Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höja livslängden på färg  (läst 3881 gånger)

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
höja livslängden på färg
« skrivet: 01 jul-14 kl 10:26 »
Nu är det så att jag nyss lagt ny panel runt ladugården och nu är det dags att måla! Faluröd givetvis, men nu har jag fått höra att man kan hälla i en skvätt bromsolja i färgen så ska den hålla möglet borta och hålla längre.

Är det någon sanning i det här, och borde jag prova? Någon annan som har tips för att höja färgens livslängd?

Mvh
Kenny

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: höja livslängden på färg
« Svar #1 skrivet: 01 jul-14 kl 16:27 »
Jag tror inte det är någon mening att hälla en skvätt bromsvätska i falu rödfärg. Den är inte så giftig att den rimligtvis kan stoppa mögel. Normalt är rödfärgen i sig ganska bra på att hindra oönskad biologisk aktivitet.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: höja livslängden på färg
« Svar #2 skrivet: 01 jul-14 kl 17:33 »
vet inte vad du menar med livslängd,Falu är en slamfärg och vitsen med den är främst att den skall fungera som UV-skydd,sedan innehåller den en massa olika mineraler och kopparvitriol,järnvitriol m.m som i viss mån hjälper till med rötskydd.Det bästa rötskyddet är dock att färgen andas. Normalt underhållsintervall är 6-8 år men det varierar starkt beroende på hur utsatt fasaden är.
Man skall akta sig för att blanda i olika oljor,har ingen aning om vad bromsolja skulle ha för verkan,knappast hindra påväxt men risken är att om mängden blir för stor omvandlas slamfärgen till något slags oljefärg och det brukar ha som resultat att det blir svårt att måla om nästa gång. Köper du falu med iblandad linolja så är mängden redan max som 'är i burken.
För att förhindra påväxt är istället en behandling med alg och mögeldesinfiktion mycket effektivare. Sprutas på med trädgårdsspruta efter målning och när väggen är torr.
det är en förebyggande behandling och varar cirka ett år,sedan får man upprepa den.Det är giftigt och man måste skydda sig och särskilt miljövänligt är det inte men bättre än bromsoljan i alla fall. Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: höja livslängden på färg
« Svar #3 skrivet: 08 jul-14 kl 00:16 »
På tal om att blanda saker i Falu rödfärg:

I södra Hälsingland och Dalarna kan man notera att rödfärgade hus ofta är lite mörkare än på andra håll i landet. Somliga påstår att detta skulle bero på att man i de trakterna brukar blanda t ex trätjära i rödfärgen, andra påstår att det hänger ihop med att rödfärgade byggnader målas om ofta där och/eller att klimatet är mer "rödfärgsvänligt" än ute vid kusten.

Huru härmed?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: höja livslängden på färg
« Svar #4 skrivet: 08 jul-14 kl 00:20 »
Mer solbränd furu bakom halvsliten färg?


Eller något sådant här? http://www.skansen.se/sv/artikel/rodtjara

Linnés ställe, Råshult, har något sådant på sig.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: höja livslängden på färg
« Svar #5 skrivet: 08 jul-14 kl 04:25 »
Följdmoderering. (:)  /Torpjens
« Senast ändrad: 08 jul-14 kl 20:58 av torpjens »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: höja livslängden på färg
« Svar #6 skrivet: 08 jul-14 kl 06:27 »
Följdmoderering (:) /Torpjens
reklam för en produkt som inte hör hemma här... Du kan inte bygga yta på en slamfärg då du får problem med ommålning.
En slamfärg andas dessutom alldeles perfekt själv ,det har bevisats genom 200 års användning.
Angående rödtjära när man blandar rödfärg och trätjära,i vissa delar av landet har detta varit vanligt men det är en helt annan typ av färg som uppför sig mer likt en oljefärg.
Du har med andra ord lämnat slamfärgens egenskaper. Ulf
« Senast ändrad: 08 jul-14 kl 20:59 av torpjens »

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: höja livslängden på färg
« Svar #7 skrivet: 08 feb-22 kl 19:24 »
Gammal tråd jag vet, men jag måste varna för all användning av bromsolja / bromsvätska utanför bilen.
Vår hud tar allvarlig skada och vissa är mer känsliga än andra för redan små mängder.
En kollega gick i över ett halvår med svåra eksem på handen...

Även motorolja är olämplig utanför motorn, bara automatlådeolja, ATP tror jag den heter är ok att leka med.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: höja livslängden på färg
« Svar #8 skrivet: 08 feb-22 kl 20:31 »
Det finns inget principiellt som skiljer ATF från andra smörjoljor/hydrauloljor som är baserade på mineralolja. Basoljan i en "gammaldags" ATF är ungefär densamma som i t ex SAE 10W motorolja eller VG 32 hydraulolja, men den har tillsatser som är speciella för användning i just en automatlåda - dels för att få "lagom" bra friktionsegenskaper, och dels för att inte börja skumma i momentomvandlaren. Modernare ATF-sorter som är avsedda för nyare typer av automatlådor, är oftast baserade på en syntetolja.

Färsk motorolja är inte särskilt aggressiv, men man bör vara försiktig med spillolja. Om oljan har varit med och gått länge i en motor som håller hög oljetemperatur under körning, så kan det bildas mycket giftiga dioxiner i den. Det problemet är värre idag än förr i tiden, i och med de längre oljebytesintervallen vi använder numera.  Förr blev spilloljan istället giftig pga tungmetaller. I bensinmotorer blev den "smittad" av blyad bensin, och i alla slags motorer av äldre årgång fanns det bly och andra tungmetaller i glidlagren, slitageprodukter från dem hamnade såklart i oljan och riktigt illa kunde det bli med spillolja från en havererad (skuren) motor. Motortillverkarna gick ifrån tungmetaller i lagren gradvis under 1980-talet, men man bör tänka på att äldre motorer kan sprida tungmetaller i spilloljan även idag.

Beträffande bromsvätska så kan den kemiska sammansättningen vara rätt olika på bromsvätska enligt samma standard men från olika tillverkare. Den kan också förändras kemiskt och bli mer aggressiv mot huden då den blir gammal, i synnerhet om den har kommit i kontakt med koppar (t ex om den har använts i en bil med kopparbromsrör).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 4 användare (3 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser