Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Metanutbinning ut våtmark  (läst 1692 gånger)

Mikael Lecerof

  • Inlägg: 1
Metanutbinning ut våtmark
« skrivet: 13 okt-21 kl 23:18 »
Har fått reda på att metangas är 33 gånger farligare för klimatet än koldioxid sett över en tidsperiod på 100 år. Metan bildas i stora mängder framförallt när våtmarkens vatten blir varmt, alltså på sommaren. Varför inte värma upp våtmarken med hjälp av solvärme och utvinna den brännbara gasen metan, lagra den i tankar för att använda på hösten vintern och förbränna den och utvinna värme eller kraftvärmeverk av den. Jag tänkte mig ett genomskinligt barracudatält där metangasen samlas i toppen och leds ut genom ett rör. Visst, när metanen förbränns bildas en del koldioxid men den är 33 gånger mindre farlig än om metanen hade släppts ut oförbränd i atmosfären.
        Jag funderar på om det är något jag har missat i mitt resonemang. Skulle vara roligt om jag kunde få lite synpunkter på detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #1 skrivet: 13 okt-21 kl 23:41 »
Våtmarker avger väl så lite metan per kvadratmeter att det blir olönsamt. Men soptippar, gödselstackar, komposter mm producerar mer, och då lönar det sig att samla upp och bränna. Oftast försöker man nog göra rötgasanläggningar för att få det samlat.

Även grunda sjöar släpper metangas, men det är för krångligt att samla in gasen. Annat är det med ett par Afrikanska sjöar. En av dem https://sverigesradio.se/artikel/6469044

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #2 skrivet: 14 okt-21 kl 13:21 »
Ja det är för utspritt. I Vasa här i Finland tar dom tillvara metangas från bioavfall genom att köra det i en bioreaktor. Sen körs lokaltrafiken på det.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #3 skrivet: 09 nov-21 kl 06:50 »
Har fått reda på att metangas är 33 gånger farligare för klimatet än koldioxid sett över en tidsperiod på 100 år. Metan bildas i stora mängder framförallt när våtmarkens vatten blir varmt, alltså på sommaren. Varför inte värma upp våtmarken med hjälp av solvärme och utvinna den brännbara gasen metan, lagra den i tankar för att använda på hösten vintern och förbränna den och utvinna värme eller kraftvärmeverk av den. Jag tänkte mig ett genomskinligt barracudatält där metangasen samlas i toppen och leds ut genom ett rör. Visst, när metanen förbränns bildas en del koldioxid men den är 33 gånger mindre farlig än om metanen hade släppts ut oförbränd i atmosfären.
        Jag funderar på om det är något jag har missat i mitt resonemang. Skulle vara roligt om jag kunde få lite synpunkter på detta.

Det du missat är djurlivet. Fåglar och grodor som har våtmarker som uppväxtplats. Alla har väl sovit för länge i ett tält och vet hur varmt det blir däri.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #4 skrivet: 09 nov-21 kl 17:00 »
Man testade väl hör förut under gamla soptippen och det verkade ge något även om det inte var några stora mängder, men teoretiskt sett hade det nog räckt att tex driva en bil med, dock går det inte att komprimera metan eller vätesulfid (andelen svavelväte är dock i princip obefintlig vad jag vet, är väl mer att olika svavelföreningar luktar väldigt starkt då vi är programmerade genetiskt att undvika saker som avger sådant då det brukar vara kopplat till giftiga bakterier man inte skall äta) på samma sätt som tex LPG gaser, men det går kanske att komma runt genom att använda absorbentmassa likt acetylentuberna, alternativt göra som man gjorde på 1910 talet när man experimenterade med gigantiska gasballonger på taket fyllda med raffinerad vätgas och betala föraren litet extra...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #5 skrivet: 09 nov-21 kl 21:09 »
På 80- och 90-talet byggdes en hel del anläggningar för att ta vara på metan från nedlagda soptippar. Vanligtvis användes metangasen för elproduktion via en stationär kolvmotor. En del anläggningar fungerade riktigt bra åtminstone en tid, andra tycks ha varit misslyckade redan från början.  Gemensamt för dem var dock att metanproduktionen avtog med tiden och 10-20 år efter att man hade slutat med osorterad deponering av allt möjligt avfall på en tipp, var den gas man fick ut så "mager" att den inte längre gick att använda.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #6 skrivet: 10 nov-21 kl 09:52 »
Borås har gjort biogas av matavfall sen 2002. Det har ju fördelen att råvaran samlas in och rötas på ett ställe.
Står inget om hur de gör med slam från avloppsverket, det var egentligen det jag letade efter. Det kan man ju också röta.

https://www.borasem.se/webb/privat/biogas.4.61b62986153ef999daeac3c6.html
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #7 skrivet: 10 nov-21 kl 10:45 »
torrrötning verkar inte så vanligt borde passa bra också i småskalig biogasprodukion , +för att de enklare få igång/värmebildning av fast materiial

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #8 skrivet: 10 nov-21 kl 13:19 »
Är det inte så att när våtmarker dikas ut bildas det betydligt mer metangas. Mot slutet av 1800-talet utdikades enorma arealer av våtmarker i Sverige.
Det enklaste metoden att framställa metan är med en (anaerob) biorektor. Metan måste renas från svavelväte.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #9 skrivet: 10 nov-21 kl 19:06 »
Jag tror det, samma sak gäller väl insjöar och andra stillastående vattendrag när människan börjar att möblera om moder naturs ordning.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Metanutbinning ut våtmark
« Svar #10 skrivet: 11 nov-21 kl 18:40 »
Nog producerar insjöar metangas om det råder en anaerob miljö i bottenslammet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser