Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantbrevbärarens nya roll  (läst 3705 gånger)

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Lantbrevbärarens nya roll
« skrivet: 15 jan-22 kl 10:07 »
 Har brevlåda vid vägen. Där kommer brev, reklam o tidningar. Jag kan hänga dit en skylt och lägga ett frankerat brev i lådan. Då tar brevbäraren med sej brevet.
 Här om dagen kom där ett vykort från Postnord. Nu kommer utdelning av post o brev samt tidningar ske varannan dag. Det kan man ju förstå då ju brevförsändelser minskat och kan ju försvaras miljömässigt (minskad körning) men paket och expressleveranser delas ut varje dag.

 Då jag driver en firma och där säljs genom en webbutik blir där ca 100 försändelser/år. Ringer kundtjänst Postnord för att se om och hur de nu gör med skylt på lådan. Den tjänsten ska tas bort. Det innebär att jag ska ta bilen köra 20km retur för att få varor postade trots att postnord öppnar lådan, lägger i det som ska till min adress och tar inte emot de brev som ligger där frankerade o färdiga.
 Som att bussen kör förbi hållplatsen, släpper av passagerare men tar inte med några nya.
 Som företagare kan man beställa en daglig hämtningstjänst mot 1710:-/månad.

 Vad kan man gör åt att någon så dum utveckling slår rot?
Känner mej förlamad. Skrev en insändare och uppmanar politiker att titta på detta och att rösta blankt är ett vettigt alternativ.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #1 skrivet: 15 jan-22 kl 11:03 »
Det är väl knappast en fråga som politiker har påverkan på. Postnord är ett företag låt vara delvis statligt ägt men styrt av en företagsledning med tillhörande styrelse.Styrelsen brukar bestå av avdankade politiker som gillar att leka storföretagare (dock utan de kunskaper som krävs).  Visst  förstår jag din frustration och den inverkan det kan ha på ditt företag. Men att få ett antal rikspolitiker att agera tror jag är svårt.
Själv nyttjar jag Postnord så lite jag kan särskilt i paketskick. Slarviga,långa leveranstider och dyra priser. Har du kollat med andra aktörer när det gäller hämtning och deras priser?.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #2 skrivet: 15 jan-22 kl 16:25 »
Jag bor också på riktiga landet, och driver ett mindre lantbruksföretag. Vi har ca 35 km till närmaste postutlämningsställe.

Det närmaste utlämningsstället för något av speditionsföretagen finns närmare, men, eftersom vi bor lite avigt till, så hämtar/lämnar dom endast en gång per vecka

Jag skickar inte regelbundna paket eller andra försändelser som en del av mitt företag, däremot så har jag en hel del labbprover, som behöver skickas utan fördröjning, t.ex. träckprover och foder analyser. Dessa prover blir förstörda av fördröjning, vilket kan påverka djurhälsan negativt.

Kostnaden för mig att hasta iväg med ett viktigt labbprov, det kan vara bråttom ibland, blir alltså minst 21 kr/mil med vanlig diesel och 25 kr/mil med HVO. 7 mil x 22 = 154 kr, plus porto, plus den tid som går att att åka fram och tillbaka, en resa som annars inte gjorts, vilket innebär en onödig miljöpåverkan.
Och då bor vi inte i Norrland med sina långa avstånd, utan i Götaland...
Dessutom måste provet lämnas exakt rätt dag, så att det inte missar utdelning på ankomststället, och blir försenat och förstört.

Om man reducerar utdelning och hämtning av post i glesbygd, så blir det en allvarlig påverkan på lönsamhet och förmågan att bedriva företagande, som inte är godtagbar.
Problemet i en tätort, när postutdelning glesas ut, är ett mindre obehag och en mindre kostnad, givet att postens företagscenter finns kvar och har öppet dagligen.

Det här är något som behöver tas upp på flera plan, med lokala företagarorganisationer, med intresseorganisationer som LRF, och lokala politiker.

Och så behöver information nå rikspolitiken, som ju faktiskt "lovat" att minska krånglet för småföretagare.
Det här är både krångel och dyrt.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #3 skrivet: 15 jan-22 kl 17:09 »
 Ja det blir heltokigt.

Enligt Postnord så skulle skylt på låda redan vara avvecklat men här fungerar det fortfarande. Så går tanke: hur kan jag behålla detta, ska jag ge brevbäraren en liten present så att han fortsätter att göra detta? Men då blir jag ju en som bidrar till att bestickning utvecklas. Vem vill ha den rollen ?

Till större försändelser 10 - 25 kg blir det i bland att jag använder mej av andra transportföretag. Men upp till 2kg blir det alltid posten.

Tycker ju att Miljöpartiet och Centern borde kunna ta i detta. Det är ju så vansinnigt då de ändå kör förbi. Rör både miljö och landsbyggdens väl o ve. Ska kolla lite närmare om där inte finns någon väg in till politikerna.

Malarmester skriver att inte politiker tar i detta men att ta bort sugrör o tops har de engagerat sej i. Varför då inte detta?

 Oroar mej för att tråden kan stängas då ju inte politik ska framföras här men om man håller det seriöst kanske det kan leda till nått resultat.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #4 skrivet: 15 jan-22 kl 17:30 »
det enda sätt som jag  ser det att behålla t.ex lantbrevbärarrollen är att det drivs partipolitiskt i riksdagen dvs något/några partier tar i frågan. Man har ju börjat rota i bankernas kontanthantering vilket är en liknande fråga. Problemet med posten är att det förmodligen kostar pengar och postnord skulle troligen begära kompensation på något vis. Och då kan det bli konflikt med andra aktörer enl. konkurrenslagen. Postnord är ju inget statligt verk utan ett bolag likställt med övriga aktörer. Så det är inte lättlöst. Posten är ju ingen framtidsbransch idag precis.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #5 skrivet: 15 jan-22 kl 18:08 »
Jag har inget företag, men bor på landet. Vi får papperstidningen med Prolog, som skriver på sin hemsida att de även delar ut paket med tidningsbilen. En del regelbundna försändelser skickas med Bring. (Ibland kommer Bring och Posten samtidigt (eller nästan). Det verkar vara olika distributionsföretag i olika delar av landet. Nu har posten börjat dra åt svångremmen.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #6 skrivet: 15 jan-22 kl 18:23 »
Jag har inget företag, men bor på landet. Vi får papperstidningen med Prolog, som skriver på sin hemsida att de även delar ut paket med tidningsbilen. En del regelbundna försändelser skickas med Bring. (Ibland kommer Bring och Posten samtidigt (eller nästan). Det verkar vara olika distributionsföretag i olika delar av landet. Nu har posten börjat dra åt svångremmen.

Tidningsutdelningen försvann här där jag bor, för ungefär tio år sedan, och vi får tidningen med posten.

I områden som vårt, med redan låg nivå på prenumeration på papperstidning, så lär det bli en ännu lägre nivå på prenumerationer, och till slut ännu färre som läser kvalitetsjournalistik, utan som enbart förlitar sig på gratissajter för "snabba nyheter" eller "ryktesspridning" via sociala medier.

Med färre som läser sådan journalistik som man behöver betala för, med längre genomarbetade artiklar, så urholkar vi till slut demokratin, och om kostnaden för att vi inte skiljer på samhällsservice och företagsekonomi, är en sämre informerad befolkning som lätt hamnar i populismens klor, så bävar jag för framtiden.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #7 skrivet: 15 jan-22 kl 20:57 »
Vi som bor på landet är få. Att sitta i regeringen är viktigt. För att få göra det måste man se till att de flesta som röstar är nöjda, det gör man genom att se till att de får det bättre (främst ekonomiskt). Hela den här diskussionen är fullständigt meningslös.

Frågor på det?
(Inte alls desillusionerad.)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #8 skrivet: 15 jan-22 kl 21:10 »
 Jag förstår inte vad du menar Torpjens ?
Kan du förtydliga dej utan att ramla i fällan (den som gör att helvetet bryter ut).
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #9 skrivet: 15 jan-22 kl 21:24 »
Det som vi alla ser är att landsbygden inte räknas med i praktiken, bara i alla fagra tal. Landsbygden skall leva! ::)

När lantbrevbäraren bara levererar reklam och inte håller med någon service alls, så blir det som med det andra, vi får lösa det själva. Här fungerar inte skolskjutsen, så då blir det onödiga resor och att ungarna åker med grannar när det fungerar. Vi har som tur är lanthandeln som är lite som ett servicenav, dit kan man cykla om inte bilen startar. Han kan lämna paket till posten, eller kanske hellre till tyska posten (DHL).


Men vi kanske får en vindsnurra som ger arbetstillfällen och billig, miljövänlig el ::) ::) ::)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #10 skrivet: 15 jan-22 kl 22:03 »
Kan du förtydliga dej utan att ramla i fällan (den som gör att helvetet bryter ut).
Jag menar att folket utanför städerna är en minoritet som inte påverkar röstningsresultatet, därför är landsbygdens problem i praktiken ointressant för våra politiker. Då landsbygdens problem är ointressanta kommer inga åtgärder att vidtas för att förbättra för landsbygden om de kostar något. Därför är det helt meningslöst att diskutera att våra politiker skulle agera och om något ska hända måste det ske genom att folk löser sina egna problem.
Ledsen att jag är otydlig, jag är bara så less på stadsfokuset i politiken.
PS: Dessutom är vi inne på samhällsdebatt nu och det kan/får vi inte ha här.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #11 skrivet: 16 jan-22 kl 06:02 »
Jag menar att folket utanför städerna är en minoritet som inte påverkar röstningsresultatet, därför är landsbygdens problem i praktiken ointressant för våra politiker. Då landsbygdens problem är ointressanta kommer inga åtgärder att vidtas för att förbättra för landsbygden om de kostar något. Därför är det helt meningslöst att diskutera att våra politiker skulle agera och om något ska hända måste det ske genom att folk löser sina egna problem.
Ledsen att jag är otydlig, jag är bara så less på stadsfokuset i politiken.
PS: Dessutom är vi inne på samhällsdebatt nu och det kan/får vi inte ha här.

Så har det alltid varit. Kommer inte förändras förens vi får in 1 miljon fransmän hit som åker med gödselspridarna några gånger om året in till fjollträsk.
Bara att se på hur kommunen prioriterar hyvling av vägar. Där det är sommarstugor så är vägen som en golfbana. Minsta potthål så hyvlas hela vägen om. Vägen där lokalfolket bor. Vi hoppar och jublar om hyveln kommer mer än 2 gånger om året.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #12 skrivet: 20 jan-22 kl 13:59 »
Har brevlåda vid vägen. Där kommer brev, reklam o tidningar. Jag kan hänga dit en skylt och lägga ett frankerat brev i lådan. Då tar brevbäraren med sej brevet.
 Här om dagen kom där ett vykort från Postnord. Nu kommer utdelning av post o brev samt tidningar ske varannan dag. Det kan man ju förstå då ju brevförsändelser minskat och kan ju försvaras miljömässigt (minskad körning) men paket och expressleveranser delas ut varje dag.

 Då jag driver en firma och där säljs genom en webbutik blir där ca 100 försändelser/år. Ringer kundtjänst Postnord för att se om och hur de nu gör med skylt på lådan. Den tjänsten ska tas bort. Det innebär att jag ska ta bilen köra 20km retur för att få varor postade trots att postnord öppnar lådan, lägger i det som ska till min adress och tar inte emot de brev som ligger där frankerade o färdiga.
 Som att bussen kör förbi hållplatsen, släpper av passagerare men tar inte med några nya.
 Som företagare kan man beställa en daglig hämtningstjänst mot 1710:-/månad.

 Vad kan man gör åt att någon så dum utveckling slår rot?
Känner mej förlamad. Skrev en insändare och uppmanar politiker att titta på detta och att rösta blankt är ett vettigt alternativ.

 Nu har insändaren varit inne (kom in i tisdags) men inte ett pip varken från kreti, pleti eller bla bla bla
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #13 skrivet: 20 jan-22 kl 15:15 »
Tycker det är fint att lantbrevbäraren får lov att sitta på kontoret och dricka kaffe när han inte är ute och kör mina brev.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #14 skrivet: 27 jan-22 kl 18:38 »
Att få tidningen med posten kan också bli problematiskt:
I konsumenttidningen Råd och Rön, som vi prenumererar på, finns en liten berättelse om hur Allmänna reklamationsnämnden avgjorde en tvist om utdelning av en tidning, under titeln ”Morgontidning skulle delas ut vid lunch.” Det är i nr1 2022. Råd och Rön ligger i huvudsak bakom betalvägg och hävdar naturligtvis copyright. Jag får försöka återberätta.

Tidningsdistributionen ändrades till att ske med posten, men inte på lördagar och söndagar. Dessutom skulle posten börja delas ut varannan dag. En prenumerant hade nyligen betalat för ett helt år, sa upp sig och begärde av tidningen att få pengarna tillbaka. Tidningen vägrade, men Allmänna reklamationsnämnden tyckte att ”avtalsvillkoret måste anses oskäligt” och gav prenumeranten rätt att häva avtalet. Han fick pengarna  tillbaka.

Vad tänker regeringen göra?
I december 2021 beslutade regeringen om ett stöd för tidningar som delas ut av posten, så att de når prenumeranterna varje dag.
Hur och när - framgår inte. Här är länken till regeringskansliet:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/12/stod-for-fortsatt-utdelning-av-tidningar-varje-dag-i-hela-landet/
« Senast ändrad: 27 jan-22 kl 18:55 av Berberis »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #15 skrivet: 27 jan-22 kl 19:10 »
Att få tidningen med posten kan också bli problematiskt:
I konsumenttidningen Råd och Rön, som vi prenumererar på, finns en liten berättelse om hur Allmänna reklamationsnämnden avgjorde en tvist om utdelning av en tidning, under titeln ”Morgontidning skulle delas ut vid lunch.” Det är i nr1 2022. Råd och Rön ligger i huvudsak bakom betalvägg och hävdar naturligtvis copyright. Jag får försöka återberätta.

Tidningsdistributionen ändrades till att ske med posten, men inte på lördagar och söndagar. Dessutom skulle posten börja delas ut varannan dag. En prenumerant hade nyligen betalat för ett helt år, sa upp sig och begärde av tidningen att få pengarna tillbaka. Tidningen vägrade, men Allmänna reklamationsnämnden tyckte att ”avtalsvillkoret måste anses oskäligt” och gav prenumeranten rätt att häva avtalet. Han fick pengarna  tillbaka.

Vad tänker regeringen göra?
I december 2021 beslutade regeringen om ett stöd för tidningar som delas ut av posten, så att de når prenumeranterna varje dag.
Hur och när - framgår inte. Här är länken till regeringskansliet:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/12/stod-for-fortsatt-utdelning-av-tidningar-varje-dag-i-hela-landet/
Dom la över lokaltidningen på posten här .. 
Det ändrades ganska snabbt när läsartalet sjönk som en sten.
Istället så blev tidningsbuden paketnissar och kör ut allt från svenska DAM till travguiden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lantbrevbärarens nya roll
« Svar #16 skrivet: 18 mar-22 kl 17:54 »
 Livet går vidare. Posten kommer o går , inte lika ofta som tidigare men allt kan ju inte vara som alltid. Brevbäraren gör sin plikt med råge då han även tar med det jag lagt i.

 I dag skulle det med ett paket men det var för stort för brevlådan.
Paketet skulle innehålla en faktura, blir ju billigare så ingen extra faktura o skrivare också borta. Då måste ju allt stämma. Antal frimärken o vikt. Men inte längd bred o höjd. Skrymmande är borta.

 2 kg = 10 frimärken = 130:-. Så står det bakpå frimärkshäftet. Det var köpt innan nyår 2021 och kosta 12:-/märke. 1/1 22 kosta samma märke 13:-
 Googla på porto brev och där tjänade jag 26 kr. Fel 24:- hade ju köpt dem för 12:- st. Kunden tjänade 26.

 I dag är 2 kg 8 frimärken
             1      6

 TÄNK 26 KRONOR BILLIGARE bara så.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 5 användare
ärt, xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser