Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobil lösning för el off-grid  (läst 4040 gånger)

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
Mobil lösning för el off-grid
« skrivet: 11 feb-21 kl 13:16 »
Hej.

Detta har möjligen stötts och blötts förut...

För den som vill komma till frågorna direkt:
  • Hur länge kan ett batteri hålla för lite belysning och laddning av mobil/laptop innan ny laddning behövs?
  • Hur mkt fotogenbelysning får jag för samma pengar som solceller kostar, och är det ekonomiskt rätt tänkt?

För den som är lässugen:
Är i tankarna att hyra ett torp i skogen, utan el. Det är mkt att göra där, så under några år kommer jag hyra det till en symbolisk summa. Give some, get some. Jag "behöver" pröva mina drömmar om torparliv i praktiken, för att ta reda på om det bara är romantiska fantasier eller ej. Värsta som kan hända är att jag släpper taget om dem och blir en hipster istället.

Tanken är att kunna vistas där varannan vecka året om. Veckorna jag har barnen, bor vi med el, rinnande varmvatten och vattentoa.
Stugan ger också tillgång till en lokal där jag kan hämta vatten, duscha och tvätta kläder. Och ladda mobil och dator om jag ändå svänger förbi.

Men nån form av ström kommer jag vilja ha i stugan; lite belysning, ladda mobil och laptop om jag jobbar därifrån.
Tänker att för samma pengar som solceller kostar, kan jag lysa upp tillvaron med fotogen rätt länge. Eller?

Om jag skaffar några batterier, är det rimligt att tro att jag kan ladda dem fulla hemma, och att de håller sen veckan jag är i stugan utan att behöva laddas på mer under veckan?
Hur många batterier skulle jag behöva då? Finns det några mera portabla lösningar än "bilbatterier"? Som går att ta med och ladda på jobbet utan att väcka alltför mkt uppmärksamhet?

Det finns en jordkällare. Sen om den fungerar får ju visa sig. Annars kommer jag behöva ha nån kylbox med kylare i, och då kan jag väl tänka att batterierna drar ur rätt snabbt? Tänkte komplettera med ett elverk isf.

Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #1 skrivet: 11 feb-21 kl 15:09 »
Hej.

Detta har möjligen stötts och blötts förut...

För den som vill komma till frågorna direkt:
  • Hur länge kan ett batteri hålla för lite belysning och laddning av mobil/laptop innan ny laddning behövs?
  • Hur mkt fotogenbelysning får jag för samma pengar som solceller kostar, och är det ekonomiskt rätt tänkt?

För den som är lässugen:
Är i tankarna att hyra ett torp i skogen, utan el. Det är mkt att göra där, så under några år kommer jag hyra det till en symbolisk summa. Give some, get some. Jag "behöver" pröva mina drömmar om torparliv i praktiken, för att ta reda på om det bara är romantiska fantasier eller ej. Värsta som kan hända är att jag släpper taget om dem och blir en hipster istället.

Tanken är att kunna vistas där varannan vecka året om. Veckorna jag har barnen, bor vi med el, rinnande varmvatten och vattentoa.
Stugan ger också tillgång till en lokal där jag kan hämta vatten, duscha och tvätta kläder. Och ladda mobil och dator om jag ändå svänger förbi.

Men nån form av ström kommer jag vilja ha i stugan; lite belysning, ladda mobil och laptop om jag jobbar därifrån.
Tänker att för samma pengar som solceller kostar, kan jag lysa upp tillvaron med fotogen rätt länge. Eller?

Om jag skaffar några batterier, är det rimligt att tro att jag kan ladda dem fulla hemma, och att de håller sen veckan jag är i stugan utan att behöva laddas på mer under veckan?
Hur många batterier skulle jag behöva då? Finns det några mera portabla lösningar än "bilbatterier"? Som går att ta med och ladda på jobbet utan att väcka alltför mkt uppmärksamhet?

Det finns en jordkällare. Sen om den fungerar får ju visa sig. Annars kommer jag behöva ha nån kylbox med kylare i, och då kan jag väl tänka att batterierna drar ur rätt snabbt? Tänkte komplettera med ett elverk isf.

1) det beror på hur du belastar ditt batteri och hur stort det är.
2) beroende på utrustning så torde du hamna på liknande kostnader.

Ja...  det är otydliga svar då det är enormt många parametrar som måste tas med.

Något som du måste ha med i all beräkning är hur pass lång uthållighet du behöver. 
I år hade vi flera veckor utan att solen visade sig alls i södra delar av landet.
Längre norrut så har man ett par månader där det är väldigt osäkert.

Jag nämnde även belastningen.
Batteriernas kapacitet.
Men räknar man ett vanligt bilbatteri så kan det om det är friskt ge dig belysning ett par kvällar om du har diodlampor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #2 skrivet: 11 feb-21 kl 15:23 »
På vintern och grå dagar är inte solceller något att kunna lita på. Fotogenlampa, tycker  jag, är mest för mysfaktor. Men det finns   ett campingkök som eldas med träpellets eller ved och som ger el till både mobil och belysning. Dessutom kan du enkelt laga mat och värma vatten. Det heter Biolite. Du får söka på nätet.
kretslopp

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #3 skrivet: 11 feb-21 kl 15:51 »
1) det beror på hur du belastar ditt batteri och hur stort det är.
2) beroende på utrustning så torde du hamna på liknande kostnader.

Ja...  det är otydliga svar då det är enormt många parametrar som måste tas med.

Något som du måste ha med i all beräkning är hur pass lång uthållighet du behöver. 
I år hade vi flera veckor utan att solen visade sig alls i södra delar av landet.
Längre norrut så har man ett par månader där det är väldigt osäkert.

Jag nämnde även belastningen.
Batteriernas kapacitet.
Men räknar man ett vanligt bilbatteri så kan det om det är friskt ge dig belysning ett par kvällar om du har diodlampor.

Hm, jag förstår inte riktigt vad antalet veckor utan sol har med saken att göra. På vintern blir det ju mörkt när det blir mörkt, oavsett om solen skiner på dan eller inte. Jag tänkte se om jag kan komma runt solceller i första skedet eftersom jag ska hyra och har möjlighet att ladda regelbundet hemma.

Fotogenlampor tänker jag kanske nån enstaka för att se när man lagar mat, tvättar sig, hämtar ved eller läser på kvällen. Inte lysa upp balsalarna för fingästerna direkt. Kompletterar med levande ljus, men det är så klent att läsa i sånt ljus.
Såg nån uppgift om att den kanske drar 0,1 dl/tim. Dvs en kostnad på 50 öre/tim. Låt säga att jag vill ha 2 lampor igång; 1 kr/tim.

Detta solcellspaket (exkl akkar) kostar 2600 kr. Ingen aning om det skulle räcka för mina behov. https://fritidsfynd.se/solpaneler/paketpriser/stuga/100-120w/solcellspaket-stuga-120w-mono-pwm-ep-ls1012eu-10a.html
För 2600 kr kan driva 2 fotogenlampor 2600 timmar. Om jag kör dem kl 16-22 varje dag, räcker det till 433 dagar eller 62 veckor. Låt säga att det är mest aktuellt okt-mars, så 26 veckor, och jag är där varannan, så 13 veckor. Alltså bör jag kunna driva mina 2 lampor 4,7 år för samma pengar. Och då har jag ändå utgått från att solcellerna ger bra effekt på vintern, vilket de ju inte gör vad jag förstår. På sommaren behöver jag ju inte så mkt belysning.

Jag har säkert räknat naivt, rätta mig gärna. Tillslut når man ju samma kostnader, det förstår ju jag också. Frågan är hur livslängden är på en sådan solcellsanläggning. Och om jag nu tex bara hyr 4 år, finns nått restvärde för mig att sälja solcellerna för då?

Och ja, det är ju diodlampor jag pratar om som belysning.

Spontant tänker jag att solceller inte kommer möta mitt behov, förutom att driva nån form av kylning på sommaren då. Men det är ju inte då jag behöver belysning.

Men om jag har 2 hyfsat bra batterier, då tror du att jag klarar lite belysning under en vecka? Om jag tänker att jag laddar mobil och dator innan jag åker dit, samt i den där lokalen. Kanske ha med nån powerbank. Och så kan jag ju som sagt ladda på med elverk i halvtid kanske.
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #4 skrivet: 11 feb-21 kl 15:53 »
På vintern och grå dagar är inte solceller något att kunna lita på. Fotogenlampa, tycker  jag, är mest för mysfaktor. Men det finns   ett campingkök som eldas med träpellets eller ved och som ger el till både mobil och belysning. Dessutom kan du enkelt laga mat och värma vatten. Det heter Biolite. Du får söka på nätet.

Jo jag har sett detta tips i lite olika trådar. Men det är väl inte många watt som produceras, och så ska man behöva sitta ute och ladda luren? Och läslampan vill jag ju ha inne.

Mat tänkte jag laga på vedspisen. Men absolut ett bra tips.
Färre prylar och måsten tack

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #5 skrivet: 11 feb-21 kl 16:06 »
Nu har du tipsat om den där Biolite många gånger, kretslopp. Har du testat den själv eller har du bara läst om den?

Jag undrar, för den ger 3 watt och det vid 5 volt. Inte mycket att hänga i julgranen, laddar alltså en mobil sämre än de sämsta laddarna man får tag i. En powerbank från Biltema ger starkt ljus i många timmar (riktigt starkt i 8 timmar) eller laddar 2 A vid 5 V (alltså 10 watt) i 10 timmar för 379 kronor.

Ett vanligt 60 Ah bilbatteri som är fulladdat och man räknar med att ha länge, laddar man helst bara ur halva energiinnehållet innan man laddar på nytt. Då har man motsvarande 36 timmars laddning av sin mobiltelefon i hög takt. Med ett fritidsbatteri kan man ta ur lite till, och har man två stycken så klarar man lyse, mobil och lite lagom med laptop en hel vecka.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #6 skrivet: 11 feb-21 kl 16:07 »
Hm, jag förstår inte riktigt vad antalet veckor utan sol har med saken att göra. På vintern blir det ju mörkt när det blir mörkt, oavsett om solen skiner på dan eller inte. Jag tänkte se om jag kan komma runt solceller i första skedet eftersom jag ska hyra och har möjlighet att ladda regelbundet hemma.

Fotogenlampor tänker jag kanske nån enstaka för att se när man lagar mat, tvättar sig, hämtar ved eller läser på kvällen. Inte lysa upp balsalarna för fingästerna direkt. Kompletterar med levande ljus, men det är så klent att läsa i sånt ljus.
Såg nån uppgift om att den kanske drar 0,1 dl/tim. Dvs en kostnad på 50 öre/tim. Låt säga att jag vill ha 2 lampor igång; 1 kr/tim.

Detta solcellspaket (exkl akkar) kostar 2600 kr. Ingen aning om det skulle räcka för mina behov. https://fritidsfynd.se/solpaneler/paketpriser/stuga/100-120w/solcellspaket-stuga-120w-mono-pwm-ep-ls1012eu-10a.html
För 2600 kr kan driva 2 fotogenlampor 2600 timmar. Om jag kör dem kl 16-22 varje dag, räcker det till 433 dagar eller 62 veckor. Låt säga att det är mest aktuellt okt-mars, så 26 veckor, och jag är där varannan, så 13 veckor. Alltså bör jag kunna driva mina 2 lampor 4,7 år för samma pengar. Och då har jag ändå utgått från att solcellerna ger bra effekt på vintern, vilket de ju inte gör vad jag förstår. På sommaren behöver jag ju inte så mkt belysning.

Jag har säkert räknat naivt, rätta mig gärna. Tillslut når man ju samma kostnader, det förstår ju jag också. Frågan är hur livslängden är på en sådan solcellsanläggning. Och om jag nu tex bara hyr 4 år, finns nått restvärde för mig att sälja solcellerna för då?

Och ja, det är ju diodlampor jag pratar om som belysning.

Spontant tänker jag att solceller inte kommer möta mitt behov, förutom att driva nån form av kylning på sommaren då. Men det är ju inte då jag behöver belysning.

Men om jag har 2 hyfsat bra batterier, då tror du att jag klarar lite belysning under en vecka? Om jag tänker att jag laddar mobil och dator innan jag åker dit, samt i den där lokalen. Kanske ha med nån powerbank. Och så kan jag ju som sagt ladda på med elverk i halvtid kanske.

Det verkar som du har bestämt dig för fotogen.
Kör på det.

Det jag menar är att du måste ta in varenda en faktor för att kunna göra en beräkning, inklusive att det inträffar sådant som inte går att beräkna.
Och hur du ska lösa sådant som inte får att planera.

För att du ska få mer motivation att köra på fotogenen så kommer du behöva ett eller flera batterier till den där solcellen.  Säg en 1000:- till
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #7 skrivet: 11 feb-21 kl 16:16 »
Fotogen är bara bra som mysfaktor när barnen är med, lite som Tomten som går runt. Luktar, sotar och är brandfarliga. Det är ju kul att ha en som extra backup förstås.

Bilbatterier kan man ha solcell till om man inte vill släpa med dem och ladda. Eftersom stugan skall vara tom en vecka och användas en, så laddas dina båda batterier upp under veckan du inte använder el utan att panelen behöver vara så stor och dyr.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #8 skrivet: 11 feb-21 kl 16:30 »
Ett vanligt 60 Ah bilbatteri som är fulladdat och man räknar med att ha länge, laddar man helst bara ur halva energiinnehållet innan man laddar på nytt. Då har man motsvarande 36 timmars laddning av sin mobiltelefon i hög takt. Med ett fritidsbatteri kan man ta ur lite till, och har man två stycken så klarar man lyse, mobil och lite lagom med laptop en hel vecka.

Tack, konkret och tydligt svar, sånt gillar jag.

Tolkar ditt svar som att köper jag ett friskt batteri, och laddar det nån gång under veckan med elverk, så klarar jag mina behov. Mobil och dator kan jag ju till viss del även täcka med powerbank som är billigare.
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #9 skrivet: 11 feb-21 kl 16:33 »
Fotogen är bara bra som mysfaktor när barnen är med, lite som Tomten som går runt. Luktar, sotar och är brandfarliga. Det är ju kul att ha en som extra backup förstås.

Bilbatterier kan man ha solcell till om man inte vill släpa med dem och ladda. Eftersom stugan skall vara tom en vecka och användas en, så laddas dina båda batterier upp under veckan du inte använder el utan att panelen behöver vara så stor och dyr.

Hm, får väl klura lite till på detta det här....

Hade tänkt slippa alltför stora kostnader i början, innan jag vet hur jag använder stället.
Färre prylar och måsten tack

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #10 skrivet: 11 feb-21 kl 17:30 »
Jag har vissa erfarenheter från ett antal somrar i stuga utan el.  Från början belysning bara med stearinljus och fotogenlampor, under 70-talet tillkom några 12 V-drivna prylar, ineffektiva och strömslukande jämfört med dagens LED-belysningar, men ändå.  8 W lysrör typ husvagnsbelysning som läslampor över några sängar samt vid diskbänken , på andra ställen en 10 eller 21 W bilglödlampa som sänglampa. En liten svart/vit tv.
Inga större 12 V-elinstallationer utan flera batterier utplacerade lokalt (ett i varje sovrum, ett i diskbänksskåpet osv).
Det var alltid gamla kasserade bilbatterier i dåligt skick som användes där, man fick väl ta in dem för laddning med några veckors mellanrum (samtidigt med att åka in till civiliserade trakter för att handla, tvätta, hämta post mm). Men det snålades rätt mycket på el-lyset, som allmänbelysning hela kvällen användes bara  en fotogenlampa i taket i storstugan.

Att ta el från termoelement (t ex den där Biolite-lösningen) kan möjligen fungera vintertid när man ändå behöver värma upp huset, men på sommaren får man nog räkna med att det blir odrägligt varmt av spillvärmen. Och den dåliga verkningsgraden gör att strömmen blir dyr i längden om man bara ska elda för att få el och inte har avsättning för värmen samtidigt.
Det finns mer professionella termoelementgeneratorer som vanligtvis eldas med gasol. Bl a använder Trafikverket sådana för att strömförsörja vädermätstationer på avsides platser där man inte kan ha solceller eller små vindelverk pga att de stjäls hela tiden. Verkningsgraden är nog sämre än för ett kolvmotordrivet bensin- eller dieselelverk, men driftsäkerheten blir bättre eftersom det inte finns några rörliga delar som kräver regelbunden service, oljebyten mm.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #11 skrivet: 12 feb-21 kl 00:09 »
Det går ju bra att ladda ett bilbatteri där man har ström, och bära med sig. Elverk är ju lite overkill att ha stå och gå ett antal timmar för att ladda ett batteri. Behöver du mer ström, så att du har kanske 10 batterier så kan det vara en vettig lösning, men för ett eller två batterier skulle jag ta en mindre solpanel, typ den här https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/SOLCELL_SOLARMARE_MONO_50W?id=06025 och en enkel regulator, typ den här https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/laddningsregulator-2000032660 för att slippa bära batteri annat än i undantagsfall. Inga stora pengar och tröttnar du på solel så skänk den till en fårfarmare så får du säkert något ätbart som tack. Lagom kraft för att driva elstängselaggregat.

LED-lampor finns det bra till 12-volt, så det går att fixa så det blir ett mysigt ställe att ta med barn till. Det är spännande för barn med det enkla, och 12 V LED är ju ofarligt för dem att fixa med. Sätt gärna en säkring till barnavdelningen, för det kan bli kortslutning när de små elektrikerna drar sin belysning ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #12 skrivet: 12 feb-21 kl 09:39 »
Skaffa en obromsad släpvagn. äldre än -73, som du får dra efter bilen, så är det ingen skatt och bara en godkänd besiktning som behövs.
Bygg en isolerad låda med batterier på den.
Fixa nån snabbkoppling och koppla den till stugan.
Bygg in en laddare med, så är det bara att ta med den och stoppa in kontakten i nått uttag när det ska laddas.
Betydligt enklare än att konka på batterier fram och tillbaka.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #13 skrivet: 12 feb-21 kl 10:13 »
Cedarbusch, svaret på fråga ett beror en del fakta så som hur många Ah du har och hur mycket är din förbrukning och hur mycket temperaturen kan vara där batteri är, batteri tappar sitt kapacitet under lägre temperatur, det händer mig i alla fall under varje natt.

Om svaret på fråga två är likvärdiga värden förlorar fotogen när du lägger till transport kostnader och tider.

Mitt förslag; eftersom det bara är en vecka åt taget och du inte vet om du fortsätter med det och vill ha något rest värde för pengarna du investerar; två 75ah start batterier, en batteriladdare, en batteri box med cigarett tändare uttag, en bil converter 12v 230v, nån power pack, usb belysning, en pannlampa allt från Biltema en kostnad på ca 3000kr.

När du kommer hemifrån laddar du allting fullt (och kan du även ladda dator/mobil när du kör) då klarar du dig ca fem till laddningar på en normal dator/mobil och lite allmän belysning utan att ladda ur dina batterier helt. Pannlampa är din räddare i alla lägen, när du lagar mat, när du uträttar dina behov och när du läser. Levande ljus tar du fram endast när du har fint besök. Lycka till!

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #14 skrivet: 12 feb-21 kl 12:33 »
under 70-talet tillkom några 12 V-drivna prylar, ineffektiva och strömslukande jämfört med dagens LED-belysningar, men ändå. Det var alltid gamla kasserade bilbatterier i dåligt skick som användes där, man fick väl ta in dem för laddning med några veckors mellanrum

Intressant. Läser man vissa trådar och inlägg verkar ju gamla batterier inte duga till övht. Du verkar kunnat kräma ur ström flera veckor? Antar att en får prova helt enkelt och testa sig fram själv.
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #15 skrivet: 12 feb-21 kl 12:41 »
Det går ju bra att ladda ett bilbatteri där man har ström, och bära med sig. Elverk är ju lite overkill att ha stå och gå ett antal timmar för att ladda ett batteri. Behöver du mer ström, så att du har kanske 10 batterier så kan det vara en vettig lösning, men för ett eller två batterier skulle jag ta en mindre solpanel, typ den här https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/SOLCELL_SOLARMARE_MONO_50W?id=06025 och en enkel regulator, typ den här https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/laddningsregulator-2000032660 för att slippa bära batteri annat än i undantagsfall. Inga stora pengar och tröttnar du på solel så skänk den till en fårfarmare så får du säkert något ätbart som tack. Lagom kraft för att driva elstängselaggregat.

LED-lampor finns det bra till 12-volt, så det går att fixa så det blir ett mysigt ställe att ta med barn till. Det är spännande för barn med det enkla, och 12 V LED är ju ofarligt för dem att fixa med. Sätt gärna en säkring till barnavdelningen, för det kan bli kortslutning när de små elektrikerna drar sin belysning ;D

Ja nu börjar det bli pengar som verkar rimligt att investera inledningsvis. Men ändå, på vintern lär det inte räcka till om jag ska tro allt jag läser. Soliga vinterdagar kanske. Men inte om det är molnigt nån vecka tänker jag. Eller har jag fel? Ska jag kunna lita på att batteriet lyckats ladda tillräckligt veckan jag inte var där, så jag har till lite läslampa och möjligen ladda datorn under veckan jag är där?
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #16 skrivet: 12 feb-21 kl 12:56 »
Skaffa en obromsad släpvagn. äldre än -73, som du får dra efter bilen, så är det ingen skatt och bara en godkänd besiktning som behövs.
Bygg en isolerad låda med batterier på den.
Fixa nån snabbkoppling och koppla den till stugan.
Bygg in en laddare med, så är det bara att ta med den och stoppa in kontakten i nått uttag när det ska laddas.
Betydligt enklare än att konka på batterier fram och tillbaka.

Inte så dum idé faktiskt. Eller bara bygga en låda att ställa i skuffen med 2-3 batterier och lång sladd. Leda ut kabel från bilen bara. Enklare än släp, minus att det tar plats i bilen. Men kör tjeckiskt så det finns mkt luft att fylla ut. Och det går ju alltid att plocka ur den när man behöver. Så tack för tipset!
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #17 skrivet: 12 feb-21 kl 13:23 »
Om jag ser till vad jag normalt äter, så klarar jag mig rätt bra utan kylvaror. Får jag dessutom igång jordkällaren så kommer jag väldigt långt med den. Och på sommaren brukar jag stoppa ner 2 st 1,5-liters PET-flaskor med fryst saltvatten i en 20-liters kylbox som håller kallt iaf 2 dgr om man inte öppnar för ofta. Brukar tom kunna frysa saker i det om de ligger mot flaskorna.

Om jag köpte den här frysen, och nån gång mitt på veckan (eller om jag blir sugen på några kalla öl) drog igång den med hjälp av ett elverk och frös på mina PET-flaskor, blir det rimlig ekonomi i det?
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/frysskap/MTF34W18E/matsui-frys-mtf34w18e?&scid=SEM2065157104&utm_source=google_search&utm_medium=SEM&utm_campaign=google-pla&utm_content=white_goods&gclid=CjwKCAiA65iBBhB-EiwAW253W6XE7jmK1zbjW0nhNGJkkLrRAPD2XmmX-pPCxji2FQVJC0PYMlbKRRoC4UwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Om den isolerar bra kan jag ju flytta över allt från kylboxen till frysen och bara ha det som förvaring, och sen dra igång den några timmar mitt i veckan. Och samtidigt ladda batterierna kanske.

Ute och seglar igen?
Färre prylar och måsten tack

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #18 skrivet: 12 feb-21 kl 13:31 »
Intressant. Läser man vissa trådar och inlägg verkar ju gamla batterier inte duga till övht. Du verkar kunnat kräma ur ström flera veckor? Antar att en får prova helt enkelt och testa sig fram själv.

Även om batterierna kanske bara hade kvar 20 % av den kapacitet de var märkta med, så gjorde de ju viss nytta.
Låt oss anta ett bilbatteri på ursprungligen 60 Ah, som har 20 %, dvs 12 Ah kvar.  Om vi säger att det ska försörja två 8 W lysrör, drivdonen har en verkningsgrad på kanske 75 % så vi kan anta (med lämpliga avrundningar) att vardera lysröret drar 8/0,75 = 10,7 W, tillsammans blir det 21,3 W.  Vid 12 V ger det strömmen 21,3/12 = 1,8 A.  De där 12 Ah räcker då för att försörja lysrören 12/1,8 = 6,7 timmar.  Används de nu som sänglampa en halvtimme varje kväll så kan nog batteriet klara ett par veckor.

Sen misstänker jag att det var vanligare att kasserade bilbatterier hade viss användbar livslängd kvar på 70-talet än idag. Det var vanligare att bilar hade underdimensionerad generator eller laddade dåligt pga elfel som ägaren aldrig brydde sig om eller försökte åtgärda, man köpte nytt batteri varje år istället. Och den tidens bilbatterier med antimonlegerade plattor (till skillnad från dagens kalciumlegerade blybatterier) var mer tåliga mot sulfatering, överladdning och annan misshandel. I gengäld hade de högre självurladdning och krävde ständig vattenpåfyllning.
Å andra sidan finns det ju numera tekniker för att desulfatera gamla batterier och i bästa fall hålla dem användbara några år till.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #19 skrivet: 12 feb-21 kl 14:14 »
Nej jag har inte något Biolite campingkök. Men jag har läst om det. Det finns också en grill som vedeldads och som också producerar el. På vintern behöver man ju värme och mat behöver ju lagas varje dag. så jag har sett det mer som ett alternativ till elverk när man behöver ström till ljus och telefon.
kretslopp

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #20 skrivet: 12 feb-21 kl 14:29 »
Nej jag har inte något Biolite campingkök. Men jag har läst om det. Det finns också en grill som vedeldads och som också producerar el. På vintern behöver man ju värme och mat behöver ju lagas varje dag. så jag har sett det mer som ett alternativ till elverk när man behöver ström till ljus och telefon.

Den är säkert en kul grej som har sin funktion. Men jag vill nog helst laga min mat inne där det är varm under vintern, och det är ju där jag behöver min värme. Tänker du dig då att man eldar med den inne? Kan ju möjligen funka om man har en stor spiskåpa som fångar upp röken. Är väl bäst för den som gillar att tex tälta mitt i vintern. Då kan man sitta där utanför och elda sina pinnar, laga mat och få lite strålningsvärme. Fast hur aktuellt är det att ladda luren då? Mja....
Färre prylar och måsten tack

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #21 skrivet: 12 feb-21 kl 17:17 »
Vill man ha ström från vedspisen så kan man ju köpa ett antal termoelektriska generatorer och rigga med ett par aluminiumplåtar och en kylfläkt. Då kan man utan problem få ström så det räcker till att ladda ett bilbatteri medan man håller värmen i stugan. Det sitter förmodligen en sådan i Biolite-prylen. Liksom det sitter en i de populära fläktarna som man ställer på spisen för att sprida värme.

Men sådana lösningar fungerar ju bara bra på vintern.

Bilen är ju en bra energikälla om man inte behöver så mycket el. Pickupen jag använt mycket hade jag ett extra batteri i på 180 Ah och en 1000 W 230 V omformare. Bara att knäppa igång och dra en skarvsladd från bilen om det var strömavbrott hemma och ungarna ville se på tv. Batteriet var frånskilt från startbatteriet då bilen var avstängd så det inte skulle bli startproblem, och omformaren pep och bröt vid låg spänning i batteriet.


Om du skall hålla låg budget så strunta i frys och elverk. Gräv ett hål i marken och sätt ner ett rör, så kan du ha kall öl, läsk och smör där. Det finns läckra lösningar på sådana drickakylar att köpa färdiga, kul att titta på för att få idéer. https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/vitvaror/kylskap/kylbox/burkkylare-plastmo-silver/p-1056944?gclid=EAIaIQobChMI_L6aj9_k7gIV0wSiAx0NZwVCEAQYASABEgLw9fD_BwE

Palle500

  • Inlägg: 116
Mobil lösning för el off-grid
« Svar #22 skrivet: 13 feb-21 kl 10:01 »
Tycker bilbatterier och tillhörande 12V LED lampor är förlegat.
Själv kör jag med IKEA's olika batterilampor i sommarstugan. Räcker mycket längre än man tror och kör man med rörelsesensorn så blir lystiden lång.
Använd IKEA's vita laddbara batterier både AA och AAA som du laddar på jobbet och har dubbel uppsättning av ev trippelt.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-70303876/
Tjugo laddaren har du några av som du både laddar och förvararbatterierna i.
https://www.ikea.com/se/sv/p/tjugo-batteriladdare-med-foervaring-gragroen-80435169/

Molgan tänder sig själv när du är i närheten. Perfekt i skrubbar och i matkällaren för att få ledljus.
https://www.ikea.com/se/sv/p/molgan-led-belysning-vit-batteridriven-60263729/
Stötta spot används som tillfällig punktbelysning. Tänds och släckts med en handrörelse.
https://www.ikea.com/se/sv/p/stoetta-led-spot-och-klaemma-batteridriven-vit-40277138/
Stötta bänkbelysning. Tänds med handen och släcks automatiskt.
https://www.ikea.com/se/sv/p/stoetta-led-ljuslist-foer-skap-med-sensor-batteridriven-vit-10360087/
Deras batteridrivna takplafond ca 20 cm i diameter. Verkar ha utgått. Tråkigt, dessa har jag modifierat med en dragsrömbrytare så att dom är släckta på dagtid (drar ingen viloström) och automattänds på kvällen/natten. Ger ett behagligt lyse i hela rummet.
Fanns även batteridrivna säng/läslampor som vi använder men har tyvärr utgått även dom.
Som du redan fattat så handlar det om att bara ha lyset tänt när du behöver det, då räcker batterierna mycket länge.
För mobil så kör du med ordentliga powerbanks som laddas på jobbet. Vår erfarenhet är att mobiler och dator drar mycket mera energi än LED belysningen.

Vill du gå på nästa steg så är ett Litiumbatteri LiFePO4 bäst då du kan ladda ur det utan att det förstörs av djupurladdningar. Men dyrt och kräver egen laddare.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/litiumbatteri-lifepo4-for-grasklippare-2000036511
Även välja vanligt blybatteri 12Volt som du laddar med en kraftig laddare tex denna på 25A
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-1224-v-25-a-2000043200
Den batteriladdaren kör du med ett litet bensin inverter elverk så är batteriet laddat på 3 tim både effektivt och snabbt. Vi har ett på endast 800VA men även detta har utgått.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-dg-1250is-2000043474
Vi har alltså ett 12Volts blybatteri som vi laddar våra IKEA AA/AAA batterier och powerbanks (18650 batterier) med under 12-14 timmar. Sen laddar vi vid behov bilbatteriet med generatorn under endast 3 timmar. Blir ett bra sätt att slippa köra generatorn i tomgång under 14 tim för att ladda småbatterier.
Typ denna laddare (har 3 st liknande köpta från Kina) som drivs med 12V via batteriet
https://www.valostore.se/produkt/smartladdare_nitecore_new_i4/

Edit
För matlagning kör vi med gasolspis och en gasolvärmare när det behövs lite snabbvärme. Vi har även braskamin och vedspis.
Även några fotogenlampor för mysbelysning. Men dom är dyra på Tradera.
« Senast ändrad: 13 feb-21 kl 10:07 av Palle500 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #23 skrivet: 13 feb-21 kl 13:55 »
Ja, de lampor som är släckta drar minst. Jag använder en del sådana också, fungerar väldigt bra. Skönt att slippa kabeldragningen. Även där jag har 230 V är det smidigt med lampor som tänder själv, så man hittar när man kommer och bär på grejer.

Förutom den där powerbanken som jag länkade till som jag använder där jag behöver starkt arbetsljus dit sladdar inte når, så kör jag med lösa laddningsbara AA och AAA. Sätter dem i laddaren när de är slut och lägger i en plasthink när de är fulladdade. Skönt att bara kunna ta en näve när man skall ut och jobba.

Har ju kört med lösa batterier hur länge som helst, så jag är invand i mitt system, men jag har märkt att flera verktygstillverkare kör med samma batteripaket till alla sina batteriverktyg, och det är nog en smart lösning på mycket när det gäller mobil el i den enkla modellen. Vi har en elgräsklippare med löstagbart batteri som håller rätt bra, och svärmor far omkring på sin elcykel med ett batteri som tar henne 4 mil. Och det batteriet väger nog bara 2-3 kilo.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Mobil lösning för el off-grid
« Svar #24 skrivet: 13 feb-21 kl 18:35 »
Tycker bilbatterier och tillhörande 12V LED lampor är förlegat.

Har själv glidit in på detta spåret senaste dagarna, så du tänker helt rätt tror jag. Eftersom jag som mest kommer vara där nån vecka i taget vintertid så känns denna lösning mera vettig.
Färre prylar och måsten tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser