Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga röt med farmar tankar (jag vet att farmartanken inttank och gastank i ett?  (läst 3981 gånger)

xlab

  • Gäst
Hej alla glada.
Jag har funderat på att bygga rötkammare och en gastank, jag vet att farmatr tabkar inte klarar för höga tryck men jag hoppas att ni kan hjälpa mig med denna . Skulle även vilja veta om det är någon som kanske redan har gjort detta och ev kunna ge mig en ritning hur han/hon gjort.
/Robban

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Jag drar mig till minnes att Skytten hade en tråd om detta...
Han tänkte sig två stycken farmartankar, där den ena hade rötkammare. Den endra var vattenfylld och vattnet trycktes ut allteftersom den fyldes med gas.
Det var alltså inte trycksatt alls.
Minns inte om det var någon ritning eller skiss med... Men konceptet lät sunt tyckte jag.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
Hej!

Ja jobbar på VA  :P ;D

De Krikav skrev om "Skytten" e rätt du bör/ får ej  ;)  bygga trycktank.
De ja kan varmt rekomendera e ett besök på ett reningsverk med
gasutvinning. Vi har eldat i panna sen Facklas resten en flamma
på fem meter. Nu ska de sättas in en motor o generator påt.
Vi har en elräkning på en bra bit över miljonen fast vi köper starkström :o
egna transformatorer som ser till att vi kommer ner på 400 volt. med risk för
 felskrivningar ja e int elektrikern.
Tänk en tank i en annan tank som reser sig med gasen trycket får du av tanken som reser
sig. ev belastar man den tanken med vikter. Trycket vi har e ca 0 , 325 bar med bra flöde
i ca 4" rör sen en kompressor som höjer trycket och efter den 2" rör till pannan.

Sen e de de häringa med tillstånd kan va lite papper som ska fixas en säck eller så  ;D vi bor ju i svearike

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Om du tänker dig att ta ut gasen nästan kontinuerligt kan du ha ett oljefat som är öppet i ena änden som flyter med öppningen nedåt i t.ex. en IBC-tank. Fatet är fullt med vatten till en början, så låter du gasen bubbla upp i fatet som kommer att lyfta av att den blir fylld med gas samtidigt som dess egen tyngd - ev. med lite extra tyngd ovanpå - skapar ett svagt övertryck inne i fatet. Gasen tar du sen ut från toppen av fatet och får då några mBar övertryck, tillräckligt för att trycka gasen genom en ledning till din förbrukare.


Men som nämnt, tryckkärl är omgärdade av stränga regler så ovanstående är förstås enbart ett diskussionsunderlag. :)


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

xlab

  • Gäst
Om du tänker dig att ta ut gasen nästan kontinuerligt kan du ha ett oljefat som är öppet i ena änden som flyter med öppningen nedåt i t.ex. en IBC-tank. Fatet är fullt med vatten till en början, så låter du gasen bubbla upp i fatet som kommer att lyfta av att den blir fylld med gas samtidigt som dess egen tyngd - ev. med lite extra tyngd ovanpå - skapar ett svagt övertryck inne i fatet. Gasen tar du sen ut från toppen av fatet och får då några mBar övertryck, tillräckligt för att trycka gasen genom en ledning till din förbrukare.


Men som nämnt, tryckkärl är omgärdade av stränga regler så ovanstående är förstås enbart ett diskussionsunderlag. :)


/Torpjens

J den ideen har jag funderat på, fast då med ett farmar tank på ca ,6-1,0 KBM i en bassäng med vatten

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
har likn ideer om detta. tänkte mig att komp gasen i gasoltuber allt eftersom.. nån som vet mer?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Ett problem är ju att rötgas/biogas inte är en lättkondenserad gas (som t ex gasol). Det gör att även om man komprimerar den till 10-20 bar som en gasoltub håller för, så får man inte plats med så mycket gas i den tuben att man har någon större nytta av den.

Jag tycker för min del att om man ska hålla på med rötprocesser och få fram biogas, så bör man ha avsättning för gasen i samma takt som den produceras, så man slipper besväret med att lagra gas eller förflytta den långa sträckor. Det bästa är om man t ex kan använda gasen för värmeändamål och låta överskottet som inte går åt direkt för t ex matlagning gå till en gaspanna som värmer en stor acktank i maklig takt. Enklare och säkrare att spara energin i form av hetvatten.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Lite inspiration finns att finna på forumet maskinisten
Sök på bajs

xlab

  • Gäst
har likn ideer om detta. tänkte mig att komp gasen i gasoltuber allt eftersom.. nån som vet mer?

vanliga gasoltuber klara ett tryck på ca 50 Bar har jag för mig. sen är de bara att trycka in gasen med en kompressor för endamålet

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Som sagt tidigare i tråden så är det inte lämpligt att komprimera gasen i gasolflaskor. Om man skall komprimera gasen så krävs typ en dyk-kompressor och riktiga gasflaskor. Plus en stor stenmur att ställa skiten bakom ;D

Lågtryck blir mycket billigare och då finns chansen att projektet går med vinst.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
Pris på kompressorer e skrattretande
vi bytte en lågtryck kompressor som vi har
för omrörning i röttankarna 2st 700 kubik st
priset 54 000 +m  :D :D :D vi har tittat på
att göra bilgas kopiöst dyrt jämfört med nyttan.
enklare anv gas själv för uppvärmning. med egen
motor e de enklare då kan man ha lite orenare gas
samtidigt  höjer man bara trycket strax innan de går in
i motorn alltså inga tankar. eller högtryckskompressorer går åt.

Rekomenderar försök att göra ett studiebesök på reningsverk där tekniken används
tror man kan få med sig mkt matnyttigt  ;) av ett sådant besök
mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

x-lab

  • Gäst
Om du tänker dig att ta ut gasen nästan kontinuerligt kan du ha ett oljefat som är öppet i ena änden som flyter med öppningen nedåt i t.ex. en IBC-tank. Fatet är fullt med vatten till en början, så låter du gasen bubbla upp i fatet som kommer att lyfta av att den blir fylld med gas samtidigt som dess egen tyngd - ev. med lite extra tyngd ovanpå - skapar ett svagt övertryck inne i fatet. Gasen tar du sen ut från toppen av fatet och får då några mBar övertryck, tillräckligt för att trycka gasen genom en ledning till din förbrukare.


Men som nämnt, tryckkärl är omgärdade av stränga regler så ovanstående är förstås enbart ett diskussionsunderlag. :)


/Torpjens

Ja det vet jag och att det är löjligt dyrt att få det godkänt. Men om kärlet är öppet i ena ända går det då som tryckkärl?

x-lab

  • Gäst
har likn ideer om detta. tänkte mig att komp gasen i gasoltuber allt eftersom.. nån som vet mer?

måste vara tryckkärl för metan/vätgas  vad jag har hört från bland annat MGN. dom har tankar från 72-100L godkända för metan/vätgas  provtryckta till 400 Bar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser