 18000kr? Vill man sen ha en riktig AGA spis lär väl inte 150 000kr räcka.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Trolldeg

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Husqvarna 3026
« Svar #6 skrivet: 20 jan-22 kl 09:58 »
Tack för alla svar! Har inte möjlighet att ta mig till torpet förrän till våren, så det blir en mer noggrann inspektion då. Men det låter som att det kan vara en idé att byta cisternjärn, bakre järn och brännjärn? Är det någonting en normalhändig person fixar själv?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Husqvarna 3026
« Svar #7 skrivet: 20 jan-22 kl 12:07 »
Ja, alla brännjärnen ligger lösa i spisen och är bara att lägga dit. Eventuellt måste man lyfta av hällen, den sitter med några skruvar som kan vara ganska svårt fastrostade. Låt bli att andas in damm från asbestsnöret som ligger som tätning runt kanten av hällen, och byt ut det mot ett glasfibersnöre (den typ man använder för t ex kaminluckor, säljs på bl a Biltema).

När spisen ändå får en uppryckning, så kan man passa på att kolla om murningen ovanpå ugnen behöver göras om, samt att det är tätt i ugnens hörn (kolla med lågan från en tändsticka då du eldar i spisen och draget är bra).

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Husqvarna 3026
« Svar #8 skrivet: 20 jan-22 kl 12:39 »
Tack för alla svar! Har inte möjlighet att ta mig till torpet förrän till våren, så det blir en mer noggrann inspektion då. Men det låter som att det kan vara en idé att byta cisternjärn, bakre järn och brännjärn? Är det någonting en normalhändig person fixar själv?
Absolut, det klarar du!
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Ulla Mattsson

  • Inlägg: 1
SV: Husqvarna 3026
« Svar #9 skrivet: 20 jan-22 kl 18:41 »
Intressant om kaminrenovering. Vi har en Husqvarna 153 som skulle behöva en ny rökkåpa (enligt sprängskiss). Någon som vet var jag kan hitta en sån?

Trolldeg

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Husqvarna 3026
« Svar #10 skrivet: 21 jan-22 kl 11:57 »
Ja, alla brännjärnen ligger lösa i spisen och är bara att lägga dit. Eventuellt måste man lyfta av hällen, den sitter med några skruvar som kan vara ganska svårt fastrostade. Låt bli att andas in damm från asbestsnöret som ligger som tätning runt kanten av hällen, och byt ut det mot ett glasfibersnöre (den typ man använder för t ex kaminluckor, säljs på bl a Biltema).

När spisen ändå får en uppryckning, så kan man passa på att kolla om murningen ovanpå ugnen behöver göras om, samt att det är tätt i ugnens hörn (kolla med lågan från en tändsticka då du eldar i spisen och draget är bra).

Tack svar! Hade inte haft en tanke på att det kan vara asbest i snöret, bra inspel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser