Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Off grid vinterel?  (läst 7353 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Off grid vinterel?
« Svar #40 skrivet: 10 sep-20 kl 08:51 »
Jag ber att få anmäla avvikande åsikt.
Sedan 1994 har jag vattenvärmare-solfångare igång. Jag får allt varmvatten jag behöver 7-8 månader om året. Grannarna har moderna elektriska solfångare sedan några år.
När min ackumulatortank står genomvarm (2m³) skickar grannarna ut el på nätet som de får betalt för. De får också allt varmvatten de behöver, då elsolfångaren driver deras bergvärmepumpar.
Investeringen  är likvärdig.

Slutsats: Nyinstallera inte vattenvärmande solfångare.
Eller så nyinstallerar man solfångare som täcker ens behov. Inte särskilt dyrt.
+ installerar solceller så man kan sälja. Borde vara enkelt att räkna ut att man tjänar in en Kombi investering snabbare än det ena eller det andra.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Off grid vinterel?
« Svar #41 skrivet: 10 sep-20 kl 10:17 »
Du förstår tydligen inte vad jag menade. Vattenvärmare är inte kostnadseffektivt längre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #42 skrivet: 10 sep-20 kl 11:45 »
Det är bara om man fixar själv som det fortfarande är det. Men då kan det vara så att man blockerar bästa platsen för solceller.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Off grid vinterel?
« Svar #43 skrivet: 10 sep-20 kl 12:30 »
....
+ installerar solceller så man kan sälja. Borde vara enkelt att räkna ut att man tjänar in en Kombi investering snabbare än det ena eller det andra.
Dubbla krånglet = dubbelt så dyrt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Off grid vinterel?
« Svar #44 skrivet: 10 sep-20 kl 12:41 »
Solfångare kan enbart användas för värme, solceller för allt möjligt. Den flexibiliteten borde också vara värd något.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Off grid vinterel?
« Svar #45 skrivet: 10 sep-20 kl 20:25 »
Dubbla krånglet = dubbelt så dyrt.
Trodde du hade koll på vad det kostar och hur mycket man får i netto vid försäljning.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Off grid vinterel?
« Svar #46 skrivet: 10 sep-20 kl 22:46 »
kan tycka att det är svårt att veta hur nästa dag blir. att gå tillbaka ett par år och jämföra må se bra ut på papperet men de som går off-grid gör väl så inte sällan för att förbereda för en samhällskollaps, där vi kan räkna med att el-försörjningen, som vi har det idag, i samhället skiter sig.

Solfångare kan enbart användas för värme, solceller för allt möjligt. Den flexibiliteten borde också vara värd något.
men om det nu är enbart värme man är ute efter, borde väl effektiveteten vara en andel högre genom solfångarna?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #47 skrivet: 11 sep-20 kl 00:12 »
Visst är solfångare effektivare på att ta hand om solenergin, och det går att bygga egna lösningar som är billigare än de olika köpevarianterna. Men skall du köpa något färdigt och få det installerat av hantverkare så är det smartare att satsa på solceller idag. Och på sommarhalvåret behöver man ju inte så mycket värme.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Off grid vinterel?
« Svar #48 skrivet: 11 sep-20 kl 07:45 »
Det beror ju på vad man ska ha sin energi till också.  För den som gör av med mycket tappvarmvatten sommartid (t ex camping, vandrarhem, gårdsmejeri etc) så är solfångare självskrivna.  Likaså om man redan har ett vattenburet värmesystem och antingen har stort värmebehov vår och höst (t ex bostadshus i en blåsig och karg trakt, eller växthus som man vill stödvärma), eller om anläggningen ska byggas på en breddgrad där det finns icke försumbar solenergi att ta vara på även vintertid.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Off grid vinterel?
« Svar #49 skrivet: 12 sep-20 kl 16:38 »
Citera
(:)  Följdmodererat.


Jag har solfångare till min vedanläggning  och det krävs inget geni att förstå att det är effektivare (och billigare) än att ha solceller som ska ladda min tank via elpatron.
« Senast ändrad: 13 sep-20 kl 17:03 av torpjens »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Off grid vinterel?
« Svar #50 skrivet: 13 sep-20 kl 09:32 »
Citera
(:)  Följdmoderering. /Torpjens

Lägg märke till denna tråds rubrik, den handlar om offgrid-lösningar. Dina lösningar förutsätter att man är ansluten till elnätet och har möjlighet att göra affärer med elenergi, dvs förutsättningar som inte ligger inom ramen för just denna tråd. Beskriv gärna solcells-, elhandels- och värmepumpslösningar i någon annan tråd där de passar in, men inte just här!
« Senast ändrad: 13 sep-20 kl 16:58 av torpjens »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #51 skrivet: 13 sep-20 kl 17:04 »
 (:)  Städat.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser