Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna klä in sidan  (läst 692 gånger)

ojoj

  • Inlägg: 89
Kökspanna klä in sidan
« skrivet: 27 jan-21 kl 21:51 »
Har en kökspanna i köket och flyttar elspis, som stod bredvid kökspannan.
Vad är tillåtet att ha som täcksida på kökspannan , det ska inte vara någon jämte den längre , möjligtvis någon rullvagn .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kökspanna klä in sidan
« Svar #1 skrivet: 28 jan-21 kl 08:52 »
Kan bara gamla regler, det kan ha ändrat sig, och i vissa fall så är det olika mellan kommuner (inte lika illa som med avloppsfrågor dock). 10 cm obrännbart är det jag lärt mig. Leca fungerar fint, på så sätt att det både är obrännbart och isolerar så att värmen inte tar sig igenom.

Slå en signal till din sotare och säg vad du tänkt dig för säkerhets skull.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna klä in sidan
« Svar #2 skrivet: 28 jan-21 kl 08:56 »
cTc-s 300-kökspanna kunde man få med emaljerad plåt på sidan. Du kan väl kolla om det finns till din panna. Det tror jag skulle bli snyggt.
 
Vi satte in en ny vedspis för några år sen, mellan den, och skåpet som är vid sidan, har vi en smal mur med Lekablock som värmeskydd. Jag skulle också kunna köpt och satt dit en speciell mellandel i plåt som säljs av Wamsler. (dom som gjort min spis)
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Kökspanna klä in sidan
« Svar #3 skrivet: 28 jan-21 kl 22:10 »
Om man inte får tag i emaljerad sidoplåt som originaldel, så är ett tips att ta en snygg vitmålad sidoplåt från godtycklig skrotad vitvara (kylskåp, elspis etc), kantbocka snyggt och montera dit.  Kökspannan är ju säkerligen helt och hållet vattenmantlad, så sidoplåten blir aldrig varmare än att vanlig lackfärg håller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser