Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?  (läst 6148 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« skrivet: 28 nov-21 kl 12:59 »


Efter att ha läst en artikel där en grupp forskare har undersökt energieffekten på två byggnader!
Den ene vägg var täckt med växlighet där olika växter växte i exempelvis sprickor på väggen
och den andre vägg var helt fri från växtlighet!
Värmeförlusten i den "gröna" vägg var efter några veckor 31 % lägre än i den andre vägg och där var även skillnad i temperatur!
Har du någon erfarenhet av gröna väggar på äldre hus?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-21 kl 13:10 »
Det gör som du skriver skillnad i energi in och ut ur väggarna, men 31% är mycket, så då är kåken dåligt isolerad från början. Vi har murgröna på en vägg och kaprifol på en annan, men det är mest för att det är trivsamt. Träkåk, så lite orolig för kvarhållen fukt var jag i början, och läste/hörde att det inte skulle vara bra för kåken. Men jag ser ingen röta, så det verkar inte så farligt. Tvestjärt som kryper in varnade en del för, men har inte märkt det heller. Kaprifolen sitter på södervägg och har väl borstat av lite rödfärg, men den skyddar å andra sidan trät mot solen med sina blad, så det går nog på ett ut.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-21 kl 13:18 »
Det gör som du skriver skillnad i energi in och ut ur väggarna, men 31% är mycket, så då är kåken dåligt isolerad från början. Vi har murgröna på en vägg och kaprifol på en annan, men det är mest för att det är trivsamt. Träkåk, så lite orolig för kvarhållen fukt var jag i början, och läste/hörde att det inte skulle vara bra för kåken. Men jag ser ingen röta, så det verkar inte så farligt. Tvestjärt som kryper in varnade en del för, men har inte märkt det heller. Kaprifolen sitter på södervägg och har väl borstat av lite rödfärg, men den skyddar å andra sidan trät mot solen med sina blad, så det går nog på ett ut.

Det var äldre byggnader med skalmur på ett universitetsområde och de kom fram till att gröna fasader är energieffektiva!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-21 kl 18:01 »
De kanske håller kvar ett tunt luftlager längre  :-[på utsidan så att värmeförlusten därför blir mindre, lavar och sådant kan man ju tänka sig också gör det i någon mån, men jag tycker också att det verkar vara en väldigt hög siffra.
Jag har tyvärr inte märk någon skillnad med mina rosor... ha ha
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-21 kl 18:05 »
De kanske håller kvar ett tunt luftlager längre  :-[på utsidan så att värmeförlusten därför blir mindre, lavar och sådant kan man ju tänka sig också gör det i någon mån, men jag tycker också att det verkar vara en väldigt hög siffra.
Jag har tyvärr inte märk någon skillnad med mina rosor... ha ha
Det är väl rimligt att murgröna dämpar vindens kylande effekt, att det skulle vara så mycket förvånar mig oxå.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-21 kl 19:17 »

Efter att ha läst en artikel där en grupp forskare har undersökt energieffekten på två byggnader!
Den ene vägg var täckt med växlighet där olika växter växte i exempelvis sprickor på väggen
och den andre vägg var helt fri från växtlighet!
Värmeförlusten i den "gröna" vägg var efter några veckor 31 % lägre än i den andre vägg och där var även skillnad i temperatur!
Har du någon erfarenhet av gröna väggar på äldre hus?
är det en svensk undersökning? Det spelar en stor roll då svenska hus generellt är isolerade.
från min synvinkel som byggnadsvårdare/målarmästare med stor erfarenhet av alla sorters fasader skulle jag absolut inte rekommendera växter på en fasad.
Erfarenheten säger att växter håller fuktighet. På en trävägg innebär det troligtvis röta rätt snart och på en mur/tegelvägg  frostskador där fogar o sprickor fylls med växtmaterial/fukt.
min spontana reaktion säger att isolering skall vara i väggen och inte utanpå. Jag skulle dock tro att växtlighet kan till viss del fungera som isolering,särskilt sommartid mot solstrålning och det har ju med fukt att göra. Väggen lär få en lägre yttemperatur. Vintertid skulle jag nog säga tvärtom.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-21 kl 19:21 »
Det kanske är TermoGaja som skrivit rapporten ;D De får ju sin färg att fullständigt trotsa naturlagarna ::)


Målarmäster, jag har inte sett tecken på röta av växterna de 21 år jag bott här. Förvånad är jag, men glad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-21 kl 19:22 »
Lavarna på mitt trästaket däremot verkar bidra till förruttnelsen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-21 kl 20:00 »

Åter igen....   
man kan få fantastiskt bra resultat om man har en frågeställning som går att besvara med fantastiska siffror.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #9 skrivet: 28 nov-21 kl 20:14 »
Det var äldre byggnader med skalmur på ett universitetsområde och de kom fram till att gröna fasader är energieffektiva!


Det är stor skillnad mellan klimatet i södraste Sverige och norra Sverige...

Här i den förra har vi fram till för ett par dagar haft +10 grader, en temperatur där gröna fasader nog klarar att vara gröna på riktigt.

I den norra halvan är det i nuläget helt andra temp som gäller - t e x är prognosen de närmsta dagarna temp på -9 till -15 grader.

Däremot är vintertid vindens kyleffekt inte oväsentlig - hittar inte den undersökning från 1990talet där jag läste det först, så det får bli

www.lapplands.se/sv/Samverkansomrade/kommunal-energi--och-klimatradgivning/nyheter/hog-elrakning-3-snabba-tips/ :

Vindutsatta hus kan förbruka 15 procent mer energi än hus som skyddas av bebyggelse eller annat. Så det är en god idé att sätta upp ett staket eller en häck som skyddar huset!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #10 skrivet: 28 nov-21 kl 21:09 »
En aspekt till är att om stora delar av den dåligt isolerade väggen utgörs av poröst material (t ex tegel eller trä), så isolerar den mycket bättre då den är torr och porerna är fyllda med luft, än om den är genomblöt (jämför med hur blöta respektive torra kläder isolerar).  Ur den synpunkten kan man räkna med att få ett bättre isoleringsresultat om väggen är fri från fuktbindande växtlighet på utsidan, så den torkar upp snabbt efter ett blötväder.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #11 skrivet: 28 nov-21 kl 21:32 »
från min synvinkel som byggnadsvårdare/målarmästare med stor erfarenhet av alla sorters fasader skulle jag absolut inte rekommendera växter på en fasad.
Erfarenheten säger att växter håller fuktighet. På en trävägg innebär det troligtvis röta rätt snart och på en mur/tegelvägg  frostskador där fogar o sprickor fylls med växtmaterial/fukt.
Ungefär som min bror då, när han köpte ett stenhus med putsad fasad. Där satt en murgröna och han kapade genast ner den eftersom han trodde den kunde skada fasaden. Vad han inte tänkte på var att den förmodligen suttit där sedan huset byggdes på sextiotalet då den var armsgrov, och det hade fortfarande inte blivit några skador på huset. Det finns också rätt mycket murgröna på tex. Borgholms slottsruin som av storleken att döma har suttit där rätt länge, och de som ansvarar där verkar inte vara speciellt oroliga.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #12 skrivet: 29 nov-21 kl 08:08 »
Borgholms slottsruin är redan en ruin. Dessutom byggd av massiv sten. Men en putsfasad eller tegelvägg brukar ta stryk med åren. Har ett fint tegelhus i byn. Byggt som bank tidigt 1900-tal. helt inklädd med rådhusvin . Den revs ner i samband med ett stort fönsterbyte och då upptäcktes alla skador på teglet. frostsprängningar som resulterat i att många stenar bara var halva tjockleken och andra skador.
Så generellt sett bör man inte ha växtmaterial växande/klättrande på en yta. Målade ytor är ju ännu känsligare då dagens färger gärna släpper in fukt i fasadmaterialet.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #13 skrivet: 29 nov-21 kl 10:23 »

Nej det är inte här i Sverige! Det är på 2 byggnader vid University of Plymouth i England (växtligheten växte på skal-mur)!
De brittiska forskare upptäckte att väggar täckte med växtlighet kan minska den värme som läcker ur byggnader/hus med 31 %!
Forskningsresultatet/studien publiceras i tidskriften Buildning and Enviroment!
Resultatet av forskningen är att gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva!
De upptäckte även en skillnaden angående temperatur (den var också lägre på väggen med växtligheten)!
Själva mättningarna pågick i fem veckor!
« Senast ändrad: 29 nov-21 kl 12:08 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #14 skrivet: 29 nov-21 kl 10:34 »
Inte gröna växter men, har tillgång till tre hus gult, blått och grönt alla byggda på lika sätt.
Det gröna är lättast att värma och håller värmen bäst, men det beror nog inte på färgen.

Tittade även på ett grönt hus som en Norsk har haft och där är värmesystemet bortplockat, så det kanske är bra med gröna hus för att det ska vara varmt?
Nu blev det kanske en Norgehistoria det här?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #15 skrivet: 29 nov-21 kl 10:36 »
Ungefär som min bror då, när han köpte ett stenhus med putsad fasad. Där satt en murgröna och han kapade genast ner den eftersom han trodde den kunde skada fasaden. Vad han inte tänkte på var att den förmodligen suttit där sedan huset byggdes på sextiotalet då den var armsgrov, och det hade fortfarande inte blivit några skador på huset. Det finns också rätt mycket murgröna på tex. Borgholms slottsruin som av storleken att döma har suttit där rätt länge, och de som ansvarar där verkar inte vara speciellt oroliga.

Ja exakt!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #16 skrivet: 29 nov-21 kl 10:41 »
Inte gröna växter men, har tillgång till tre hus gult, blått och grönt alla byggda på lika sätt.
Det gröna är lättast att värma och håller värmen bäst, men det beror nog inte på färgen.

Tittade även på ett grönt hus som en Norsk har haft och där är värmesystemet bortplockat, så det kanske är bra med gröna hus för att det ska vara varmt?
Nu blev det kanske en Norgehistoria det här?

Nej det där var en intressant iakttagelse att det gröna hus håller temperaturen bättre än de andre färger!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #17 skrivet: 29 nov-21 kl 11:24 »

Artikeln finns på denna länk https://www.nyteknik.se/energi/grona-vaggar-gor-aldre-hus-mer-energieffektiva-7025047
men finns även i tidskriften Building and Enviroment!
Det är ett intressant resultat de har kommit fram till på äldre hus/byggnader!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #18 skrivet: 29 nov-21 kl 11:32 »
Men de där engelsmännen har tydligen inte hört talas om tilläggsisolering? Det kan nog göra många gånger mer nytta i gamla brittiska hus. Liksom att gå över till något bättre än englasfönster.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #19 skrivet: 29 nov-21 kl 11:37 »
Men de där engelsmännen har tydligen inte hört talas om tilläggsisolering? Det kan nog göra många gånger mer nytta i gamla brittiska hus. Liksom att gå över till något bättre än englasfönster.

Nej men det är fortfarande ett intressant forsknings-resultat och det är högst sannsynlig K-märkt byggnader som inte får ändras?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser