Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?  (läst 6153 gånger)

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #20 skrivet: 29 nov-21 kl 12:04 »
Halva vårt hus var täckt med vildvin när vi köpte det. Eftersom vi skulle måla om tog vi bort allt. Väggarna hade klarat sig ok och de var målade med linoljefärg sedan tidigare. Däremot hade vildvinet vuxit in under takpannorna och förstört. Det hade också vuxit in på vind och krypvindar och var rena motorvägen in i huset för möss.  :P Dessutom tappade det ju alla blad när man behövt den eventuellt extra isoleringen. Nu har jag ett par klätterrosor nära huset och det räcker.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #21 skrivet: 29 nov-21 kl 12:28 »
Halva vårt hus var täckt med vildvin när vi köpte det. Eftersom vi skulle måla om tog vi bort allt. Väggarna hade klarat sig ok och de var målade med linoljefärg sedan tidigare. Däremot hade vildvinet vuxit in under takpannorna och förstört. Det hade också vuxit in på vind och krypvindar och var rena motorvägen in i huset för möss.  :P Dessutom tappade det ju alla blad när man behövt den eventuellt extra isoleringen. Nu har jag ett par klätterrosor nära huset och det räcker.

I studien var det vintergröna växter hittade denna länk: https://greenworks.se/vaxtvagg inne/ute!
Där finns säkert flera andra än denna!
« Senast ändrad: 29 nov-21 kl 12:38 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #22 skrivet: 29 nov-21 kl 12:32 »
Men de där engelsmännen har tydligen inte hört talas om tilläggsisolering? Det kan nog göra många gånger mer nytta i gamla brittiska hus. Liksom att gå över till något bättre än englasfönster.

Dom har varit ruskigt dåliga på isolering förr.
Men nu jävlar så bygger dom så att man klarar uppvärmingen i kåken om man motionerar lite på kvällen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #23 skrivet: 29 nov-21 kl 12:44 »
Jag har hört (av britter) att byggkvalitén på moderna brittiska hus är riktigt i botten trots att den aldrig varit vidare god (den finske nationalkompositören Sibelius klagade redan i början av 1900 talet på kalla brittiska hus). Men kanske dom kan va mera isolerade för det. Orsaken är att dom har samma system som är vanligt i amerika, där "developers" utvecklar hela kvartér med färdiga hus och dom snålar in så mycket som bara är möjligt. Det är inte som när en familj bygger hus åt sig själv, utan där får man välja från färdigt byggda hus. Andra sätt förekommer men det är inte normen.

Det är inget bra system, blir riktiga "suburbian hellscapes" av det. Ingen variation eller slumpmässighet.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #24 skrivet: 29 nov-21 kl 12:56 »
vanlig standard i england förr var tegelvägg på utsida ,stående reglar samt en gles brädvägg på insidan som man lägger gipsbruk på,s.k plaster. denna i sin tur behandlas med fuktspärr då den annars inte blir särskilt gammal pga all den kondens som samlas mellan teglet o innerväggen. ett oerhört vanligt problem är uppruttna golvbalkar samt fuktskadade ytterväggar.
Vad jag förstår är byggstandarden ändrad pga energikrav. detta har ju dragits igång av EU och england har ju lämnat det regelverket. Så vad som gäller idag vet jag ej. Var till för ett antal år sedan involverad i ett större fastighetsbolag i London och fuktproblemen i fastigheterna var enorma. Men man hade i allafall påbörjat med dubbellglas i fönstren och isolering i väggar o tak. Fönstren var oftast plastfönster enl. europeisk standard. Dock betingar en lägenhet i London fantasipriser och det avspeglar sig också på hyresnivån. trots iskalla hus....

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #25 skrivet: 29 nov-21 kl 13:16 »
vanlig standard i england förr var tegelvägg på utsida ,stående reglar samt en gles brädvägg på insidan som man lägger gipsbruk på,s.k plaster. denna i sin tur behandlas med fuktspärr då den annars inte blir särskilt gammal pga all den kondens som samlas mellan teglet o innerväggen. ett oerhört vanligt problem är uppruttna golvbalkar samt fuktskadade ytterväggar.
Vad jag förstår är byggstandarden ändrad pga energikrav. detta har ju dragits igång av EU och england har ju lämnat det regelverket. Så vad som gäller idag vet jag ej. Var till för ett antal år sedan involverad i ett större fastighetsbolag i London och fuktproblemen i fastigheterna var enorma. Men man hade i allafall påbörjat med dubbellglas i fönstren och isolering i väggar o tak. Fönstren var oftast plastfönster enl. europeisk standard. Dock betingar en lägenhet i London fantasipriser och det avspeglar sig också på hyresnivån. trots iskalla hus....

Jag antar att det studien om växtväggar på byggnader skal användes till ny byggeri i framtiden i England (finns många exemplar på växtväggar på exempelvis offentliga byggnader i hela världen)!
Skanska (exempel 2021) håller på att bygga just nu i London (kontorsbyggnaden inkl. effektiva nya lösningar)!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #26 skrivet: 29 nov-21 kl 14:07 »
Man sätter växter på hus främst för att folk trivs när det inte är så sterilt. Men för att motivera det och dölja den egentliga orsaken så forskar man på det.

Sedumtak, eller växt-tak över huvud taget, har ju fått mycket positiv kritik. Undrar hur de står sig i tävlingen mot solceller?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #27 skrivet: 29 nov-21 kl 14:11 »

Här är där ytterligare upplysningar om växt väggar eller gröna väggar-green walls
även finns där forskning omkring hur man bygger dessa väggar på existerande hus!
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032114005073
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #28 skrivet: 29 nov-21 kl 14:33 »
Jag har någon sibirisk klematis (tror jag) som växer på verkstaden. Inte blir det varmt, snarare kallt när snön rasar i nacken, men småfåglarna gillar att sova i den.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #29 skrivet: 29 nov-21 kl 14:42 »
Man sätter växter på hus främst för att folk trivs när det inte är så sterilt. Men för att motivera det och dölja den egentliga orsaken så forskar man på det.

Sedumtak, eller växt-tak över huvud taget, har ju fått mycket positiv kritik. Undrar hur de står sig i tävlingen mot solceller?
Inte alls. Vitsen med solceller är ju att producera el. Främst till driften av den egna fastigheten men överskott kan alltså säljas.
Vitsen med sedumtak är ju att binda vatten och fungera delvis som klimatbarriär. Koldioxid sänkning är en annan bieffekt,likaså mer insekter m.m . Att det dessutom oftast är trevligt att titta på är också positivt. Dock måste taket vara konstruerat för denna tunga typ av yttertak. risken för läckage är ju också större över tid. Största producenten av dessa tak finns i min by och många bönder i omgivningen jobbar med produktion av dessa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #30 skrivet: 29 nov-21 kl 14:45 »
Det finns en massa exempel på att använda växter i huskonstruktioner för att dom ska bli energieffektiva.

Främst för att kyla ner. Skugga under träd tex kan innebära att man sänker lufttemperaturen med 3-4 grader. Man kan använda fukten som växter avger till att få ett svalare klimat innomhus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #31 skrivet: 29 nov-21 kl 14:50 »
Jag har någon sibirisk klematis (tror jag) som växer på verkstaden. Inte blir det varmt, snarare kallt när snön rasar i nacken, men småfåglarna gillar att sova i den.

Den brittiska forskning var baserat på vintergröna växter (hela året effekt)!
Växter som Klematis, Vildvin, Kaprifol är klängväxter och täcker inte en yta lika bra som exempelvis murgröna och då försvinner jo effekten på en vägg (värmen)!
Fint med bed and breakfast för småfåglar (de gillar klättrande växter även jätte bra till att bygga bo i)!
« Senast ändrad: 29 nov-21 kl 15:11 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #32 skrivet: 29 nov-21 kl 14:58 »
Inte alls. Vitsen med solceller är ju att producera el. Främst till driften av den egna fastigheten men överskott kan alltså säljas.
Vitsen med sedumtak är ju att binda vatten och fungera delvis som klimatbarriär. Koldioxid sänkning är en annan bieffekt,likaså mer insekter m.m . Att det dessutom oftast är trevligt att titta på är också positivt. Dock måste taket vara konstruerat för denna tunga typ av yttertak. risken för läckage är ju också större över tid. Största producenten av dessa tak finns i min by och många bönder i omgivningen jobbar med produktion av dessa.

Det bästa man göra för ett sedumtak är att vårda detta tillsammans med insekter!
Visst är de fine att se på!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #33 skrivet: 29 nov-21 kl 16:07 »
Jag har nog högre effekt än 31% på växterna på kullen där min brunn är. Växer tätt med nässlor där, så solen når inte marken och hindrar värmen rätt effektivt. På vintern gör nässlorna att det nog är 20cm luft under snön, så kylan kommer inte ner. Helt underhållsfritt och brunnslocket har inte vittrat än. ;D Nässelfjärilarna är glada också.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #34 skrivet: 30 nov-21 kl 10:32 »



Malmö Universitet fakulteten för Teknik och Samhälle har ett pdf om Gröna väggar (erfarenheter och projektering här i Sverige)!
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1480129/FULLTEXT01.pdf
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #35 skrivet: 30 nov-21 kl 18:06 »
Intressant skrift.

Men Obs!  de exempel som redovisas är inte gjorda för att åstadkomma någon energibesparing!

Utan för att främja biologisk mångfald, en grönare stadsmiljö o s v (ev produktion av mat?)

Tvärtom, tror jag att grönare (ytter) väggar skulle kunna komma i konflikt med andra miljöåtgärder, som att klä stora husfasader med solceller

Bifogar en bild från skriften, en yttervägg på ett P-hus i Malmö. Vilket är det bättre sättet att utnyttja denna fasadyta - solceller eller grönska?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #36 skrivet: 30 nov-21 kl 18:59 »
Man får hoppas det finns plats för båda typerna i en stad. Här kommer solceller att täcka ett par tak som jag inte ser i normalfallet, och murgrönan har sin plats på norrväggen. Kaprifolen får nog bli kvar på söderväggen den också, även om huset säkert skulle må bättre av solpanel där.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #37 skrivet: 01 dec-21 kl 10:28 »
Intressant skrift.

Men Obs!  de exempel som redovisas är inte gjorda för att åstadkomma någon energibesparing!

Utan för att främja biologisk mångfald, en grönare stadsmiljö o s v (ev produktion av mat?)

Tvärtom, tror jag att grönare (ytter) väggar skulle kunna komma i konflikt med andra miljöåtgärder, som att klä stora husfasader med solceller

Bifogar en bild från skriften, en yttervägg på ett P-hus i Malmö. Vilket är det bättre sättet att utnyttja denna fasadyta - solceller eller grönska?


Solceller på taket och gröna väggar det går att kombinera båda och som du skriver en eventuell produktion av mat!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #38 skrivet: 01 dec-21 kl 10:59 »
Man får hoppas det finns plats för båda typerna i en stad. Här kommer solceller att täcka ett par tak som jag inte ser i normalfallet, och murgrönan har sin plats på norrväggen. Kaprifolen får nog bli kvar på söderväggen den också, även om huset säkert skulle må bättre av solpanel där.

Du kunna ha båda: Bed and Breakfast till fåglarna och solceller bredvid på söderväggen eller kanske en ätlig grönvägg?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #39 skrivet: 01 dec-21 kl 11:53 »
 Jag skulle inte klä husväggarna av trä med klätterväxter.
Det skulle kunna vara möjligt att det isolerar i viss mån, men i slutändan går det nog back ekonomiskt ändå.
Jag tror att träfasaderna tar för mycket stryk av att ha fuktbindande växter uppefter väggarna så de ruttnar upp. Vilket innebär att man inom en överskådlig tid blir tvungen att renovera utsidan av huset.
Däremot tror jag på att ha täta högväxta buskar och träd några meter ifrån huset som kan minska de kalla vindarna att kyla ner. Det skulle dessutom förlänga intervallerna mellan att måla om huset. Snödrev blästrar och solen bryter ner färgen. Enligt mig då.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser