Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?  (läst 6152 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #80 skrivet: 02 dec-21 kl 12:11 »
Citerade jag någon/något?

Är sådana åtgärder självhushållning?
Det är en fråga som jag ställer i hänseende till ämnet.


Är du manad att diskutera det?

Det går bra att svarar på en fråga i denna tråd!
Det handlar inte om att diskutera i detta tillfället men att skriva ett svar till Carolus som skrev
om växter i Norrland eller väl att bemärka var det Radar som fik fram en länk om växter som kan trivas i Norrland!

« Senast ändrad: 02 dec-21 kl 12:30 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #81 skrivet: 02 dec-21 kl 13:21 »
Nej men de utforskar nya möjligheter för klimatsmarte lösningar i framtiden!
Och det handlar om att ha ett grönt miljö i städer (det är jo inte alla som bor på landet) och inte om frigolitskivor eller annan vänlig isolering!

Poängen är att växter inte är någon bra isolering.

Det finns alla möjliga isoleringar, inklusive cellulosabaserade. Alla dessa är bättre än växter.

Vill man ha växter på fasaden så gör man det för att man tycker det är vackert. Inte för dess funktion.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #82 skrivet: 02 dec-21 kl 13:34 »
Poängen är att växter inte är någon bra isolering.

Det finns alla möjliga isoleringar, inklusive cellulosabaserade. Alla dessa är bättre än växter.

Vill man ha växter på fasaden så gör man det för att man tycker det är vackert. Inte för dess funktion.

Båda och! Blir aktuellt i framtiden med ett vackert syn och effektivitet! Tråden handlar inte om isolerande material
men om en äldre byggnad med en grön skal-mur vägg är mera energieffektiv än en utan växtlighet!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #83 skrivet: 02 dec-21 kl 14:20 »
Det går bra att svarar på en fråga i denna tråd!
Det handlar inte om att diskutera i detta tillfället men att skriva ett svar till Carolus som skrev
om växter i Norrland eller väl att bemärka var det Radar som fik fram en länk om växter som kan trivas i Norrland!
Okej...


Är det självhushållning?

Svara gärna på frågan istället för att prata runt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #84 skrivet: 02 dec-21 kl 14:37 »


 Ja det är självhushållning att ta rede på vilka växter som trivs i Norrland!
Även själva tråden!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #85 skrivet: 02 dec-21 kl 14:46 »

 Ja det är självhushållning att ta rede på vilka växter som trivs i Norrland!
Även själva tråden!
Om man köper dom från södern också?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #86 skrivet: 02 dec-21 kl 15:46 »
Nog tycker jag man kan anse det hålla sig till självhushållning att diskutera om växter kan hjälpa till att isolera ett stenhus.
Sverige är ju som sagt ett avlångt land och i södra delen ska ju vintergröna klätterväxter kunna överleva. Hus med fasad av olika typer av sten tycker jag är estetiskt tilltalande och med murgröna klängande gör det inte saken sämre.
Om man nu håller sig till vintergröna växter ska man väl kunna resonera om vilka som kan vara lämpliga och hur man får dem att växa.
Att diskutera om hur man odlar växterna kanske inte hör riktigt hemma i "Energidelen" av forumet. Man skapar ju inte energi - man kan i viss mån kanske minska energiförbrukningen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #87 skrivet: 03 dec-21 kl 10:31 »
Nog tycker jag man kan anse det hålla sig till självhushållning att diskutera om växter kan hjälpa till att isolera ett stenhus.
Sverige är ju som sagt ett avlångt land och i södra delen ska ju vintergröna klätterväxter kunna överleva. Hus med fasad av olika typer av sten tycker jag är estetiskt tilltalande och med murgröna klängande gör det inte saken sämre.
Om man nu håller sig till vintergröna växter ska man väl kunna resonera om vilka som kan vara lämpliga och hur man får dem att växa.
Att diskutera om hur man odlar växterna kanske inte hör riktigt hemma i "Energidelen" av forumet. Man skapar ju inte energi - man kan i viss mån kanske minska energiförbrukningen.

Ja Sverige är ett stort land och framtidens energieffektiva möjligheter är olika från Kiruna till Malmö!
Och jag placerade ämnet i Energidelen därför att forskningen var om energieffektiva gröna väggar och att diskutera i en tråd är väl endast positivt!
Kanske du kunna starta en tråd med växter i växt zon 7-8 och hur man odlar dessa däruppe ifall att det är intressant med gröna väggar!
« Senast ändrad: 03 dec-21 kl 11:07 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 7 användare (2 dolda)
malarmaster, xaelanar, Palle500, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser