Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oväntad lamning  (läst 2478 gånger)

Mickelräv

  • Inlägg: 2
Oväntad lamning
« skrivet: 13 apr-17 kl 19:25 »
Jag har en tacka och en fjolårs bagge (inte hennes son) bara för att hålla undan ris och sly. Vi kastrerade baggen innan den blev könsmogen ....trodde vi, men nu i helgen när vi kom hem hade tackan två lamm. Nu är jag så rådvill hur jag ska bete mig. Veterinären ska komma tillbaka inom två veckor och göra om det men kan de gå ilag nu eller måste de vara särade?  Vi har stängt in tackan med lammen men de vill ut. Kan tackan bli brunstig igen direkt på lamning? Det är inte gutefår utan nån blandning.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Oväntad lamning
« Svar #1 skrivet: 13 apr-17 kl 19:43 »
Dom kan gå tillsammans.
Tackan kan bli dräktig men vanligtvis så håller dom på de där i några månader, därav att man skiljer bagglamm och baggar från tackorna när bagglammen är 4 månader, vanligtvis.

Men visst...saker kan hända, dock har du då ett problem med att baggen inte får gå själv....
Det är aldrig för sent att ge upp.

Mickelräv

  • Inlägg: 2
SV: Oväntad lamning
« Svar #2 skrivet: 13 apr-17 kl 20:03 »
Dom kan gå tillsammans.
Tackan kan bli dräktig men vanligtvis så håller dom på de där i några månader, därav att man skiljer bagglamm och baggar från tackorna när bagglammen är 4 månader, vanligtvis.

Men visst...saker kan hända, dock har du då ett problem med att baggen inte får gå själv....


Så du tror då att jag är säker om de får gå med varandra tills han blir riktigt kastrerad?  Han blir orolig när han inte är där tillsammans. Jag hade honom utanför hagen idag men rätt var det var så hade han tagit sig in i alla fall. Det blev så fel allt detta. Jag ville vara snäll och rädda livet på denne snälle bagge och kastrera honom för att kunna ha bara dessa två.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Oväntad lamning
« Svar #3 skrivet: 13 apr-17 kl 20:56 »
Säker kan man ju inte vara...men dom flesta hondjur går ju inte i brunst så länge dom har någon att dia...

Han kommer att hoppa över staket och ha ett allmänt odrägligt beteende så länge han måste gå själv. Jag fick bygga in min bagge när han inte riktigt var en gentleman under förra årets lammning, och det krävdes många eltrådar för att få honom att fatta vart han skulle hålla sig.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser