Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bocken leka eller utmana?  (läst 11153 gånger)

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
Vill bocken leka eller utmana?
« skrivet: 05 mar-18 kl 08:43 »
Hej.
Hur vet man om bocken utmanar en /tänker anfalla eller bara vill busa??  ???
Han har ställt sig på bakbenen och typ "skuttar" fram mot mig och sen ner med huvudet.
Samma som  är han leker/busar med de andra

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-18 kl 12:56 »
Kan vara både och.  Bara om du är MYCKET god vän med bocken kan du svara honom.  Om han stannar innan han träffar dig med hornen är det troligen vänligt menat, men missförstånd kan lätt uppstå!

  Fin iakttagelse att han gör likadant som när han vänskapsbrottas med andra.  Fullvuxna bockar som känner varandra brottas dagligen och mäter krafterna mot varandra utan varje spår av fientlighet.

  OM han skulle fullfölja en dag, så var beredd att ta tag i hans vackra skägg, och håll i för allt vad du är värd!!!!  Om du sen får ett knä i hans sida, och drar hans huvud åt sidan, så är du faktiskt starkare än han.   :)  Men rakt fram, och om hornen är med i brottningen, då är han mycket starkare än du!   :o

  Lika bra att han får intrycket att du ÄR starkast!  Passa gärna på, om du har tillfälle, att lyfta honom!  Det klarar bara en jättestor bock!   ;D  Om du inte fixar att lyfta hela bocken, så ta framdelen!  Knäpp händerna under hans bröstben och lyft tills hans framklövar är helt i luften.  Prata hela tiden vänligt med honom, detta är bara en vänlig upplysning från din sida, ingen strid!  Passa gärna på när han INTE verkar tänka på att gå en vänskapsmatch med dig, utan har tankarna på kel och andra fredliga ting!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-18 kl 14:01 »
Oj oj lyfta honom.. Det vet jag inte om jag vågar.  Ha ha ha
Tänk om han anfaller :P

Han gör detta någon meter från mig och har aldrig kommit närmare när han gör så.
Men jag blev rädd ;D
Och när han ska landa och ta ner huvudet så gör han det väldigt sakta.

Jag ska ha dina råd i bakhuvudet Trollmor och tänka på det med hans skägg.
Igår när han gjorde det så blev jag arg och rädd så jag  skrek till han ÄH lägg av nu Thore! (Tänk om grannarna hört. Ha ha ha )  Och viftade till.  Då backade han och sluta. Sen kom han fram gör att bli kliad bakom örat 😍
Dessa underbara djur😍

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-18 kl 19:09 »
Låter som om ni är goda vänner!   :D  Men varför skulle du inte våga lyfta honom?  Kliar du honom bakom öronen, så fortsätt neråt, lite längre varje dag.  Till sist har ni vant er båda två!

  Bockar brukar gilla när man gnider sakta på bogen med hela handen.  Prova!  Kanske han står still och bara NJUTER!

  Synd om du är rädd för honom.  Om han landar sakta så är han rädd om dig.  Tänk efter, hur svårt det måste vara för honom att bromsa upp sitt fall så där!  Det har jag bara sett dem göra när de tränar små killingar, som de verkligen är rädda om!   :-*

LYCKA TILL!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-18 kl 20:13 »
Du har så rätt! Vi har verkligen blivit goda vänner. Jag och min bock. Ha ha ha ha
Jag ska öva. Till sist kanske jag lyfter honom😁
Önskar att någon fångat på film när han gör så.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #5 skrivet: 06 mar-18 kl 10:30 »
Önskar att någon fångat på film när han gör så.
Ja, det är verkligen sevärt.  Jag har inte ens lyckats fånga det på stillbild, fastän jag försökte i tiotals år!

  Lycka till med kel-träningen!   :-* :-*  Kanske något att försöka filma?  Kunde kanske fungera i Handboken under rubriken Hantera Vuxna Bockar?

  Eller bara för att visa hur trevligt det är med getter!  :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #6 skrivet: 10 mar-18 kl 19:02 »
Jag har tänkt på dig och din snälla bock.  Skulle det kunna vara så att det han vill säga är ungefär:  "Du är den snyggaste tjejen i den här hagen, och titta så stilig jag är!  Vill du skaffa killingar med mej?"
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #7 skrivet: 11 mar-18 kl 20:27 »
 :o  :o :o :o
Ha ha ha tror du det?. Ha ha
Då vill jag ju definitivt inte gå in till han mer😂😂

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #8 skrivet: 11 mar-18 kl 21:36 »
Voffo inte det, då? ???  Det är ju det vänligaste han skulle kunna säga!

  Att du sen tackar nej, tja, du kan prova att härma en get som INTE är brunstig, hon säger nåt i stil med Mh-mh-mhä-hä, ruskar på huvudet och travar iväg ett par steg.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #9 skrivet: 12 mar-18 kl 17:07 »
Hej.
Hur vet man om bocken utmanar en /tänker anfalla eller bara vill busa??  ???
Han har ställt sig på bakbenen och typ "skuttar" fram mot mig och sen ner med huvudet.
Samma som  är han leker/busar med de andra
Jag har skiljaktig mening från föregående talare. Att ställa sig upp på bakbenen är en utmaning till stångningskamp, inte ett uppvaktningsbeteende. (En bock som är ute för att fria frustar, lyfter ett framben och flehmar.) Det du bör göra är att visa att du inte är intresserad av att göra upp om vem som är den dominerande bocken. Detta gör du genom att stå blick stilla, gå inte framåt och definitivt inte bakåt.
Om han trots detta fortsätter med sina attackförsök behöver du göra något. Att lufta honom kan vara tungt, så det går också att ta ett stadigt grepp i hans skägg och ge honom en skarp föreläsning i dovt röstläge.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #10 skrivet: 12 mar-18 kl 19:03 »
Tack skräptanten.
Då gäller det att ha is i magen och stå still :o

Inte vifta bort honom eller skälla heller?
Om jag skulle behöva ta honom i skägget, han ser inte det som en anledning att stånga mig sen när jag släppt taget? De där hornen ser ut att göra väldigt ont :P

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #11 skrivet: 12 mar-18 kl 19:22 »
Nu börjar jag vilja se en film på beteendet ...   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #12 skrivet: 12 mar-18 kl 19:41 »
Jag ska försöka få detta på film. Får be mannen filma när jag ska gå ut till dem😊😊
Nu är det ett tag sedan han gjorde så. Lovar att visa om vi lyckas fånga det på film  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #13 skrivet: 13 mar-18 kl 13:30 »
Du sa ju ifrån, kanske han tog det som ett stort NEJ.  Eller också kanske han tycker att hösten är över ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #14 skrivet: 13 mar-18 kl 13:34 »
Ja så kan det oxå vara. Jag sa ju igen ordentligt  ;D

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #15 skrivet: 14 mar-18 kl 14:37 »
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Behornade handjur ska en inte bjuda in till lek. F.ö. se skräptantens svar.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #16 skrivet: 15 mar-18 kl 18:09 »
Ikväll gjorde vår bock så igen. Jag hade precis tagit in dem i stället och de hade fått hö.
Han går ut lite före mig och när Jag kommer ut så ställer han sig på bakbenen och typ lutar åt sidan mot mig. (Alltså inte rakt framifrån) sidledes.
Men jag klara inte ha is i magen skräptanten  :P
Jag blev så paff o rädd så jag gick in  i stallet och stängde dörren samtidig som jag sa några väl valda ord ::)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #17 skrivet: 15 mar-18 kl 19:54 »
Jag förstår precis vad du skriver, har sett det otaliga gånger. Bocken utmanar dig till en kraftmätning.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #18 skrivet: 15 mar-18 kl 19:57 »
Oj oj oj. Det e så alltså..
Vad obehagligt :o

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Vill bocken leka eller utmana?
« Svar #19 skrivet: 15 mar-18 kl 19:59 »
Vad har du gjort vid sådan tillfälle Sussiloll?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, LimJans, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser