Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på solen, som inte gör nån nytta i norr enligt självutnämda experter.  (läst 7913 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Har hört och läst flera gånger att solen inte ger nån energi i norra Sverige oktober-april, som är lönt att ta till vara.
Nu är vi en bit in i november och för 2 timmar den var det 5 minus och jag gick ut och pysslade, men nu när solen kommit upp, så var det bara att ta av mössa och jacka och gå i T-tröja, isen på bilarna smälter och det forsar vatten från taket på solsidan, fast det fortfarande är - i skuggan.

Det är då själva fan att solen inte lyssnar på de självutnämda experterna som vet att den inte ska värma gott nu.
Grannen är inte klok och har noll koll, han sitter ute i kortbrallor och solar.

Vad vill jag ha sagt med det här?
Jo är det jag och grannen eller "experterna" som har fel.
« Senast ändrad: 04 nov-17 kl 13:52 av ensamhet »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Om någon påstår att solen i norr inte gör någon nytta alls för att ta ut energi ur vintertid, så borde vederbörande knappast ens ha mage att utnämna sig själv till expert.

Man ska väl snarare se det som så att om man köper en anläggning för att ta vara på solenergi i en eller annan form och betalar den med dyra, kanske lånade pengar, så blir det svårare att få igen investeringskostnaden inom rimlig tid ju längre norrut man placerar sin anläggning. Men det finns ingen tvär gräns och allting är relativt.  Ju billigare man kan bygga anläggningen och ju dyrare andra möjliga energikällor är, desto längre norrut hamnar lönsamhetsgränsen.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Ja, vi befinner oss ungefär där solen börjar kunna orsaka  takdropp på andra "sidan" vintersolståndet nu i början på november. Men solens effekt vid denna tid på året är ju bara ena sidan av myntet. De få soltimmarna är nog ännu värre och ju längre du kommer norrut desto värre blir det.

Skogsola

  • Gäst
Solen lyser lika mycket över hela världen. Ett problem är att desto närmare polerna desto ojämnare fördelning över året. Bor man långt norrut så behöver man komplettera sin elförsörjning under vintern och kunna sälja eller använda sitt överskott på sommaren.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Jag vill gärna se en referens där något utnämner sig själv till expert och samtidigt säger att solen inte värmer i Norrland på vintern.

Skall man vara konfrontativ så är det ju väldigt bra att vara det mot en grupp som inte finns och därmed inte kan ta åt sig.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Solen värmer enormt även på vintern i norr.
Bara man hamnar i dess strålar.....   

Men som Torbjörn skrev så är problemet att räkna hem en investering.
Och med mindre soltimmar så ställer det dessutom högre krav på effektivt insamlande och lagringen av densamma.

Surech som en del äldre medlemmar är bekant med byggde sig ett växthus på sitt hus östvägg.
Det värmebehandling upp hans kåk bara solen visade sig. Nåja inte hela dygnet men väl så pass mycket att han kunde dra ner på eldandet.
Jag öppnar till glasverandan på mornarna för att släppa in värmen därifrån på morron.

Så de så kallade experterna måste kliva ur sina beräkningsboxar och se möjligheterna i problemen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Ja, vi befinner oss ungefär där solen börjar kunna orsaka  takdropp på andra "sidan" vintersolståndet nu i början på november. Men solens effekt vid denna tid på året är ju bara ena sidan av myntet. De få soltimmarna är nog ännu värre och ju längre du kommer norrut desto värre blir det.
Mycket intressant - aldrig tänkt på att det är så. Att kombinera solenergi (på sommaren) och vind därutöver är kanske det optimala i vårt land?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Jag vill gärna se en referens där något utnämner sig själv till expert och samtidigt säger att solen inte värmer i Norrland på vintern.

Skall man vara konfrontativ så är det ju väldigt bra att vara det mot en grupp som inte finns och därmed inte kan ta åt sig.

Mvh
Magnus

Jag har inte lagt på minnet var jag såg det, när jag letat information på nätet, samt läst i nån tidning, eftersom det inte är intressant att veta att det inte går.
Är mer intresserad av att fundera på om det går och hur jag ska använda solen

Däremot skulle jag kunna leta upp, vem/vilka som sagt det på den här sidan, men har ingen lust att börja tjafsa med någon, bara för att ge en referens.
Tycker det är nog trams och pajkastning i andra trådar så det räcker.

Den/dom som känner sig träffade, får väll skriva det då och förklara hur de vet det de påstår. Jag konstaterar bara vad jag sett på riktigt i dag.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
På denna sidan har jag aldrig sett någon kalla sig för expert. Det verkar inte ligga i alternativares natur. De flesta skulle nog hellre kalla sig generalist eller kanske rent av praktiker.

Mvh
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Har hört och läst flera gånger att solen inte ger nån energi i norra Sverige oktober-april, som är lönt att ta till vara.

Nu får du sluta att tjuvläsa HÄNT Extra  eller Svensk DAM-tidning...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Nu får du sluta att tjuvläsa HÄNT Extra  eller Svensk DAM-tidning...  ;)

Tyvärr jag har aldrig läst dom tidningarna, som du verkar intresserade av.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
I facktidningar för solenergi, så står det ju klart och tydligt att solenergin fungerar i Lappträsk numera, så då vet jag inte vad du läst för blaskor...?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
I facktidningar för solenergi, så står det ju klart och tydligt att solenergin fungerar i Lappträsk numera, så då vet jag inte vad du läst för blaskor...?

Då betyder det att de som tycker att det inte är lönt med solenergi i norr har fel och jag, solande grannen och solen har rätt.
Är det så du menar?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Läser man fackskrifter så har de fel och du har rätt ja. Dagens solpaneler behöver ju inte ens fullt solsken för att ge ett överskott, bara det är bra med dagsljus.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Läser man fackskrifter så har de fel och du har rätt ja. Dagens solpaneler behöver ju inte ens fullt solsken för att ge ett överskott, bara det är bra med dagsljus.

Intressant, du har inga länkar till något som går att läsa på nätet?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Inte på rak arm. Testa med broder google...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Läser man fackskrifter så har de fel och du har rätt ja. Dagens solpaneler behöver ju inte ens fullt solsken för att ge ett överskott, bara det är bra med dagsljus.
Det beror ju på vad man vill ha för payoff-tid på sin anläggning. Det är trots allt mindre sol i Norrland på vintern, det är inget att tvista om. De som vill sälja vakumrör bryr sig inte om din ekonomi, bara du betalar. Och precis som när du gör ett bra snickarjobb så minns kunden inte att det var dyrt efter några år, samma med rören, de är bra men dyra.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Det beror ju på vad man vill ha för payoff-tid på sin anläggning. Det är trots allt mindre sol i Norrland på vintern, det är inget att tvista om. De som vill sälja vakumrör bryr sig inte om din ekonomi, bara du betalar. Och precis som när du gör ett bra snickarjobb så minns kunden inte att det var dyrt efter några år, samma med rören, de är bra men dyra.

Men på sommaren, ger de nog lite mer än söderut.
Kunde man komma på nåt bra att använda både de som ger el och varmvatten till på sommaren, så kompenserar det för sämre funktion på vintern.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Absolicon i Härnösand höll ju för ett antal år sedan på med kombinerade solcells- och solfångaranläggningar. Men jag tror att deras lösning blev förbisprungen av marknaden när solcellspriserna började sjunka på allvar, och firman blev tvungen att göra konkurs och börja om på ny kula.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
Jag erkänner, jag har tydligen haft fel. Får väl gå till pannrummet och slå på solfångaren igen, det brukar jag inte göra förns i slutet på februari annars. Att jag kunde missa det, att det fungerar på vintern också. Lurad av tabeller och statistik.

Svarthönan

  • Inlägg: 920
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
Kan det vara en missuppfattning. Solen står för lågt på vintern för att vår hud med hjälp av den ska kunna tillverka d-vitamin. Man kanske har trott att det är detsamma som att solen inte skulle värma då.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
När solen står lågt, så passerar solljuset än längre sträcka genom atmosfären än då solen står högt på himlen. Och ju längre sträcka genom atmosfären, desto mer kortvågig ultraviolett strålning filtreras bort. Det är just denna som behövs för att huden ska kunna bilda D-vitaminer. Men den är värdelös för att utvinna solenergi, i synnerhet om man vill ha den i form av värme. Då är det synlig och infraröd strålning som gör mest nytta och den tar sig genom atmosfären även då solen står lågt.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Kan det vara en missuppfattning. Solen står för lågt på vintern för att vår hud med hjälp av den ska kunna tillverka d-vitamin. Man kanske har trott att det är detsamma som att solen inte skulle värma då.

 Är inte de viktigaste faktorn att man faktiskt inte visar så mycket hud på vintern...

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
Är inte de viktigaste faktorn att man faktiskt inte visar så mycket hud på vintern...

Det spelar såklart också in men om mitt minne inte sviker mig så har jag läst att för att huden ska producera nog med d-vitamin så räcker det med en handflatas storlek av exponerad hud 20 min per dag så det är inga hiskeligt stora områden som ska exponeras.

Så en frisk promenad med solen i ansiktet när solen står som högst kan vara nog, eller sitta och njuta av ljuset en stund samtidigt som man funderar på nästa projekt :)

x-lab

  • Gäst
Har hört och läst flera gånger att solen inte ger nån energi i norra Sverige oktober-april, som är lönt att ta till vara.
Nu är vi en bit in i november och för 2 timmar den var det 5 minus och jag gick ut och pysslade, men nu när solen kommit upp, så var det bara att ta av mössa och jacka och gå i T-tröja, isen på bilarna smälter och det forsar vatten från taket på solsidan, fast det fortfarande är - i skuggan.

Det är då själva fan att solen inte lyssnar på de självutnämda experterna som vet att den inte ska värma gott nu.
Grannen är inte klok och har noll koll, han sitter ute i kortbrallor och solar.

Vad vill jag ha sagt med det här?
Jo är det jag och grannen eller "experterna" som har fel.

ja solen ger  fördet mesta ganska bra, dock inte så länge. Men om man tar en parabol och klistrar mosaikspeglar på den och riktar den mot en träbit börjar den brinna :) rikta den strålen mot ett koppar rör och du har varmvatten, men som sagt inte så mkr sol i timmar räknat under vinter

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
I morse var det -25 ute och 14 plus inne.
Stängde av värmen, för jag behövde strömmen i andra huset.
Nu är det soligt och när jag kom in i huset, så har det stigit till 22 grader i köket som är mot söder, fast det är -20 i skuggan.

Känns som att man borde kunna ta tillvara solens energi, fast en del tycker att det inte är lönt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
I morse var det -25 ute och 14 plus inne.
Stängde av värmen, för jag behövde strömmen i andra huset.
Nu är det soligt och när jag kom in i huset, så har det stigit till 22 grader i köket som är mot söder, fast det är -20 i skuggan.

Känns som att man borde kunna ta tillvara solens energi, fast en del tycker att det inte är lönt.


Eller som hos oss..
Ingen brydde sig att skotta rent stentrappan framförallt då det byggts upp en massa is.
Igår rensade jag den och med solens hjälp så blev den isfri.
Den oisolerade glasverandan som vätter mot ÖSSÖ den fungerar som förstastegs vedtork under vintern.
Den frusna veden staplas där och i de flesta fall so torkar ytfukten bort.
När våren kommer så öppnar jag dörren ut till glasverandan för att slippa elda på morron då solen värmer upp där till den milda grad att huset känns behagligt på morron och förmiddag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
I morse var det -25 ute och 14 plus inne.
Stängde av värmen, för jag behövde strömmen i andra huset.
Nu är det soligt och när jag kom in i huset, så har det stigit till 22 grader i köket som är mot söder, fast det är -20 i skuggan.

Känns som att man borde kunna ta tillvara solens energi, fast en del tycker att det inte är lönt.

i tisdags så fick jag 20kwh från min 5.8kw solcellanläggning 8)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
i tisdags så fick jag 20kwh från min 5.8kw solcellanläggning 8)

Är det bra nere hos dig?

Har du batterier eller är du uppkopplad mot nätet?

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -


hoppas länken funkar. Detta pilotprosjektet gjorde många AHA-upplevelser. Långt ner i en brant dalgång på svalbard funkar det finfint med solceller.

http://solbes.no/referanser_1/content_1/textwithimage_5c0ad942-d9bc-45af-8de5-0f55b37a4a33/1417078017701/svalbardposten2014_44.pdf
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Är det bra nere hos dig?

Har du batterier eller är du uppkopplad mot nätet?
Om inte minnet sviker mig så en perfekt dag får jag ut 40-50kwh
Jag är uppkopplad på nätet och får betalt för de jag skickat till nätet

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
I morse var det -25 ute och 14 plus inne.
Stängde av värmen, för jag behövde strömmen i andra huset.
Nu är det soligt och när jag kom in i huset, så har det stigit till 22 grader i köket som är mot söder, fast det är -20 i skuggan.

Känns som att man borde kunna ta tillvara solens energi, fast en del tycker att det inte är lönt.

Men så är vi ju nästan vid vårdagjämningen. Det är väl cirka oktober-januari som är knepigt, inte minst för att solen helt enkelt visar sig så sällan? I december hade vi sex (!) timmar sol här (men då var det också exceptionellt för 2017; snittet lär annars vara kring 27 soltimmar för december)
Ingen människa är illegal

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Men så är vi ju nästan vid vårdagjämningen. Det är väl cirka oktober-januari som är knepigt, inte minst för att solen helt enkelt visar sig så sällan? I december hade vi sex (!) timmar sol här (men då var det också exceptionellt för 2017; snittet lär annars vara kring 27 soltimmar för december)

Var i Finland bor du, jämfört med mig? (lite norr om Skellefteå och inåt landet)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Var i Finland bor du, jämfört med mig? (lite norr om Skellefteå och inåt landet)

I Åbo, alltså sydvästra hörnet. I växtzoner räknat borde det motsvara zon 3 i Sverige, så rätt långt söder om dig!  :D
Ingen människa är illegal

Skogsola

  • Gäst
 Växtzoner är rätt ointressant vad gäller solenergi men breddgrad är desto mer relevant. Jag bor strax norr om 60:e. Utfallet på solpanelerna har inte varit lysande under vintern. Idag är det ny månad och den börjar ju bra. :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Verkar som det är 65° hos mig
« Senast ändrad: 01 mar-18 kl 14:08 av ensamhet »

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Jaså, jag trodde växtzonerna mest handlade om solljuset?

Men 60° här i alla fall!
Ingen människa är illegal

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Växtzonerna har med klimatet att göra, och visst är solen grunden, men annat påverkar också. Titta på en karta så ser du vad det varierar.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Sedan skall man inte stirra sig blind på breddgraden heller, för är det alltid molnigt så blir det dåligt i alla fall. Man bör nog titta var de mesta soltimmarna finns statistiskt om man skall investera maximalt. Ser mörkt ut för Småland...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Sen finns det säker lokala skillnader, på vintern är det nästan alltid 10 grader kallare 5-10 mil bort åt alla håll från mina hus.
Älvar, sjöar och höjdskillnader säjs det bero på, mina hus ligger skyddat av träd på en bergssida med mer öppet mot söder.

Det jag märker ibland på vintern när jag går ut på vägen så börjar jag frysa och det beror nog på nå kallras eller nåt skulle jag tro, vägen svänger av och går ner till bäcken med myrmark och där är det alltid svin kallt

Skogsola

  • Gäst
 Kall luft är tyngre än varm och rinner i svackor och dalgångar ungefär som vatten.

x-lab

  • Gäst
Om någon påstår att solen i norr inte gör någon nytta alls för att ta ut energi ur vintertid, så borde vederbörande knappast ens ha mage att utnämna sig själv till expert.

Man ska väl snarare se det som så att om man köper en anläggning för att ta vara på solenergi i en eller annan form och betalar den med dyra, kanske lånade pengar, så blir det svårare att få igen investeringskostnaden inom rimlig tid ju längre norrut man placerar sin anläggning. Men det finns ingen tvär gräns och allting är relativt.  Ju billigare man kan bygga anläggningen och ju dyrare andra möjliga energikällor är, desto längre norrut hamnar lönsamhetsgränsen.

100% enig! Det finns en modell som är testad, och det är ett "borrhol" som man fyller med grovsalt (vet inte om det var natrium eller bergsalt) och testen var att se om man kunde lagra värme i det borrhålet under en längre tid, för att sen ta ut värmen under vintern. Har inte hört nkt efter att jag först fick höra talas om det , men det verkade ha funkat till en vis del


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser