Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fast eller rörligt elpris  (läst 1502 gånger)

lasse_52

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Fast eller rörligt elpris
« skrivet: 17 aug-21 kl 14:53 »
Hallå!

Vad tror ni om att satsa på fast elpris nu denna månaden och binda det i ca ett halvår? Har kollat rent historiskt och då verkar det ha lönat sig att göra på detta sättet för att undvika elpristopparna om vintrarna. Tänkte testa detta i år och rapportera sedan hur det går. Bor ju i en stor villa så tror jag kan ha tusentals kronor att tjäna på detta om jag får ner mitt elpris så det blir billigare.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Fast eller rörligt elpris
« Svar #1 skrivet: 17 aug-21 kl 15:12 »
Jag skulle nog vilja säga att fast elpris rent allmänt lönar sig om man planerar att förbruka mycket el under de perioder på året då det rörliga priset kan tänkas vara som högst, och inte minst om man lyckas binda det vid rätt tillfälle.  De gånger jag har haft fast elpris, har jag låst det på t ex 3 eller 5 år.

För den som kan undvika att göra av med mycket el under höglasttid - t ex om man har möjlighet att värma upp hus och varmvatten på andra sätt än medelst el, kan planera så att tvätt- och diskmaskinskörning, elbilsladdning mm sker på nätter eller helger osv - så brukar dock rörligt pris vara att föredra i längden.

Så om du inte är tvungen att värma din stora villa med direktverkande el, är det förmodligen inte mödan värt att engagera sig i att få bästa möjliga elavtal.

Om din elhandlare tillämpar timdebitering kan det ändå löna sig att göra vad som kan göras för att förskjuta elförbrukningen till den billigaste tiden på dygnet. Om man har vattenburen elvärme (ev via värmepump) så kan man undersöka om det skulle löna sig att skaffa en stor ackumulatortank och värma den på natten när elen är billig, för att sedan stänga av elpatroner/värmepump under höglasttid på dagen. Man kan stödelda med ved om man har lämpliga eldstäder.  Om huset är termiskt trögt (antingen det är välisolerat eller om det är ett tungt stenhus), kan man utan vidare stänga av elvärmen någon timme då och då när energin är som dyrast. Är huset onödigt stort för familjen så kan man överväga om några rum kan kallställas eller stå på bara grundvärme vissa tider på året.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Fast eller rörligt elpris
« Svar #2 skrivet: 17 aug-21 kl 16:37 »
Hallå!

Vad tror ni om att satsa på fast elpris nu denna månaden och binda det i ca ett halvår? Har kollat rent historiskt och då verkar det ha lönat sig att göra på detta sättet för att undvika elpristopparna om vintrarna. Tänkte testa detta i år och rapportera sedan hur det går. Bor ju i en stor villa så tror jag kan ha tusentals kronor att tjäna på detta om jag får ner mitt elpris så det blir billigare.

Ingen aning om det är en bra ide. Det är jättesvårt att förutspå elpriserna. I dagsläget är det tre aspekter som kommer att påverka vinterns el-pris. Hur mycket det regnar och blåser i höst. Hur kolpriset utvecklas. Sen hur vintern blir.

Som läget är nu är priset högt pga att vattenmagasinen ligger lägre än normalt och att kolpriset är på rekordhöga nivåer. Sen några andra faktorer som påverkar upp men inte är lika avgörande. Min erfarenhet är dock att sådant kan ändra sig snabbt.

Prova och återrapportera gärna! :)

lasse_52

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Fast eller rörligt elpris
« Svar #3 skrivet: 20 aug-21 kl 15:15 »
Ingen aning om det är en bra ide. Det är jättesvårt att förutspå elpriserna. I dagsläget är det tre aspekter som kommer att påverka vinterns el-pris. Hur mycket det regnar och blåser i höst. Hur kolpriset utvecklas. Sen hur vintern blir.

Som läget är nu är priset högt pga att vattenmagasinen ligger lägre än normalt och att kolpriset är på rekordhöga nivåer. Sen några andra faktorer som påverkar upp men inte är lika avgörande. Min erfarenhet är dock att sådant kan ändra sig snabbt.

Prova och återrapportera gärna! :)

Vilken koll du har, erfarenhet från elbranschen måhända? Hittade en riktigt bra deal på ***** REKLAM RADERAD ***** som jag läste mer om här ***** REKLAMLÄNK RADERAD ****** och kör deras fasta nu ett halvår framåt. Läste en del negativt om dem men har några kompisar som kört med dem ett tag och verkar nöjda. Deras kampanjpris på fasta var ju riktigt lågt. Så nu överlever jag vintern!!

Den typen av reklam i inlägg är ej tillåten enligt forumets regler och har modererats bort.  (:)
« Senast ändrad: 20 aug-21 kl 15:31 av torbjorn »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser