Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten eller stor omformare?  (läst 3717 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Liten eller stor omformare?
« skrivet: 22 okt-17 kl 20:11 »
Har omformare med modifierad sinusvåg, på 12 V och 1000 W som jag använt i husvagnen, med 88 Ah batteri, till en TV.
Nu har jag en 24 V sinusomvandlare på 300 W i lastbilen, för att driva en batteriladdare som laddar batteriet i husvagnen och nu har jag kört TV-n via den ett tag.
I lastbilen har jag två batterier på 88 Ah i sämre skick än det i husvagnen.

Jag upplever att det går mindre ström från batterierna när jag kör via den mindre omformaren.
Kan det stämma att den mindre omformaren drar mindre ström än den större, fast den driver laddaren också?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Liten eller stor omformare?
« Svar #1 skrivet: 22 okt-17 kl 20:36 »
Såna där omformare kan ibland ha väldigt mycket förluster, tomgångsström. Kanske den ena har mer förluster än den andra?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Liten eller stor omformare?
« Svar #2 skrivet: 23 okt-17 kl 12:10 »
Begreppet omformare bör man egentligen inte använda på såna här elektroniska växelriktare. Med omformare brukar man mena roterande maskiner - motorgeneratorer, enankaromformare mm.

Det finns en del praktexempel på hög tomgångsförbrukning. Jag har två gamla 500 W växelriktare, egentligen avsedda för reservkraftbruk, som har inbyggda belastningsmotstånd på 230 V-sidan för att dämpa transienter mm. Men de där belastningsmotstånden gör att tomgångsförbrukningen blir närmare 100 W.
Växelriktare som inte har någon högfrekvent switchad teknik utan direkt skapar 50 Hz växelspänning på batterisidan och därefter transformerar upp den, kan få höga tomgångsförluster om transformatorn har snålt tilltagen järnkärna som blir magnetiskt mättad. Det är vanligt på växelriktare som ursprungligen är konstruerade för USA-marknaden med 60 Hz och sedan på enklast möjliga sätt omställda till 50 Hz för att säljas i andra delar av världen.
Ett tecken på detta är om transformatorn blir varm fastän växelriktaren går nästan obelastad, i synnerhet om kärnan blir varmare än lindningarna.

Kronlyft

  • Inlägg: 3
    • Medelpad
SV: Liten eller stor omformare?
« Svar #3 skrivet: 26 mar-18 kl 23:39 »
Jag har kört med modifierad ren sinusvåg, nu har jag köpt en ren sinusvåg 300 watt, den kostar ca 6x mer. Den drar dock mindre av min dyrbara solel när den omvandlar elen, kylfläkten startar nästa aldrig jämfört med de andra med modifierad sinus 50 MHz. Svar ren sinus drar mindre ur dina batterier  än modifierad sinus.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Liten eller stor omformare?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-18 kl 07:43 »
dessutom så drar en 1000W omformare något mer oavsett om ger sinusvåg eller ej, så du har två faktorer som gör att din 300W omformare drar mindre, sinusvågen och effekten. hög effekt behöver man egentligen bara om man vill ha många förbrukare samtidgt eller om du ska driva en motor. motorer har en hög startström dvs tex en 100W motor drar under en kort stund vid uppstarten mycket mer ström än vad den gör när den är igång. så om du inte har behov av 1000W så är det bättre att köra på 300W.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Liten eller stor omformare?
« Svar #5 skrivet: 27 mar-18 kl 08:48 »
Jag skulle nog vilja säga att verkningsgrad och tomgångsförbrukning hos växelriktaren inte har något att göra med om den lämnar ren sinus eller modifierad sinus, utan det beror på om tillverkaren har bemödat sig att konstruera den för bra verkningsgrad eller inte.
Det går ju alltid att snåla för att få ner tillverkningskostnaden, på sätt som drar ner verkningsgraden. Men då är frågan om tillverkaren bedömer att det lönar sig att snåla på det sättet eller om det går att ta så mycket mer betalt för en växelriktare med god verkningsgrad att det är en bättre affär att kosta på konstruktionen lite mer.

Många billiga växelriktare är "dekaltrimmade" - det påstås att de kan ge en mycket högre effekt än de verkligen klarar av. En 1500 W-växelriktare köpt från skummast möjliga nasare på Aliexpress är det t ex inte hälsosamt att belasta kontinuerligt med mer än 500 W.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Liten eller stor omformare?
« Svar #6 skrivet: 27 mar-18 kl 10:11 »
Eftersom jag kommer att ha tre olika system med batterier och generatorer i min husbuss.

1. 24 V för att starta bussen och de förbrukare som behövs för att köra den. Underhållsladdning via laddare som drivs av en växelriktare som växlar mellan nätström och något av de andra systemen automatiskt vid strömavbrott.

2. 12 V för de saker som går på 12 V. Solceller och underhållsladdare från nätet.

3. 24 V för de saker som går på 24 V. Solceller och underhållsladdare från nätet.

Till system 2 och 3 kommer jag att ha några små växelriktare, för Tv, kyl, frys och andra småförbrukare.

Till system 3 kommer jag att ha flest batterier och solceller, samt en stor växelriktare, för tvättmaskin, spis, micro mm.

Alla växelriktare kommer att vara påslagna endast vid behov.

På det sättet tror jag att det blir minst onödig förbrukning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser