Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kläckare  (läst 2179 gånger)

achillea

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
kläckare
« skrivet: 29 maj-13 kl 14:23 »
Tips på bra kläckare för kalkoner, minsta modellen..

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kläckare
« Svar #1 skrivet: 29 maj-13 kl 14:27 »
Minsta modellerna är sällan bra, en större kläckare håller jämnare temperatur. Jag rekommenderar alltid att man köper en kläckare som rymmer minst 20 hönsägg. De är oftast bättre och man kan lägga i så många ägg att man inte riskerar att stå där med bara en eller två kycklingar/ällingar/gässlingar/etc. Det finns många bra kläckare på marknaden nu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

achillea

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: kläckare
« Svar #2 skrivet: 29 maj-13 kl 15:37 »
Oj, tack, tänkte inte på det.. Kollar runt, Hova bator, verkar enligt säljarna vara populär.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kläckare
« Svar #3 skrivet: 29 maj-13 kl 15:41 »
Jag har provat den. Den är beroende av att rummet håller samma temperatur, den har inte en riktig termostat som känner av temperaturen i kläckaren, utan värmer efter manuell reglering till en viss temperatur relativt rumstemperaturen. Rekommenderas bara till de som har väldigt jämn inomhustemperatur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: kläckare
« Svar #4 skrivet: 30 maj-13 kl 11:16 »
Jag har provat den. Den är beroende av att rummet håller samma temperatur, den har inte en riktig termostat som känner av temperaturen i kläckaren, utan värmer efter manuell reglering till en viss temperatur relativt rumstemperaturen. Rekommenderas bara till de som har väldigt jämn inomhustemperatur.
Hovabatorn finns med både elektronisk och mekanisk termostat (billigast). Den mekaniska termoststen var den som användes i i princip alla kläckare fram till 80-talets slut så nog funkar den också  ;) Det kläcktes ju en del kycklingar även på den tiden   ;D

När man köper en liten kläckare så ska man tänka på att de oftast är optimerade för hönsägg och då kalkonägg är större så kan det bli så att man inte får in så många rader. Tex är många små kläckare  tänkta för 4 rader med 6 hönsägg i varje (=24ägg) . Har man otur så får du bara in 3 rader med 5 i varje och då (=15kalkonägg) och då är ju kläckaren avsevärt mycket "mindre" om man ska kläcka kalkonägg.

Samma sak med vändningsbrickan till Hovabatorn och några av Lantbutikens kläckare. Jag är tveksam till om Kalkonägg får plats i varje hål. Det kan mycket väl vara så att man bara kan ställa i vart annat för att vändningen ska funka och då är man snabbt nere på en 24-äggs kläckare istället för en 48 äggs kläckare... Man bör med andra ord tänka till på hur vändningstekniken funkar om man vill ha automatisk vändning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kläckare
« Svar #5 skrivet: 30 maj-13 kl 12:19 »
Givetvis har folk lyckats kläcka i kläckare med mekanisk termostat förr. Men då som nu är man beroende av att omgivande temperatur är mycket jämn, om man ska få ett bra resultat. I min Hovabator med mekanisk termostat hade jag allt från 0 till 100% i kläckresultat, betydligt jämnare och i snitt väldigt mycket bättre resultat fick jag med min större kläckare med elektronisk termostat. Räknar man lite på det, så gör det bättre resultatet att man snabbt tjänar in de pengar som en bättre äggkläckare kostar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kvitti

  • Inlägg: 2
SV: kläckare
« Svar #6 skrivet: 14 jul-13 kl 21:04 »
Kolla king suro 20 en hel automatisk kläckare har två och ligger på 80 % den har allt digitalt funkar till alla sorters ägg även reptil

Kan varmt rekommendera denna kläckaren


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
fredrik99

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser