Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvglad höna, men ingen tupp  (läst 533 gånger)

Monica Holmquist

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Ruvglad höna, men ingen tupp
« skrivet: 08 apr-21 kl 14:21 »
 Våra höns lägger gärna ägg i samma rede, nu har en liten Hedemora tagit på sig att ruva åt alla. Efter några timmar och försök att locka ut henne, tar jag bort äggen, hon verkar inte bli ledsen. Jag vill inte förstöra för henne, men vi har ingen tupp (grannarna klagade) så det är så onödigt att ligga där och svälta när det ändå aldrig kan bli något!
Finns något annat knep? Tack Monica
MonicaH

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Ruvglad höna, men ingen tupp
« Svar #1 skrivet: 08 apr-21 kl 17:12 »
Vill du  ha kycklingar så skaffa ägg från någon  som har tupp och lämplig ras.  Vill du inte ha det så kan du bryta efter 7-10 dagar.  Då stänger du ute hönan så hon inte kommer i närheten av sitt utvalda rede. Hon kommer  att klaga i ett par dagar och sedan ge upp.  Åtminstone gör min ruvgalna höna det.  Stänger man ute hönan för tidigt så hittar hon gärna ett nytt ställe att lägga sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser