Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta varm luft  (läst 1854 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Flytta varm luft
« skrivet: 20 okt-20 kl 21:47 »
Jag har ett kök i mitt nya hus, som blir otroligt varmt året om. Inte bara pga matlagning utan också för att tre sidor av skorstenen går igenom köket.
Samtidigt upplever jag att hallen utanför borde ha ett element till.

Finns det någon bra lösning för att flytta värme från köket ut till hallen, utan att behöva driva en 230V-fläkt dygnet runt?
Enda öppningen där emellan är en 60x200-dörröppning.
En solcellsdriven fläkt är väl det man främst kommer att tänka på, men de brukar vara ganska klena, eller kräva stor panelyta.
De enda lösningarna jag hittar om jag googlar är ytterventilationsfläktar avsedda för ouppvärmda fritidshus.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Flytta varm luft
« Svar #1 skrivet: 20 okt-20 kl 22:17 »
Själv har jag en liten datafläkt. Den slukar hela 0,02A,är tyst och flyttar enorma mängder luft. Använder du dörr emellan så får man göra en kanal i väggen. Själv har jag bara en dörröppning och har skruvat upp den i överkant karm. Med en strömbrytare på kabeln då den ju inte behöver gå jämt. kluriga monterar ju en termostat i det kalla utrymmet som styr fläkten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta varm luft
« Svar #2 skrivet: 20 okt-20 kl 22:20 »
Själv har jag en liten datafläkt. Den slukar hela 0,02A,är tyst och flyttar enorma mängder luft. Använder du dörr emellan så får man göra en kanal i väggen. Själv har jag bara en dörröppning och har skruvat upp den i överkant karm. Med en strömbrytare på kabeln då den ju inte behöver gå jämt. kluriga monterar ju en termostat i det kalla utrymmet som styr fläkten.

Mitt förslag också.. 
har man dörr som ibland måste vara stängd så är en brytare där också lämplig.
« Senast ändrad: 21 okt-20 kl 17:57 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Flytta varm luft
« Svar #3 skrivet: 20 okt-20 kl 23:11 »
Saknas det el i huset eftersom du inte vill ha en 230V fläkt gåendes dygnet runt?

Går ju att sätta kanaler i murstocken som flyttar och värmer luft, men det är ett större jobb än att flytta luften med fläkt.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Flytta varm luft
« Svar #4 skrivet: 21 okt-20 kl 16:23 »
Nej, det saknas inte el. Men kan man driva nåt som är tänkt att gå 24/7 utan elnätsel så är det ju toppen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Flytta varm luft
« Svar #5 skrivet: 22 okt-20 kl 10:23 »
Jag har en väldigt tyst datafläkt som flyttar en hel del värme från köket, och det med endast 4 watts effekt. Har den på i 4-5 månader konstant, och det kostar då 15 kronor per år. Inget jag murar om för.

Vi hade ett tag, två år tror jag den höll, en värmedriven fläkt som stod på kaminen. Frun hade fått den i present och jag tror de kostar ca 500 kr. Den var på ca en watt och flyttade inte alls lika mycket luft som datafläkten (som kostade 120 kr). Gratis drift, men 250 kr/år i värdeminskning.


Har man el så är det bäst att använda den, tycker jag. Jag har haft funderingar på att mura in ett par kanaler i murstocken ( som är en skaplig klump på bottenvåningen) och montera ett par fläktar så att värmen som lagras under dagen kan blåsas ut innan morgonens brasa tänds. Vet flera som har liknande kanaler men utan fläkt, men då blir ju värmeflytten bäst när man eldar som mest.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Flytta varm luft
« Svar #6 skrivet: 22 okt-20 kl 10:44 »
instämmer i ovanstående. driftskostnad för en datafläkt är försumbar. de finns dessutom i lågvolt,12 eller 18 om man så önskar. Då kan man köra den över batteri o solpanel men de kostar investering och det lär överstiga nätelen med kraftig råge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 4 användare
xaelanar, javill, Själv är bäste dräng, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser