Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krypström?!  (läst 1635 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Krypström?!
« skrivet: 05 mar-19 kl 18:52 »
Vet inte riktigt under vilken tavla jag skulle lägga detta, men prövar här!

Idag så gick min vallhund över gårdsplanen och skrek till en gång. Sen skrek hon till en gång till utanför en byggnad som jag har dragit en elledning under. Kite är inte den som piper i onödan, och det lät precis som när en hund passerar ett elnät med krypström i backen. Det är oerhört blött i backen nu, och jag har ingen jordfelsbrytare installerat någonstas.
Hur kan jag kolla om det är så att mina ellledningar släpper ut ström ???
Kan jag köpa någon mojäng och sticka i backen och kolla, eller :-[ ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krypström?!
« Svar #1 skrivet: 05 mar-19 kl 19:01 »
Helt utan att köpa något så kan du göra så här.

Koppla bort alla förbrukare i elcentralen. ( skruva ur säkringar)

Dra ur/ stäng av alla förbrukare i målbyggnaden.
Sätt i säkringen till målbyggnaden. Gärna i mörker så du ser hur det blixtrar till.
Kolla elmätaren om den går.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Krypström?!
« Svar #2 skrivet: 05 mar-19 kl 19:22 »
Du skulle kunna använda en vanlig digitalmultimeter, ställ in den för att mäta växelspänning, stick ner en testpinne i marken mitt över där du tror att kabeln går och den andra några meter på sidan av, se om den gör utslag.  Undvik de allra sämsta multimetrarna som inte har något lägre växelspännings (AC) -mätområde än 200 V, de visar ofta nästan ingenting när det är frågan om låga spänningar.

Du borde inte behöva köpa en multimeter, det finns säkert någon i närheten som kan låna ut en.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Krypström?!
« Svar #3 skrivet: 05 mar-19 kl 20:04 »
Helst skulle jag vilja megga kabeln i det läget, men jag antar att en megger eller ännu hellre en eurotester är lite svårare att hitta inom bekantskapskretsen

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Krypström?!
« Svar #4 skrivet: 06 mar-19 kl 09:12 »
Tack för snabbt svar!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser