Det finns inget principiellt som skiljer ATF från andra smörjoljor/hydrauloljor som är baserade på mineralolja. Basoljan i en "gammaldags" ATF är ungefär densamma som i t ex SAE 10W motorolja eller VG 32 hydraulolja, men den har tillsatser som är speciella för användning i just en automatlåda - dels för att få "lagom" bra friktionsegenskaper, och dels för att inte börja skumma i momentomvandlaren. Modernare ATF-sorter som är avsedda för nyare typer av automatlådor, är oftast baserade på en syntetolja.
Färsk motorolja är inte särskilt aggressiv, men man bör vara försiktig med spillolja. Om oljan har varit med och gått länge i en motor som håller hög oljetemperatur under körning, så kan det bildas mycket giftiga dioxiner i den. Det problemet är värre idag än förr i tiden, i och med de längre oljebytesintervallen vi använder numera. Förr blev spilloljan istället giftig pga tungmetaller. I bensinmotorer blev den "smittad" av blyad bensin, och i alla slags motorer av äldre årgång fanns det bly och andra tungmetaller i glidlagren, slitageprodukter från dem hamnade såklart i oljan och riktigt illa kunde det bli med spillolja från en havererad (skuren) motor. Motortillverkarna gick ifrån tungmetaller i lagren gradvis under 1980-talet, men man bör tänka på att äldre motorer kan sprida tungmetaller i spilloljan även idag.
Beträffande bromsvätska så kan den kemiska sammansättningen vara rätt olika på bromsvätska enligt samma standard men från olika tillverkare. Den kan också förändras kemiskt och bli mer aggressiv mot huden då den blir gammal, i synnerhet om den har kommit i kontakt med koppar (t ex om den har använts i en bil med kopparbromsrör).