Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träslag till yxskaft  (läst 40740 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #20 skrivet: 03 aug-14 kl 21:32 »
Stubbar får ej vara högre än 4 tum över huvud taget, han trodde det var mätt ovanför hans eget huvud. hahaha
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #21 skrivet: 03 aug-14 kl 23:54 »
Jobbar man mycket med granved så kommer yxan ändå bli missfärgad av kådan. Min köpeyxa från hultafors med hickoryskaft är kolsvart över i stort sett hela handtaget.

Jo, mögigt blir det ju första gången man använder yxan typ.. Vare sig man hugger gran, eller annat.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #22 skrivet: 06 aug-14 kl 21:59 »
Ja Mohsart jag har faktiskt noterat missfärgning i veden efter gamla spik, så det är nog helt riktigt. Tänkte att det kanske även blir missfärgningar runt yxhuvudet, men det gör inte så mycket då det trots allt är ett bruksföremål som kommer användas flitigt. Det är säkerligen inte sista skaftet på det yxhuvudet med tanke på hur långlivade dessa yxor faktiskt är.
Jag har nu grovsågat skaftet och ådringen ser ut att ligga helt perfekt. Mycket raka fibrer i rätt riktning i förhållande till yxhuvudets placering.
Funderade på om skaftet möjligen är i kortaste laget (55 cm) för ett yxhuvud på ca 850 gram för balansens skull? Tja, det får bli så ändå eftersom jag redan har längre yxor. Denna inbillar jag mig blir mer lätthanterlig för mindre omfattande huggarbeten.

Det är inga problem med längden på skaftet, det enda som styr om skaftet är för långt eller kort är vad den ska brukas till enligt min mening. Jag har lätta yxor med långa skaft och tunga yxor på gissningsvis 1,5-2kg med skaft som är runt halvmetern och tvärtom. Har du nu redan yxor med långa skaft blir detta nog ett bra komplement.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #23 skrivet: 28 aug-14 kl 22:16 »
Tja, nu är yxan klar med sitt skaft i körsbärsträ. Tillverkade även ett eggskydd i skinn. Blev helt OK tycker jag.
Jag ska ge mig på en större yxa nu, modell större skogsyxa. Huvudet väger drygt kilot och jag har tänkt mig ett skaft på ca 65 cm.
Bara för att det är kul tänkte jag testa ett annat träslag till denna. Jag har en del mahogny som troligen kommer ifrån en gammal båt. Skulle det funka eller är det för "fint" för att slösa på ett yxskaft?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #24 skrivet: 28 aug-14 kl 22:57 »
Rackarns vad tjusigt! Hoppas den blir skön att jobba med.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #25 skrivet: 29 aug-14 kl 00:51 »
Jo, det blev grannt.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #26 skrivet: 16 jan-15 kl 19:48 »
brukar när jag är i skogen ta rönnar som står inne i gammal skog där det är tätt.Barka och lägg torrt .Tätvuxet och starkt .använt till släggskaft hammarskaft mm

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #27 skrivet: 22 aug-16 kl 08:21 »
Passar på att dra upp denna tråd igen från de döda. Jag har skaffat mig en Billnäs 12.2a utan skaft. Jag undrar om material och form. Träslaget blir helst något traditionellt och lokalt som björk, kanske rönn som TW föreslåg.

Jag undrar hur får man de bästa skaften, jag har för mig att det måste funka bättra att använda en gren som är väldigt nära den slutliga formen, istället för att såga en ur en färdig sågad träbit som man köper från virkeshandlaren. Så följer skaftet med ådringen i längdsriktningen och det blir inga ställen där brott är sannolika, eller?

Vad är den traditionella formen annars till en sånhär yxa, och längden?

Gilbert

  • Gäst
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #28 skrivet: 22 aug-16 kl 09:54 »
Jag har gjort några skaft i en, lite hårt att jobba med och förbjudet att avverka på sina håll. Men vindfällorna och skador från skördaren får man ta bort.

Jag har ett lager med olika träslag, fruktträd, masurbjörk, en och dylikt. När jag hjälper till att ta ner fruktträd så ingår bortforsling så klart. Då bevarar jag de bästa bitarna och flisar resten.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #29 skrivet: 22 aug-16 kl 10:19 »
Förr gjorde man yxskaft av svallved från björk och liknande.
Men det tar flera årtionden att förbereda, man gjorde först ett långt snitt vertikalt efter stammen på ett kvistfritt område, sedan lät man veden från sidorna växa in över det i den naturliga läkningsprocessen (om tar en herrans massa år, därför var det vanligt att man förberedde för kommande behov) Sedan gör man ett snitt i över och undersidan där man vill ha ut skaftet och spräcker loss det försiktigt.

Det är dock svårt att hitta frisk svallved i sådana dimensioner idag att det går att använda.


Till hammarskaft brukar jag försöka få tag på ek (Ek och ask, körsbär, oxel, mm finns dock inte här uppe).
Men det måste inte vara det.

Till smidesverktyg såsom mejselhammare och liknande brukar jag använda rönngrenar som kilas in så att de inte sitter helt stumt fast men ändå tillräckligt hårt.

(Ett yxhuvud (liksom hammarhuvud för verktyg man slår med) måste dock så klart sitta ordentligt fast så att det inte riskerar att lossna och träffa någon när man hugger, undantaget tomahawker (som skall ha ett koniskt skaft).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #30 skrivet: 22 aug-16 kl 17:42 »
Ek är nog högst olämpligt till en hammare som alltid möter stumma ytor.

Gran och björk kan vara bra val till din yxa, det är med skaft som med slipning av yxor mycket enklare än vad många teoretiker vill göra gällande. Skaft är dessutom förbrukningsmaterial om man jobbar mycket med verktyget. Gamla yxskaft har enligt min erfarenhet betydligt enklare utformning än moderna. Ska du göra ett skaft som är svängt åt sidan är det bra med en liten knast i svängen.

Jag har gått över helt till björk den senaste tiden eftersom det blir mer spänst i skaftet. Kan bli jobbigt för armen med stumma material som hickory och ask när man hugger dag in och dag ut. Fick höra från en timmerman att man skulle skafta med stående årsringar för hållbarhet och liggande för spänst.
Kanske en bild på yxan?


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #31 skrivet: 22 aug-16 kl 17:44 »
Här är en bild på yxhuvudet:

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #32 skrivet: 22 aug-16 kl 17:47 »
Den yxan skulle jag skafta helt rak för att den ska vara lika lätt att hantera oavsett om man använder slag eller huggsidan, det viktigaste då är att anpassa skaftets höjd och bredd så att du får ett fast grepp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #33 skrivet: 22 aug-16 kl 21:37 »
Ek är nog högst olämpligt till en hammare som alltid möter stumma ytor.

Gran och björk kan vara bra val till din yxa, det är med skaft som med slipning av yxor mycket enklare än vad många teoretiker vill göra gällande. Skaft är dessutom förbrukningsmaterial om man jobbar mycket med verktyget. Gamla yxskaft har enligt min erfarenhet betydligt enklare utformning än moderna. Ska du göra ett skaft som är svängt åt sidan är det bra med en liten knast i svängen.

Jag har gått över helt till björk den senaste tiden eftersom det blir mer spänst i skaftet. Kan bli jobbigt för armen med stumma material som hickory och ask när man hugger dag in och dag ut. Fick höra från en timmerman att man skulle skafta med stående årsringar för hållbarhet och liggande för spänst.
Kanske en bild på yxan?

Jag vet inte hur det är med den optimala snickarhammaren (eftersom mina har stålskaft...)

Men, med verkstads och smideshammare så fungerar det ju som så att man stämmer av den vid halsen så att man får korrekt fjädring på den.
Annars skulle ju inte heller hickory och liknande fungera bra för korta skaft.

(Sedan vilket som är bäst eller inte låter jag vara osagt... Men den man slår med skall ju heller inte vara som en katapult, den behöver litet mer stuns än de med lösa huvuden man slår mot.)

Här uppe var de gjorda i björk förr i tiden vad jag kunnat se på de få skaft jag funnit från förr.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #34 skrivet: 23 aug-16 kl 04:11 »
Dær jag bor så strøk en ask med i vintras men æn står den kvar. Jag ska såga ner den och om någon ær intresserad av att anvænda virket till yxskaft eller något annat så får ni den till skænks. Jag bor 15 km från Arvika i Værmland.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #35 skrivet: 23 aug-16 kl 07:04 »
Såhär var väl yxan skaftad på den tiden det begav sig.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #36 skrivet: 23 aug-16 kl 10:27 »
Generellt, raka skaft är för tunga yxor som kräver extremt mycket kraft i varje enskilt slag (samt vissa specialyxor, tex vissa typer av snickar yxor där man avser använda bladet att tälja med) Svängda för yxor man ofta tex utför pendelrörelser och liknande med (inkluderat tunga kvistyxor), samt för lättare yxor.

Det på bilden ser utmärkt ut för detta.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #37 skrivet: 25 aug-16 kl 19:21 »
Generellt, raka skaft är för tunga yxor som kräver extremt mycket kraft i varje enskilt slag (samt vissa specialyxor, tex vissa typer av snickar yxor där man avser använda bladet att tälja med) Svängda för yxor man ofta tex utför pendelrörelser och liknande med (inkluderat tunga kvistyxor), samt för lättare yxor.

Det på bilden ser utmärkt ut för detta.

Jag måste säga att jag inte alls håller med dig. Vad baserar du ovanstående på? Tycker det känns som lite vilda spekulationer, ber om ursäkt i fall jag har fel.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #38 skrivet: 26 aug-16 kl 21:07 »
Ok, insåg nu att det bara blev brottstycken när jag försökte fatta mig kort, men Hur skaftet skall se ut styrs ju först och främst av yxans utförande och funktion.

Släggyxor och liknande har raka skaft, medan tex en tung fällyxa har ett klassiskt S-format skaft, trots att den är tung.
Sedan finns det ju hybridskaft som har mindre krökning, osv, tex vissa typer av medeltunga klyvyxor, mm.

(jag baserar mina kunskaper på tidigare yrkeserfarenhet från tillverkning av yxor, men jag är tyvärr inte så bra på att skriva inlägg på forum som är lätta att begripa för någon annan...  :-X)




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #39 skrivet: 28 aug-16 kl 08:25 »
För att återgå till orginalfrågan, går det att göra skaftet från en mindre, färsk gren (t.ex. man tar direkt från en björk), eller borde det tas ur en grov stomme och göras av kärnved?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser