Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?  (läst 12661 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #20 skrivet: 02 maj-15 kl 11:46 »
Där tror jag du har blandat ihop blandningens värmekapacivitet med förmågan att flytta värme, torbjörn. Rent vatten har vad jag vet störst specifik värmekapacivitet medan vatten/glykolblandningen är bäst på att flytta värme.


Hittade en liten informativ skrift, visserligen på utrikiska, men det är några bilder så man förstår ändå. http://hellafunctional.com/?p=629
« Senast ändrad: 02 maj-15 kl 19:43 av Själv är bäste dräng »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #21 skrivet: 24 maj-15 kl 20:45 »
Blanda inte glykol i värmesystemet, du kan få läckor! Min egen erfarenhet av det höll på att bli en dyr historia, det läckte nästan överallt. Det som räddade mej var en gammal rörläggare som rådde mej att tappa ur glykolvattnet ur systemet och fylla på vanligt vatten. Och att sen öppna pluggen i expantionskärlet och ösa i ett par nävar rågmjöl. Systemet slutade läcka efter ett tag. Jag har inte haft någon läcka sen dess. Så nu har jag alltid en elpatron ställd på 15 grader när huset lämnas på vintern.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #22 skrivet: 24 maj-15 kl 21:26 »
Att ha i något biologiskt material som flyter med och tätar allteftersom det behövs är bra.
Har kanel och kardemumma i i min bil och det funkar, skall ha i sånt i vårt värmesystem oxå för att säkra upp mot eventuella läckor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Sättpotaten

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
    • Atelje Rönnbacka
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #23 skrivet: 22 jun-15 kl 19:13 »
Jag har i 12 år kört med Norra hamnar kökspanna, ack-tank om 500 liter med vvb OCH elpatron. Två cirkulation pumpar, en mellan panna och tank, en mellan tank och element. Hus på 60 kvm, inredd vind- och tanken på övervåningen, ovanför kökspanna. Shuntreglering med inomhusavkännare och veckour för bekväm temperaturjustering!
Sättpotaten

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #24 skrivet: 22 mar-21 kl 13:01 »
Något som Sättpotaten har är jag ute efter. Kökspanna och beredare på vinden har jag idag. Beredaren har ingen elpatron, men det sitter en direkt ovanför pannan.

Skulle gärna få möjlighet till lite värme även på morgonen, samt elvärme till tappvarmvatten på sommaren.

Är dock lite osäker på om man vågar slänga upp 600-700 kg på vinden. Beredaren väger väl50-200 som står idag. Lite ont om plats där nere, tyvärr. Vad tror ni. Hus från 1816...

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #25 skrivet: 23 mar-21 kl 16:26 »
Du kanske har ett källarutrymme där du kan sätta din ackumulatortank. Det behövs förmodligen cirkulationspump då.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser