Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda målat trä  (läst 3964 gånger)

Alexandra Gelland

  • Inlägg: 1
Elda målat trä
« skrivet: 24 mar-21 kl 08:55 »
Hej! Kan man elda träbitar målade med linoljefärg eller slamfärg (faluröd) i vedspisen, eller är det miljöfarligt på något vis?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Elda målat trä
« Svar #1 skrivet: 24 mar-21 kl 08:58 »
Det beror på vad det är för slags pigment i linoljefärgen. Om man kan befara t ex blyvitt eller något kadmiumbaserat pigment så bör den inte eldas, annars finns det inga större hinder.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda målat trä
« Svar #2 skrivet: 24 mar-21 kl 19:51 »
Ja det kan man. Nej det är otillåtet.
 Att elda blyvitt skulle jag inte göra, några bitar slamfärgad panel har jag inga problem med, där är blyhalten låg.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Elda målat trä
« Svar #3 skrivet: 29 mar-21 kl 17:46 »
Undrar samma då jag snart ska riva ett gammalt uthus målat med rödfärg för måååååånga år sedan.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda målat trä
« Svar #4 skrivet: 29 mar-21 kl 18:32 »
Undrar samma då jag snart ska riva ett gammalt uthus målat med rödfärg för måååååånga år sedan.

Otillåtet är det.

Jag skulle inte ha några betänkligheter att elda upp en slamfärgad fasad, men inte skulle jag lägga askan i komposten eller på blivande trädgårdslandet heller om jag bara eldat sådant en period.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda målat trä
« Svar #5 skrivet: 29 mar-21 kl 18:57 »
Annars kan man köra det till tippen, så eldas brädorna på något värmeverk någonstans. För uppeldade lär dom bli, förr eller senare.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda målat trä
« Svar #6 skrivet: 29 mar-21 kl 19:25 »
Visst kan det vara bättre att elda målat trä någonstans med rökgasrening, men om det är samhällsekonomiskt och privatekonomiskt vettigt tvivlar jag på.
Om man fraktar det gamla rödfärgade uthuset med bil till tippen uppkommer väl både ekonomiska och miljömässiga kostnader? Om man behöver hyra släp eller container uppkommer en tydlig ekonomisk kostnad. Sannolikt går det åt en del tid för transporten till avfallsanläggningen och en del tid att arbeta för köpa motsvarande kWh som man skänker bort om man transporterar bort ved från sin fastighet.

Vilket som är bäst/värst vet inte jag, men jag skulle inte tvekat att kapa uthuset till hemved.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Elda målat trä
« Svar #7 skrivet: 02 jan-22 kl 14:11 »
Mängden trä är betydligt större än mängden rödfärgspigment.
Mängden koppar och zink i askan är förmodligen obetydlig (och dessutom svårlöslig i vatten).
Koppar och zink är faktiskt växtnäringsämnen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser